Eksamensfilm - RØYKING DREPER

En tråd i 'Reklame !' startet av StianSvendsen, 15 Jun 2008.

1. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kampanje mot røyk.

Mitt resultat i grusom Youtube kvalitet:
    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=H356VZovmWo[/ame]

2. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du prøver og lage en kul og stilistisk film av en dude som røyker. Så skyter han seg selv etterpå. Hadde det vært en kampanje MOT røyk så er det vell litt feil og prøve å få "røykeren" til og se "kul" ut.

Savner forresten mere blod.

3. StianSvendsen

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du har faktisk helt rett.
    Sensoren sa det samme. Han burde ikke vært så kul.

Og dersom du ikke merket det så stapper han en røyk i tønna på revolveren.

4. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    aha, da skulle han ha drept en liten baby ellerno istedet. "Cigarettes kills babies" Hadde vært bra...

5. WoieH

WoieH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Etter å ha sett den et par ganger, likte jeg den mer og mer. Så faktisk ikke at det var en sigarett han stappet inn i tønna på revolveren før du sa det, og da følte jeg det ble litt tøffere. Musikken hjalp faktisk og en del for at jeg likte den, faktisk på grunn av den er i fra Stavanger. Som sagt litt mer blod...
    Karakter?

6. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg la merke til røyk i tønna med en gang jeg :D
    Den var bra den, bortsett fra som sagt han så litt kul ut

7. oletheking

oletheking Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    faktisk den eneste amatørfilmen her som jeg syns fikk en kjempebra atmosfære. eneste jeg ikke likte var gammeldags-grain greiene eller var det bare youtubes elendige kvalitet?... anywho, har du prøvd å bruke en av tom waits røyka sanger?

8. Skogslarve

Skogslarve Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Trykker man på "watch in high quality" blir det dobbelt så bra ;)

9. MrJonez

MrJonez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Helt enig! Røykeren skulle ikke vært fremstilt som en kul person.

Meget stillig at han putta en sigarett inn i revolveren i stedet for en kule - det gav den et litt mer kunsterisk preg.

Jeg savner dessuten også og mer blod! :twisted:

10. MrJonez

MrJonez Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva slags eksamen var det her forresten?
    Snakker vi ungdomsskolen eller videregående?
    Hva var sensors mening?
    Fikk du bra karakter?

Hilsen nysgjerrige meg :wink:

11. cmfossum

cmfossum Ensign

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Yeah, her går det an å gi tilbakemeldinger (ref Basshunter tråden).

Dette er nok eksamen i Media og Kommunikasjon for 2. klasse VGS kan jeg tenke meg. Har nettopp vært igjennom dette med elevene mine.

Det filmatiske har jeg ikke så mye å si på, men oppgaven var å lage en kampanje mot røyking rettet mot ungdom. Usikker på hvordan du skulle løst de andre filmene for å få til en rød tråd.

Konsept messig synes jeg det blir veldig tynt å bare si "Røyking dreper, skyt deg selv likegreit" Alle skjønner at de ikke dauer av å ta en røyk.

Det som er spennende her som du ikke har utnyttet deg av synes jeg, er dette russisk rulett konseptet. Å røyke er som å gamble på en måte. Det hadde funka mye bedre enn en så direkte fremgangsmetode. Man skal være forsiktig med for bastante påstander, spesielt ovenfor ungdommer. Klarer man å få til å tenke litt er det bedre.

Synes ikke det var noe problem at han fyren er kul, og at han blir fremstilt kult. Siggen i tønna er jo veldig kult, men gikk også meg hus forbi når jeg så den første gangen. Kunne du poengtert litt bedre (ikke for mye så det blir overtydelig). Du skulle jo også hatt med en pay-off på slutten av filmen din. Enkel tekst, kjapt slagord eller en fortellerstemme som lirer av seg en linje om hvorfor man ikke skal røyke. Dette er en kampanje tross alt. Røyking dreper er ganske tamt...

Jeg vil anta at du fikk 5 eller 6. Tror egentlig på en 6er pga kvaliteten på filmen, om ikke så kanskje du snakka deg til en? Jeg ville gitt deg en 5 på produkt, og grilla deg på intensjonene bak under sensuren.

12. Pattern

Pattern Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sier at røyking dreper. :p

For meg ble dette for mange unødvendige klipp, å klippe inn og ut og at han stumper røyken synes jeg selv kunne blitt gjort mye mer økonomisk. Andre er vel litt med props, pistolen så vel for falsk ut egentlig. Og at han skriker på slutten ga lite mening. Er enig i det at det er ikke noe pay off. Kunden vil ikke sitte igjen med noe spesielt inntrykk. Du kunne gjort selve røyken verre, du skal få folk til å slutte.

13. StianSvendsen

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Karakteren jeg fikk var 4.
    Dette fordi jeg fremstilte det på en litt for "kul" måte.
    Men de mente selve produktet var veldig bra.

Det er egentlig tekst og voiceover på slutten.
    Men jeg tok ikke med dette på youtube versjonen.

Og pistolen kan da umulig ikke se ekte ut.
    Den er jo ekte.

14. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    tja, du svarer kanskje ikke helt på oppgaven og gjør ikke noe særlig ut av poenget, at han puttulerer sigaretten inn i pistolitten. Hadde dette vært en stil hadde du nok ikke fått fire akkurat...
    menmen, stilen var jo bra den.

15. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Makan til drittfilm Svendsen. Nå må du ta deg sammen her. 24 timers prosjekt eller? Jeg så den vel og merke uten lyd, men det virker mer som en manns siste røyk før han gir opp, det er tross alt mange som elsker å røyke og gjerne velger å gjøre dette før de dør eller gjør slutt på livet selv. Sånn sett kan dette virke som introen til en lengre film, hvor etter at karen skyter seg selv blir skjermen svart og en stemme sier "Hello, my name is Jack"...

Som en TV-spot eller reklame treffer den absolutt ingen. Ingen som allerede røyker kommer til å tenke "Oi dæven, røyking er farlig jo" og absolutt ingen som ikke røyker kommer til å si "Godt jeg så den reklamen, for hvis ikke ville jeg nok ha begynt å røyke selv". Antirøykekampanjer burde enten være morsomme eller være ungddomsorienterte. De reklamene de har nå med gamle folk som hoster mye gjør heller lite fra eller til, ettersom at ingen gidder å bry seg om hvordan helsen står til om 50 år. Det er tross alt mange andre problemer som kan dukke opp underveis, og man ser heller ikke reklamekampanjer mot godteri bare fordi folk har problemer med fedme...

Uvitende om den nøyaktige oppgaven, tiden gitt og dine medarbeidere, vil jeg utifra hva jeg vet om din kompetanse gitt deg stryk. Her har du absolutt ikke utfoldet deg på noe som helst plan og man skulle tro du brukte mesteparten av tiden på fylla, mens de andre brødgjøkene gjorde jobben.

16. StianSvendsen

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for koslig tilbakemelding.

Det jeg tenkte når jeg lagde denne filmen er at jeg ville gjøre noe annet enn de kjedelig informative greiene som man ser over alt. Alle vet at man blir avhengig av røyk, alle vet at det går utover helsa, alle vet at man kan få kols og kreft.

Derfor ville jeg lage noe litt spesielt.
    Noe som får folk til å ville sitte å se ferdig.
    Og når de skjønner hva greia er så kanskje de stusser litt, men liker det fordi filmen er såpass kul. Og dermed lagrer både filmen og budskapet seg.

Hver gang jeg ser en typisk røykekampanje, så automatisk ignorerer jeg den. Fordi jeg har sett det samme pisset så utrolig mange ganger. Og det var dette jeg ville unngå.

17. pgokland

pgokland Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    fikk ikke særlig lyst til å slutte å røyke av den, selv om jeg ikke røyker da...

Men filmatisk sett var den jo fin

18. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lite informativt. Og med låta i bakgrunnen blir det "gladvold", dessverre. Hadde jeg sett denne på kino eller TV, ville jeg googla litt og sett om det var en kommende film, og tanken om "slutt å røyk" hadde ikke slått meg.

19. StianSvendsen

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Tanken slo deg trolig ikke fordi jeg har fjernet teksten som var på slutten på youtube versjonen.

20. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er selvfølgelig unnskyldningen for alt. Litt ille hvis du både er produsent, regissør og manusforfatter, for da er jo alt din feil, men om du feks kun var regissør og produsenten valgte å fjerne tekstplakaten på slutten ville det nok vært en mer reell unnskyldning.

Hvorfor har du i det hele tatt fjernet teksten som var på slutten?

Del denne siden