Eksempel på dårlig regi

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Tor Valamo, 28 Jan 2011.

1. palodegard

palodegard Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Sv: Eksempel på dårlig regi

Jeg har ikke sett Miami Vice, men Michael Mann har jo tidligere bevist at han kan lage glimrende krim og action. Collateral, Heat og The Insider er meget solid håndtverk. Likevel har han noen stygge bommerter på rullebladet. Selv gode regissører kan levere dårlig håndtverk innimellom. Det kan jo være ekstra interessant for filminteresserte å analysere: sette en god og en dårlig film fra samme regissør opp mot hverandre. Hvor svikter den svake filmen? Hvor lykkes den sterke?

2. kaz

kaz Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Overrasket over at ingen har nevnt Tarantino enda. Fyren har jo , i min mening, laget en av tidenes beste filmer, men etter milleniumsskiftet har jo fyren blitt så høy på pæra at resultatene oser av selvhøytidelighet. «Kill Bill» klarte seg, men «Inglourious Basterds»... Dra meg i pungen.

Jeg stilte meg skeptisk til IB allerede etter lanseringen av teaserplakaten. Selv syntes jeg det var høyst merkelig at skrivefeilene ble godtatt fordi det var Tarantino. Selve filmen var ikke akkurat noe bedre; allerede i tittelsekvensen i begynnelsen veltet det seg i magen min. Han var heldig med Hans Landa og dialogen i starten, men deretter gikk det hodestups nedover. Brad Pitt aner jo ikke hva han driver med. Og hva er greia med å involvere Eli Roth i en sentral rolle? Han suger!

Jeg vil gjerne se Tarantino gå tilbake til regirøttene han brukte på 90-tallet. Og aldri gi mannen et budsjett høyere enn 5 mill $.

3. kandy

kandy Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Ja, Inception hadde så dårlig regi at den ble kåret til årets film overalt, og oss IMDb.

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Riktig, det bare beviser hvor dumme folk er og at de ikke tør å innrømme at de ser at keiseren går naken.

5. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Touchè!.......

6. ethicaL

ethicaL Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hahaha! Dere to skal sitte og leke genier? Inception hadde en fantastisk regi av Christopher Nolan. Det er nok ikke folk og resten av verden som er dumme. Dere mener vel at The Dark Knight også er dårlig gjennomført?

7. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Se her ja, nå kommer motbøra av folk som mener flertallet per definisjon har rett og at man er dum eller høy på seg selv hvis man ikke mener det samme. Men jeg klandrer deg ikke, det er ikke alle som tør å mene noe annet enn overvekta.

Det er veldig mye med Dark Knight som burde vært gjort annerledes, ja, helt klart. Det er lagt opp til å være en storfilm, men det fisler ut i å bli for stort for seg selv. Det er ørten historier som mange ender i ingenting - slik som spesielt Two-Face. Og Nolan går så alt for langt unna tegneserieopphavet til Batman ved å gjøre alt så ekstremt plausibelt. Det er jo en fet film, og Heath gjør jo sitt livs rolle, (kanskje derfor han like gjerne avslutta livet sitt i fare for nedturen), og den kosta masse penger, men det betyr ikke at Nolan nødvendigvis har gjort jobben sin. Det er helt klart masse svakheter i dramaturgien i TDK, og også en del i skuespillerregien, da spesielt som nevnt flausen med Eckhart som bare plutselig blir en bad guy over natta og like plutselig bare dør. Hele forholdet mellom Batman og hun som egentlig skulle vært Katie Holmes, men i stedet ble jævla stygg og plagsom, (det hadde vært bedre om hun ble spilt av Jake), er jo bare dumt og unødvendig.

Og bare fordi vi disser en films regi betyr ikke at vi nødvendigvis hadde gjort en bedre jobb selv - slik er det jo å være kritiker. Det er lov å banne når favorittspissen din bommer på mål i fotball og kalle ham en balle selv om du sjøl ikke engang hadde klart å løpe bana på tvers uten å snuble.

Til syvende og sist er jo dette bare subjektive meninger om Nolans filmer, men du er akkurat like bastant i dine meninger som vi geniene, så du er jo akkurat like ille selv som det du mener vi er. At du har resten av verden i ryggen betyr dessverre ikke en dritt. Jeg velger å bruke det gamle ordtaket: Selv om hundre milliarder fluer spiser bæsj, betyr det ikke nødvendigvis at bæsj er godt. Dessuten er Nolan smart nok til å sy klær av usynlig tråd. Bare synd han ikke er smart nok til å holde filmene sine på et nivå han klarer å håndtere. Han er kanskje for smart for sin egen regikapasitet.

8. Fook Mi

Fook Mi Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

hehe. word!

9. Toroto

Toroto Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

En skal lete lenge etter en person som virkelig lurer seg selv på samme nivå som deg. Du er like ignorant som du er barnslig, pesimistisk og har rett og slett ingenting å gjør på dette forumet, ettersom du kun bringer med deg negativitet.

10. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Så forumet er kun for positive mennesker? Det har du nå bestemt? Du synes ikke det kreves en viss balanse? Bare fordi jeg er kritisk innstilt betyr ikke at jeg lurer meg selv og jeg på ingen måte tar med meg kun negativitet. Men er det slik å forstå at du liker Inception så mye at det rokker ved hele din eksistens bare fordi jeg taler negativt om regien i den? Det er altså ikke lov å ha andre meninger enn positive om akkurat den filmen for da har man plutselig ingenting her å gjøre? Jeg bare spør masse her, for du virker litt lite gjennomtenkt, så kanskje man kan få litt forklaring på dine synspunkter.

Men det var vel på tide at det kom noen og gjorde diskusjonen personlig og dermed usaklig.

Sist redigert: 1 Feb 2011

Del denne siden