Effekten! Oi! Hvordan???

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Chaos, 6 Jun 2006.

1. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg så nettopp "Ringens Herre - Ringenes Brorskap" igjen å ble inspirert til å lage denne tråden. Jeg tenkte det kunne vært morsomt om ikke lærerikt med en tråd for hvordan effekter til filmer er gjort hvis folk inkludert meg lurer :wink:

Jeg lurer på:
    Når Frodo tar på seg ringen ser det ut såm det er en voldom vind som lager bølger og forstyrrelser. Er det noen som vet hvordan dette er gjort?

Bare skriv hvis noen lurer på hvordan andre effekter gjøres. :twisted:

2. Polarbear

Polarbear Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Se ekstramaterialet på EEversjonen, men jeg tror de på en eller annen måte tracka flammer og brukte det på en eller annemåte for å få bildet slikt, fargen er laget med fargekorigering.
    Morsom tåd.

3. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg lurer på hvordan man får hav til å koke :p I den nye filmen vår har vi djevelen selv som skal falle i vannet og det hadde vært knakanes tøft å fått vannet til å koke :D

4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Film i et badekar eller noe, og bruk dusjhodet til å sprute oppover? Eventuelt, praktisk talt, koke vannet.

Deretter kompes det inn i det bildet der det skal brukes.. F.eks. i After Effects, ville jeg lagt inn begge klippene over hverandre på tidslinja, brukt masker for å fjerne det jeg ikke ville hatt med av badekaret, og funnet en god måte å kompe inn kokingen med en eller annen blendingmode som fungerer.

5. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kanskje du kan filme vannet i et boblebasseng for å få boble- / koke effekten, som du igjen kan legge på havet.

6. Polarbear

Polarbear Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan stikker man ting inn i hverandre, som kniver og sverd? Og hvordan i alle dager skyter man hverandre med bue og pil slik at pila står ut av brustet på folk og går innover?

7. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg skulle akkurat til å spørre om det samme, Polarbear!
    Jeg vet ikke noe annet enn å legge isopor på. Da blir det iallefall å gå i gjennom uten at det skader deg (om det da er et tykt lag). :wink:

Jeg undres over hvordan jeg får en person til å etse (visuelt). Det holder langt fra med sløve overganger og den slags. Kanskje noe slags "ørken syn opplegg" om så. Noen som har peiling? 8)

8. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Vet ikke om du er gammel nok til å huske det, men på 80/90- tallet var det en serie som het SIGURD DRAKEDREPER, norksprodusert og faktisk ikke så verst.

Så en dokumentar om det om hvordan de lagde ting og tang. Da hadde de pilene lagt inn på forånd, slik at skuespilleren selv måtte aktivere mekanismen så pila slo ut i en helt vanvittig fart og det så ut som den traff. Veldig stilig.

Ang å stikke ting inn i hverandre - vær forsiktig. Skal så lite til før en skader hverandre.

9. Polarbear

Polarbear Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er produsert i 1991 men har sett siggur drakedreper og syntes ikke den var så veldig bra, men det er en annen sak. Jeg skjønte ikke helt hva du mente med
    så det hadde vært kult om du hadde fortalt det igjenn på en mer forståelig måte. :oops:

10. filmfandango

filmfandango Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det kan faktisk være nok at skuespilleren har pila i seg og gjør bevegelse som om han ble truffet. Så når du kutter fra han som skyter pila og til den som blir skutt bruker man en lydbro og kanskje en panorerings overtoning.

Samme blir gjort med en del skuddsår også, istedet for squibs.

En morsom måte å prøve kan jo være å filme baklengs og ha ei pil, som du stikker inn en plass hvor den ligger tett til kroppen så det ser ut som den står i, og drar den ut med en nylon tråd eller noe sånt som ikke sees så godt. Bare se på øye-eple inn i munn sekvensen i Evil Dead 2. Sam Raimi og de brukte mye baklengsfilming.

11. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvordan lage "realistisk" vann? - hva trenger man?
    Hvordan lage eksplosjoner som ser REALISTISKE ut? - hva trenger man? (Noe som afterburn? - er veldig dyrt da!)
    Noen som har oppskriften?
    Så nettopp Poseidon og ble nyskjerrig. :wink: :lol:

12. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    du tenker på dataanimasjon og grafikk som simulerer vann etc?

Du trenger programvare. Type LightWave, Maya, Huidini eller 3D studiomax holder i massevis. Problemet er å finne noen som behersker det du ønsker.
    I tillegg kan RealWave være noe å merke seg.

Her er forresten et intervju med gutta bak poseidon. Her nevner de litt om hva slags programvare de brukte. http://www.vfxtalk.com/forum/showthread.php?threadid=5816

13. Chaos

Chaos Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, selvsagt mener jeg dataanimasjon. Jeg ville ikke akkurat spørre om hvordan man lager realistisk vann på ordentlig! er ikke dum da :lol: uansett...
    Takk for tipset. Er bare det at jeg har fått et nært "forhold" til cinema 4d i tiden som har gått, men det finnes ikke noe skikkelig som kan lage vann dær som jeg vet. Til eksplosjoner og sånn vet jeg om pyrocluster, men det er ikke jeg noe fan av så jeg vil ikke akkurat sette det i handlekurven.
    Har bare hørt om Dreamscape til 3D Studio Max for vann. Er Realwave til c4d?

14. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bruker de vanlig programvare som er åpent for allmenheten når de lager slike storfilmer? 8O Så hvemsomhelst med nok tid og kunnskaper kan lage en del av de store effektene på posseidon hjemme på datarommet? :lol:

15. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jepp. Fyr løs og prøv. Det de dog har - er MEL-scriptere. Folk som skriver shadere, simuleringsverktøy og annet de trenger til spesifikke situasjoner.

F.eks. kan du si at jeg ønsker å gjøre en tidevannsbølge sånn og sånn, og jeg vil gjerne ha mulighet til å redigere den akkurat i den høyden jeg vil ha med noen enkle justeringer - hvis dette i utgangspunktet ikke lar seg gjøre, gir jeg oppgaven til en MEL-scripter, og han setter i gang å skrive ny kode til Maya som jeg kan bruke til å gjøre akkurat det jeg ønsker. Vet ikke hvordan det er med andre programmer - men du kan i allefall gjøre dette i Houdini, Maya og LightWave.

16. Daniz

Daniz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har lightwave og har veldig lyst til og lære det..
    så jeg lurte på om noen visste om noen gratis tutorialer på nettet?
    Ikke sånne alt for vanskelige.. vil jobbe meg oppover etter hvert.
    Hadde vært kult og kunne lage tsunami og sånt...

17. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  18. Daniz

Daniz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    har sett dem nå...
    men jeg synes de tutorialene er så "rare" :p
    litt uoversiktlige noen av dem..
    Men er det noen som kan legge meg til msn og lære meg litt..
    har så veldig lyst til og lære sånne grunntrinn..
    som og lage en simpel figur..

19. Optisoft

Optisoft Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    I dag lages det med 3D grafikk og match-moving. En programvare tracker først skuespillernes og scenens bevegelser. Deretter lages f.eks. sverdet i en 3D pakke som blir lagt oppå opptaket og følger f.eks. handa til skuespilleren.

Sist så blir deler av sverdet masket ut i det det går inn i kroppen på motspilleren slik at det ser ut til å gå gjennom vedkommende.

20. Optisoft

Optisoft Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    De fleste bruker åpen programvare. Det var nesten bare før i tiden det ble laget spesialprogramvare (og nesten ubrukelig rent grensesnittmessig) til filmer (f.eks. de første StarWars filmene som det ble brukt Cray maskiner til). Noen ting lages spesial i dag og, men i langt mindre grad.

Det som er alment tilgjengelig varierer veldig i pris. Det som er mest vanlig er 3D, match-moving og compositing (post-production).

3D: Lightwave, Maya, Max 3D, Mojo osv.
    Match-moving: 2d3 Boujou (bullet), RealViz MatchMover og et open source prosjekt jeg dessverre ikke kommer på hva het i farten :(
    Compositing: After Effects, Combustion eller de mer proffe systemene som Flame og Inferno.

Noen av disse koster skjorten, f.eks. match-moving. "Billig" varianten av Boujou koster f.eks. kr 18000,- + mva/toll, mens Boujou og MatchMover ligger på USD 10.000,-. Nokså urealistisk for en hobby-filmskaper mao (bortsett fra open source saken som jeg skal prøve å finne til dere).
    Compositing er en pris verdt å investere i uannsett om man skal bruke det til spesial effekter eller ikke.

Del denne siden