"ekte film" effekt?

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av danibed, 20 Nov 2006.

1. danibed

danibed Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    "ekte film" effekt?

Enkelt og greit: Hvordan får jeg filmen min til å se ut som en ekte spillefilm på tv?

takk :)

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

Bruk halvdårlige avdankede skuespillere og film i 4:3. Ikke bruk filter og film mye på stativ og svært standard rett på skuespillerne. Ton ned all vold og ta i bruk kun vanlig pianospill eller 50tallssanger i komponeringen. Ta historien din fra dagliglivet; det mest ekstreme er kun milde voldtekter, eller indisier på sådanne, og kanskje noen seksuelle sidesprang. Mysterier bør være såpass enkle som at stallgutten som ble borte bare brakk et bein ute i skogen og ble funnet av soknepresten noen timer senere samme dag.

3. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

Ikkje gløym kraftig undereksponering og interlacete bileter.

4. Bulken

Bulken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

...Norsk engelsk prating, lyd spor rett fra dv tapen, (orginal mic). Og "5min. plotts"!!

5. danibed

danibed Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    "ekte film" effekt?

Mye rare ord her :p blir litt forvirra... Hva mener du med Orginal mic og med "5min. plotts"? Bulken?

PettersenMoviesInc: Kunne du forklart litt dypere :) hadde vært übert :D
    Burde jeg har bra mikrofon? det hjelper kanskje store deler for å få den "ekte film" effekten/stemingen(??)

Takk for svarene hittil :p

6. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

Poenget er vel at det ikke finnes noe enkelt triks for å oppnå film-look.

Ting som hjelper er: kamera med progressiv scan (og ellers best mulig bildemessige egenskaper), lyssetting, settdesign. Generelt høy produksjonsverdi. Profesjonelle skuespillere hjelper godt på.

Det finnes ingen enkel "gjør det selv"-erstatning for dette. Det kommer til å ta mange år for deg å bli virkelig god på ting som lyssetting, men nå vet du i hvert fall at det er nødvendig.

7. K.I.B

K.I.B Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    "ekte film" effekt?

riktig fokus er ekstremt viktig.
    bruk helst manuel fokus for å unngå at linsen fanger opp andre ting enn det som er relevant i scenen.

8. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

Enkelt triks for å oppnå film-look er å gjøre akkurat det samme hele veien som man gjør i filmproduksjon. Glem at du bruker videokamera. Har lite betydning dersom du ikke er nødt til å overføre sluttproduktet på film. Glemm progressive-interlace problematikken. Spiller veldig lite rolle i film-look.

24/25p kan ikke gi deg film-look! 24/25p kan ligne på filmens bevegelse, men er fotsatt video. Trenger du bevis? Søk på nettet og du finner 1000-vis av dvx100/xl2 24p opptak som ser grusomt videoish ut. Det kommer av feil bruk av resurser.

Folk flest glemmer at film i produksjon er ikke alltid 24fps. Man bruker forskjellige "innspillingshastighet" som til slutt blir spilt av med 24fps hastighet. 24 bilder er projeksjonshastighet hvor man viser 3x24 bilder i kinosalen for å utgjevne filmens flimring.

Progressive scan i videoverden krever at man betrakter videokamera som filmkamera. Det er ikke tilfeldig at det finnes regler man må følge med når man jobber med filmkamera. Man kan ikke sveive rundt med filmkamera som man vil fordi da forsterker man filmkameraets svakhet, eller overdriver dets effekt, nemlig 24fps.

Jeg tror de følgende er viktig for å oppnå film-look:

Kamera uavhengig kan være - lys, å skape riktig atmosfare, skuespill, framing og ikke minst story.

Kamera- og kameraman avhengig - fokus, kontrol av dypdeskarphet, kamerabevegelse, eksponering mm.

I etterarbeid - klipping, fargekorreksjon og ikke minst lyd-lyd og lyd.

Lyd har mere å gjøre med film-look enn selve filmen. "Det vi ser er 70% lyd".

9. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

ok mitt råd er: la ver. nå vet jeg dette er noe mange amatører drømmer om, og jeg har selv surfet på den bølgen. men i det siste har jeg skiftet mening.

f eks fikk jeg en musikk video jeg skulle klippe. den var filmet med de feteste effektene hvor de hadde brukt vaselin på linsen og brukt masse blur og fokus effekter i optikken på kameraet. det så dødsbra ut, og ikke minst var det filmet på HD. sylskarpt og gode farger osv.
    så får jeg det i hånden og eg liste over hva som skulle gjøres med det, type colorgrading og grain osv. jeg tror de hadde en liste med 15 punkter hvor jeg skulle hive ut farge og legge grain og støv og risser og alt mulig på. nå var jeg en klipper så det var kun final cut effekter jeg kunne hive på, men allikevel. de ville at det skulle se ut som en blanding av 8mm og 35mm.
    resultatet ble så som så, men alle de fete optiske effektene de hadde filmet forsvant helt og nå ser videoen rimelig normal ut.
    hva nå hvis de hadde sagt, ja, vi har filmet på HD, vi har et sylskarpt bilde som ser mega bra ut me de optiske effektene vi brukte, og så bare la det som er fint med HD skinne igjennom. hvorfor skal alt ligne 35mm når folk allikevel med en gang kan se at det ikke er.

bruk DV kvalitet til det det der. f eks mange av dogme filmene som er filmet på dv, de hadde aldri vært det samme hvis de var filmet på 35mm.

dv kvalitet har noe som 35mm og HD ikke har, det er trashy, ikke så skarpe farger, ikke så god kontrast. mye blur.
    så bruk dette til din fordel, istedenfor å lag noe som bare ser ut som en mellomting av alt.

metafor: david og goliath. david brukte det han hadde, istedetfor å tenke på alt han ikke hadde og late som om han hadde det.

det er ihvertfall min mening! :)

10. danibed

danibed Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    "ekte film" effekt?

Mm, goodie! takk skal dere ha for svar :D

11. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

En ting som kan øke kvaliteten på amatørfilmer, er å tenke nytt når det gjelder location, bruk tid på å finne en perfekt location, få noen til å kjøre deg dit, kvaliteten blir jekket opp et par hakk med en gang!

Det var en ikketeknisk ting.

12. makketota

makketota Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

Selfølgelig er det noe man kan gjør for å forbere film følelsen betydelig.

Her er en videotest fra en fyr på Hw.no Her kan du se det di opnådde med 40år gammel speilrefleksoptikk, panasonic gs120(billig cam) og nullkroners linseadapter

http://arez.vestlan.com/dof/smoking.avi

linseadapteren var hjemmelaget og det blei ikke så veldig god skarphet i bildet. Og at vidoen er kompimert i xvid spiller også endel inn på kvaliteten, men jeg synst det ser veldig bra ut til å vere med 0kr budsjett.

Det går jo også an å kjøpe linseadaptere som da blir mye bedre enn det som de har oppnådd her.

13. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

For å få filmen til å virke best mulig syns jeg det er to ting som er viktigst. Første er kameraføring. Bruk stativ, ikke zoom, skift vinkler ofte, gå nærmere (!) mange som filmer en lang scene på flere minutter med 4 personer som snakker en halv mil unna( :evil: ). Lys og også viktig. Bruk lyskastere. Fargene blir mye bedre og du får utnyttet kameraet langt mer. Du vil merke enorm forskjell. Det at du kan trikse med lyset selv er også en fordel. Kontrast er jo flott :D (hvis det passer til sjangeren). At hele bildet er svart untatt halve ansiktet til personen som prater syns jeg er døds tøft

14. tormod2992

tormod2992 Citizen

"ekte film" effekt?

Hvordan gjør du dette?

15. Dodo

Dodo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    "ekte film" effekt?

for å få fargene i en film til å se ut som en proff en så pleier jeg å bruke "color balance" og sette ned rød noen hakk

16. Henriken

Henriken Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

Min gjetting er at de lar videokameraet titte igjennom søkeren til et speilreflekskamera.
    Har prøvd dette selv med godt resultat, eneste minuset er at de speilreflekskameraene jeg har prøvd enten har to halvrundinger for å hjelpe til med fokusinnstillingene eller firkanter som viser hvor ting som skal være i fokus bør stå.
    Dette kommer jo med på bildet og ser ganske snålt ut.
    Byttet ut mattskiven(er det det det heter?)på et defekt speilreflekskamera og fikk vekk de to halvrundingene men min mattskive(silkepapir tror jeg det var)gir et litt for grovt og matt bilde, men skal finne noe som gir et bedre bilde.
    Skal prøve å få postet noen bilder av dette og skrive en grundig oppskrift på det en dag.
    Et minus med denne løsningen er at man må ta med seg to kameraer og de må stå i en bestemt høyre til hverandre...

17. makketota

makketota Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

Viss du vil at opptakene dine skal ligne på det som er på Filmkameraer, så kan du droppe alt som heter ND filter. Beste måten å få videoen din til å ligne filmakamera, er å bruke filmkamera optikk. Kjøp et brukt speilrefleks objektiv(ikke fra digitalt speilrefleks, men analogt)) på QXL.no, finn.no, ebay. Whatever(kanskje fra 300-800 kroner for et objektiv) Eller kanskje du allerede har et liggende på loftet.

Men så blir det litt mer komplisert. For nå trenger du en adapter til dette. Kan alltids prøve å bygge en da for å få det ekstra billig. Meg og noen andre har bygd 2 selv Kosta 0.- Vi bare bygde den av det vi fant i boden. Funka halveis, men ble aldrig fornøyd nok.

Viss du er insterisert i å kjøpe, ambefaler jeg denne: http://www.letus35.com/page3.html]

Ellers så finnes det veldig mange amdre gode alternativer

Her er en liten liste med forskjellige andre. Noen komersielle, noen hjemmelaga.
    http://www.micro35.com/
    http://www.enormousapparatus.com/35adapter.htm
    http://dandiaconu.com/
    http://ideaspora.net/oldskool/
    http://www.mediachance.com/dvdlab/dof/index.htm <------Grei start for å bygge en selv. Er også ganske morro viss du liker sånne ting
    http://www.holyzoo.com/content/35mm/
    http://www.dinoreyes.com/images/lensadapter.html
    http://www.paddlefilms.com/agus35.htm
    http://infrastructuredv.com/g35d/

Her er en videotest fra den ene prototypen viss du vil se hva vi opnådde med 40år gammel speilrefleksoptikk, panasonic gs120(billig cam) og nullkroners linseadapter.

(Dette var noen som skrev på Hw.no)

18. Kyrre

Kyrre Citizen

"ekte film" effekt?

Jeg har hørt mest positivt og sett de lekreste resultatene fra SGpro sin 35mm adapter. Den er litt dyr, men kvalitet koster.

19. PettersenMoviesInc.

PettersenMoviesInc. Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    "ekte film" effekt?

Driver og ser ein del på 35mm-adaptere for tida, men eg er usikker på kva som er best. Alternativa er Redrock M2, Sgpro og Cinevate Brevis35. På nettsida til Cinevate (www.cinevate.com) er det veldig mykje bra materiale, men den er ein smule dyrare enn M2, som har juletilbod.

Ein fyr på Dvinfo.net heldt på med ein test, der han samaliknar desse tre adaptarane. Blir spanande å sjå resultatet.

Redrock M2

Cinevate Brevis35

20. Kyrre

Kyrre Citizen

"ekte film" effekt?

Sjekk ut denne testen av de to adapterne du, min gode mann. Selv rangerer jeg som nevnt SGpro over både Redrock og Brevis etter de resultatene jeg har sett.

Del denne siden