Eksempel på dårlig regi

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Tor Valamo, 28 Jan 2011.

1. Tor Valamo

Tor Valamo Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Den letteste måten å lære på er å se hvordan ting skal gjøres, men også å se hvordan ting ikke skal gjøres. Det hjelper alltid å se feil som andre gjør, for da kan man gardere seg mot dem ved å være bevisst på det.

Jeg så nettopp på "Predator 2" fra 1990 etter å ha sett den originale Predator (som var utallige hakk bedre), og synes nesten alt fra kameraføring, skuespill, action og timing var så dårlig at det er pinlig. Jeg måtte nesten bare lage et innlegg her om det.

Noe av det kan muligens tilskrives cinematograf og skuespillere, men nivået på disse på en så dyr produksjon (35 mill dollar i 1990 var mye) gjør det vanskelig å tro at alle disse feiler på en gang. Og det er uansett regissørens ansvar at de gjør det riktig.

Skuespillere som Gary Busey og Danny Glover er jo gode nok til å prestere på egen hånd, så jeg velger å tro at det er regissørens feil (det er da også bare Stephen Hopkins' tredje film). Det virker som at de har blitt fortalt nøyaktig hvordan de skal oppføre seg, noe som i mine øyne er feil framgangsmåte for skuespillere med erfaring. De eier ikke rollen sin og går derfor på autopilot.

Er det noen som har eksempler på andre (kanskje mer nylige) filmer hvor regien stinker like mye som i denne?

Sist redigert: 28 Jan 2011
  2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Sv: Eksempel på dårlig regi

Som med de fleste andre drittfilmer alle hater, så liker jeg i grunn Predator 2 også. En film med skikkelig stinkeregi er Inception. Han klarer å gjøre noe som kunne vært en spennende historie til selvopphøyersk graut med flatt skuespill. Godt gjort. Ellers kan Miami Vice (Mann) nevnes. Den har litt samme regien, men er mye verre. Her klarer man ikke tro på noe av det som skjer og man klarer ikke skjønne hva karakterene driver med. Det må være den dårligste A-filmen jeg har sett.

3. Tor Valamo

Tor Valamo Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Har vanskelig for å se hvorfor du mener Inception hadde spesielt dårlig regi (som i at det er åpenbart).

Miami Vice har jeg ikke sett, men takk for tipset. Ser flere reviews som sier den har dårlig regi.

Noen europeiske filmer? Eller er kvaliteten såpass høy her at det skal mye til? Uwe Boll teller ikke, for det kan feiltolkes til å være med vilje...

Sist redigert: 28 Jan 2011
  4. Jardoss

Jardoss Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Litt off topic her, men men. Inception dårlig regi? Er du seriøs nå? han fikk AKURATT ikke Oscar nominasjon. Han var blant 3 utvalgte, men så ble det en annen. Dårlig historie, som ble dårlig gjennomført? Skjerp deg, han fikk oscar nominasjon for manuset, og Best Picture... Inception er en utrolig god gjennomført film, også en av mine bedre kino opplevelser. Det er et desidert dårlig eksempel.

Se her: http://www.totalfilm.com/features/15-oscar-2011-nomination-snubs/christopher-nolan-3#content

Dårlig film derimot er vel å spole tilbake noen år og se på gamle filmer. De var jo fantastiske på den tiden, men ikke helt i vår tid. Hvis du sammenligner filmer fra 80-tallet, med de fra 2010, og lærer deg forskjellene, da lærer du mye.
    Hvertfall sånn jeg har lært, forskjeller, og hvorfor det er forskjellig.

5. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Public Enemies er like forferdelig som Miami Vice. Om ikke verre siden både Christian Bale og Johnny Depp er med i filmen. Når jeg nevner Bale, så må jeg nevne Termninator Salvation. Man kan neppe forvente så mye av McG, men etter lydsporet av Bale som klikker på lyssjefen på settet, så skulle man tro at Bale hadde lagt noe sjel ned i rollen.

Må forresten si meg enig med Wangen når det gjelder Inception. Dårligste skuespillerprestasjonen til DiCaprio på lenge. Enten har Nolan feilet skikkelig, eller DiCaprio lider av midtlivskrise. Uansett trenger man ikke være medlem av Oscar-komiteen for å se at dette er slapt skuespill.

6. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hurt Locker vant jo en jævla oscar, og det er den verste drittfilmen jeg har sett.
    Oscar har ikke en dritt å si.

Inception er trolig den dårligste filmen jeg har sett på evigheter.
    Ekstra frustrerende er det siden den faktisk hadde enorme mengder med
    potensial til å bli en kul film. Men dessverre voldtatt av slapp regi, slapt skuespill
    og elendig dramaturgi. Jeg likte ikke Cristopher Nolan før jeg så Inception, og jeg gjør
    det hvertfall ikke nå.

7. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Utrolig hvordan film skaper meninger! Totalt enig i at Hurt Locker er noe av det værste jeg har sett. Samtidig syns jeg Inception er noe av det beste jeg har sett, og da lurer jeg på hvorfor andre her syns det var en dårlig film. Noen som vil utdype det? Jeg satt personlig i salen og var målbundtet fra start til Hans Zimmer spilte sin siste tone.

8. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg tror ikke nordmenn forstår The Hurt Locker og derfor heller ikke liker den. Ettersom at den andre filmen folk forventet skulle vinne Oscar for beste regi, var Smurfs on Steroids, så foretrekker jeg at The Hurt Locker vant. Ekte mennesker, ekte skuespill, ekte film.

9. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Enig, mitt første inntrykk av den filmen var at det var nok en glorifisert film som hadde fått all den støtten den ville osv, bare de vinklet filmen riktig. Kameraet var så shakey til og med i bildialoger at jeg ble sjøsyk.

10. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

pgnja:
    Nå synes faktisk jeg at The Hurt Locker var bra. Ikke si deg enig med meg hvis du ikke liker filmen.

11. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

beklager de innleggene der, aldri en slager å sette seg på internett etter en tur på ut...

12. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Inception har uendelig potensiale, og fete skuespillere, men manuset legger opp til masse som Nolan selv glemmer å fullføre i resten av filmen, og han presterer å få DiCaprio til å spille flatt. Jeg føler hele filmen er Keiserens nye film fordi folk med under gjennomsnittet i IQ ikke helt klarer å følge med på de parallelle historiene fordi de ikke har tekstplakat foran som sier hvilken historie de er i og folk folk flest tror de sitter og ser på noe genialt. Hadde det vært en så genial film som folk vil ha det til, så ville ikke alle skjønt den - men alle skjønner den fordi den ikke er like genial som folk tror. Filmen er jo rett fram - det er jo bare tre lag med drømmer, men det elendig gjennomført, for de tre nivåene spiller ikke egentlig på hverandre og han avslutter filmen slik at de som ikke egentlig skjønte hva de så skal tro det er genialt. Nolan er egentlig en framifrå regissør, men han er blitt høy på seg selv. Hadde ikke Inception gitt seg ut for å være en genial film, så hadde den vært en fet actionfilm, men slik den er regissert, så er den blødmende og flau. Dog kan dette også være publikum og filmselskapets feil. Det forandrer likevel ikke et sykt utgangspunkt som ble skylt ned i dass sammen med skuespillet til DiCaprio.

Og når begynte filmpriser å ha noe å si for hvor bra en film er? Hele systemet er jo korrupt. Det er alliansebygging og det er sinnsyk lobbyvirksomhet. Hvorfor var det f.eks. et år at både mannlig- og kvinnelig skuespiller-Oscar gikk til negre? Kan det ha noe med politikk å gjøre kanskje? Hurt Locker vinner jo på politikken. Den eneste grunnen til at DiCaprio ikke vant er vel fordi han gikk Full Retard. You can never go full retard.

Sist redigert: 29 Jan 2011
  13. AndaRockaz

AndaRockaz Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg syntes Inception var en fet film, delevis fordi det varnoe nytt i det hele, og at man måtte anstrenge seg litt for å følge med. Det er det jeg likte, noe du tydeligvis ikke gjorde Kenny. Å si at filmen er elendig syntes jeg er å gå for langt..

14. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Jeg trengte jo ikke anstrenge meg for å følge med, så nei. Og det var aldri noe nytt. Det var Matrix 4. Jeg sier ikke at filmen nødvendigvis er så ille, men regien er det. Og det er vel det vi diskuterer? Potensialet er ikke nådd og manuset har hull og folk oppfører seg som de er med i en film og dette tilsier dårlig regiarbeid. Det er høyt fall på en slik film. Så klart mange b-filmer har verre regi enn denne, men ikke i forhold til sitt eget potensiale.

15. Tor Valamo

Tor Valamo Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Kan vi legge Inception-ballen død nå og være enig i at det er uenighet? :p

Kunne tenkt meg flere eksempler enn de filmene som er listet til nå. Det jeg tenkte på da jeg laget tråden var mer filmer som var så ÅPENBART dårlig regi, at alle med middels filmkunnskap ser det. Inception faller ikke inn i den kategorien, i mine øyne, og det er heller vanskelig å SE hva som er gjort galt hvis man ikke selv har mye erfaring, selv om det selvsagt er mulig. For å ta en ski-analog: det blir litt som å se på hvor dårlig Johaug er i forhold til Bjørgen, selv om Johaug kanskje er den tredje beste i verden. :p

Det er også viktig å skille mellom regi og klipp. For klippinga kan alltids endres, men regien på settet er noenlunde evig. Det at Inception klippes mellom de ulike nivåene så mye at man mister oversikten er ikke direkte et regiproblem, det er et klippeproblem (selv om regissøren skulle ha noe å si i klippen, noe som ikke er garantert i studiofilmer).

16. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Du vil legge Inception-ballen død og fortsetter diskusjonen? Spesielt. Og det er ikke klippen som er problemet - det er regien og manuset.

Alltid vanskelig å komme på eksempler, men alle filmene til Terrence Malick har ustyrtelig drittregi som distanserer seeren fra alt som skjer. Ellers kan jeg komme på Donnie Darko. Der suger jo også manuset. Kinoversjonen prøver riktignok å skjule noen av feilene. The Box av samme mann er enda verre - den er groteskt feilregissert. Den oppfører seg som en smart storfilm og er bare en ufullstendig drittslasher uten vold og spenning.

17. Tor Valamo

Tor Valamo Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Jeg tenkte på å legge Inception død med tanke på at den ene sier "den er bra" den andre sier "den er dårlig". Det hjelper lite å lære noe fra det. Pek på konkrete ting som gjør Inception dårlig regissert så kan dere gjerne fortsette for min del.

Så forøvrig Miami Vice nettopp, og er enig i at den er ganske dårlig regissert. Bra historie, men regissøren klarer ikke å lage det spennende. Det er nesten så man ikke bryr seg om hva som skjer eller hvem som vinner. Dialogen var uforståelig, og musikken veldig feil i enkelte situasjoner.

18. palodegard

palodegard Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Det trådskaperen er ute etter er altså filmer med problematisk skuespillerregi. Synes det er verdt å presisere, siden regijobben på settet består av mye mer enn å instruere skuespillere.

God skuespillerregi kan være så mangt. Lars von Trier gir ikke skuespillerne mye mer enn beskjed om hvor de skal stå og hvor de skal bevege seg, og så forventer han at de gjør jobben sin selv. Og det har jo fungert veldig bra for hans del. Mange mener den viktigste delen av jobben er gjort med rollebesetningen - at 80 prosent av skuespillerregijobben er unnagjort når rollene er besatt.

Når vi ser det vi opplever som svake skuespillerprestasjoner på film, ligger skylden for det ofte jevnt fordelt på flere enn regissøren. For det første kan manuset være svakt, med dårlige motivasjoner og tøvete dialog (kanskje Predator 2 først og fremst feiler her?). For det andre kan skuespillerne eller kjemien dem i mellom være svak. For det tredje kan kinematografien og mise-en-scene være klønete og dermed komme i veien for historien og skuespillernes prestasjoner. Men selvsagt kan også problemet ligge hos regissøren. Det siste var visst nok et stort problem på Empire Strikes Back - den beste av Star Wars-filmene. Kirshner var en dyktig fyr, men han evnet ikke å kommunisere til skuespillerne sine hva scenene dreide seg om. Til tross for det endte de jo opp med en bra film. Heldigvis.

Et eksempel på dårlig casting finner vi i Gangs of New York, der stakkars Di Caprio må forsøke å matche Daniel Day Lewis. Rått parti.

Tim Burtons Alice in Wonderland gir grelle eksempler på at kinematografien og mise-en-scene kan kludre til for filmfortelling og utdyping av karakterer. Anslaget, før Alice faller ned i kaninhullet, er noe av det jævligste jeg har måttet lide meg gjennom på film noensinne. Det er skuffende, siden Burton har bevist at han er dyktig tidligere, spesielt i den glimrende Big Fish.

19. Tor Valamo

Tor Valamo Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Er egentlig ute etter all slags dårlig regi, ikke bare med skuespillere. Men hovedpoenget mitt var at det bør gå an å VISE hva som gjøres galt. F.eks. forklare hvordan det evt skulle vært hadde det blitt gjort ordentlig. Det er jo enklest å vise når ALLE skuespillerne har elendig prestasjon. Da oser det jo av at regissøren har driti på draget (type Predator 2 som jeg begynte med).

Men det kan jo være eksempler på filmer som Miami Vice, der skuespillerne jo gjorde det ganske bra, men ikke får det fram. Enten fordi regissøren ikke gir dem et klart mål med hver scene, eller at han rett og slett ikke vet hvordan man skal lage en historie spennende (jeg heller mot det siste, som jeg forklarte i et tidligere innlegg).

Forøvrig lagde jeg også tråden for å skape litt mer filmteoretisk aktivitet her, og det ser jo ut som det lykkes delvis.

20. dahlskebank

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Dette kommer man aldri noen vei med. Jeg liker både Predator 2 og Donnie Darko.
    Personlig føler jeg ikke man kan bruke slike filmer som eksempel på dårlig regi. Filmene er hva de er, man vet at de ikke har siktet noe høyere. Man kan ikke klage på hvordan Uwe Boll lager filmene sine siden han kun lager dem for å tjene penger. The Expendables er en film med bedriten regi, i alle mulige retninger, ikke bare på skuespill, dog spesielt på skuespill, og på foto, og på alt. Alt bortsett fra volden, merkelig nok. Men igjen så er det jo en billig film laget kun for voldens skyld, og for å putte penger i Stallone sine døtres college fund...

Del denne siden