Effekten! Oi! Hvordan???

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Chaos, 6 Jun 2006.

  1. Optisoft

    Optisoft Lt. Jr. Grade

    Innlegg:
    30
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Du trenger 3D programvare her og. F.eks. NatureFX2 til Lightwave som er dedikert til å simulere fysiske forhold med vann.

    Men for å lage bølgebrus/skum osv. må dette kombineres med andre ting fra partikler til voxels og objekter med transparenter osv. som legges oppå.
     
    #21
  2. Polarbear

    Polarbear Lt. Commander

    Innlegg:
    230
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    #22
  3. Polarbear

    Polarbear Lt. Commander

    Innlegg:
    230
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    #23
  4. Fixer

    Fixer Lt. Commander

    Innlegg:
    146
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mange av disse tingene løses digitalt for tiden, men det går an å få til brukbare ting med "analoge" spesialeffekter/triks også. Noen av disse er jo nevnt over.

    Hvis du får tak i "behind the scenes" eller artikler om Troy (2004) med Brad Pitt kan du legge spesielt merke til i begynnelsen hvor Brad hopper opp og stikker sin motstander mellom hals og skulder. Hvis jeg husker rett er dette løst med en kombinasjon av ting:
    1. Sverdet Brad stikker med er i trefføyeblikket en modell som er avkappa (bare håndtak og litt til). Resten er lagt på digitalt.
    2. Scenen er filmet i flere biter (en med Brad som hopper og en med motstanderen). Deretter er disse klipt sammen til å se ut som samme tagning.
    3. Såret på skulderen til motstanderen er en kombinasjon av sminke og digitalt påtegnet sminke.
    Som du skjønner så krever dette både tid og ferdighet for å få til å se virkelig ut.. :)

    En av de senere eksemplene her som er ganske godt dokumentert er fra King Arthur (2004). Her er det flere sekvenser med pil og bue skyting. Mange av pilene (om ikke alle) man ser treffer folk er digitale. De som sitter fast i folk som ligger nede eller faller er rekvisita. Er litt usikker på hva de har gjort for å få til reaksjonene på de som blir truffet (fall, rykk, slått bakover, osv). Ligger en del info om dette på "behind the scenes" og artikler også. Prøv å søke litt på nett. Skal se om jeg finner igjen noe av artiklene selv.

    Jeg ville nok kanskje prøve å løse det på andre måter i første omgang, enten ved fiffig klipping som noen har nevnt eller Sigurd Drakedreper eksempelet. Det er ikke alltid man behøver å se eksakt hva som skjer for å forstå det, men det er ganske imponerende når man får det til å se bra ut.. :D
     
    #24
  5. Fixer

    Fixer Lt. Commander

    Innlegg:
    146
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mange av disse tingene løses digitalt for tiden, men det går an å få til brukbare ting med "analoge" spesialeffekter/triks også. Noen av disse er jo nevnt over.

    Hvis du får tak i "behind the scenes" eller artikler om Troy (2004) med Brad Pitt kan du legge spesielt merke til i begynnelsen hvor Brad hopper opp og stikker sin motstander mellom hals og skulder. Hvis jeg husker rett er dette løst med en kombinasjon av ting:
    1. Sverdet Brad stikker med er i trefføyeblikket en modell som er avkappa (bare håndtak og litt til). Resten er lagt på digitalt.
    2. Scenen er filmet i flere biter (en med Brad som hopper og en med motstanderen). Deretter er disse klipt sammen til å se ut som samme tagning.
    3. Såret på skulderen til motstanderen er en kombinasjon av sminke og digitalt påtegnet sminke.
    Som du skjønner så krever dette både tid og ferdighet for å få til å se virkelig ut.. :)

    En av de senere eksemplene her som er ganske godt dokumentert er fra King Arthur (2004). Her er det flere sekvenser med pil og bue skyting. Mange av pilene (om ikke alle) man ser treffer folk er digitale. De som sitter fast i folk som ligger nede eller faller er rekvisita. Er litt usikker på hva de har gjort for å få til reaksjonene på de som blir truffet (fall, rykk, slått bakover, osv). Ligger en del info om dette på "behind the scenes" og artikler også. Prøv å søke litt på nett. Skal se om jeg finner igjen noe av artiklene selv.

    Jeg ville nok kanskje prøve å løse det på andre måter i første omgang, enten ved fiffig klipping som noen har nevnt eller Sigurd Drakedreper eksempelet. Det er ikke alltid man behøver å se eksakt hva som skjer for å forstå det, men det er ganske imponerende når man får det til å se bra ut.. :D
     
    #25
  6. Chaos

    Chaos Lt. Commander

    Innlegg:
    276
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har ikke Lightwave så, men har hørt om noe som heter Atze til C4D. For de som har kjennskap med det lurer jeg på om det er noe bra? Er det billig?
     
    #26
  7. Chaos

    Chaos Lt. Commander

    Innlegg:
    276
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har ikke Lightwave så, men har hørt om noe som heter Atze til C4D. For de som har kjennskap med det lurer jeg på om det er noe bra? Er det billig?
     
    #27
  8. Optisoft

    Optisoft Lt. Jr. Grade

    Innlegg:
    30
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Her er noen lenker som kan være en start:

    http://www.newtek.com/lightwave/tutorials/videos/index.php

    http://www.3dgarage.com/3D GARAGE/3D GARAGE Video Training.html

    Når det gjaldt Open Source Match Moving tror jeg at jeg har blingset eller så er lisensen endret - pakken jeg tenkte på heter SynthEyes (http://www.ssontech.com/), men ser det ikke er gratis (lengre?).. beklager. Fant en annen pakke som heter Voodoo som er gratis, men krever et bibliotek som ikke er gratis..
     
    #28
  9. Optisoft

    Optisoft Lt. Jr. Grade

    Innlegg:
    30
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Her er noen lenker som kan være en start:

    http://www.newtek.com/lightwave/tutorials/videos/index.php

    http://www.3dgarage.com/3D GARAGE/3D GARAGE Video Training.html

    Når det gjaldt Open Source Match Moving tror jeg at jeg har blingset eller så er lisensen endret - pakken jeg tenkte på heter SynthEyes (http://www.ssontech.com/), men ser det ikke er gratis (lengre?).. beklager. Fant en annen pakke som heter Voodoo som er gratis, men krever et bibliotek som ikke er gratis..
     
    #29
  10. OlaHaldor

    OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

    Innlegg:
    3.340
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    LightWave main menu bruker jeg fra tid til annen. En samling med linker til guider og sider med guider.
     
    #30
  11. OlaHaldor

    OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

    Innlegg:
    3.340
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    LightWave main menu bruker jeg fra tid til annen. En samling med linker til guider og sider med guider.
     
    #31
  12. Andreas045

    Andreas045 Lieutenant

    Innlegg:
    50
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sikkert mulig å lage no lignede..men da er du god..!
     
    #32

Del denne siden