En liten hjelp til å skrive et enkelt manus?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av UbesluttsomTulling, 24 Sep 2012.

1. UbesluttsomTulling

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hallo!
    Jeg er ny her av en enkelt grunn: Jeg vil klare å skrive et lite manus til en liten kortfilm. Jeg har vært inne på tanken hele tiden, og har også gjort mange forsøk på å skrive, men jeg kommer rett og slett ingen sted. Handlingen blir oppstykket, usammenhengende, schizofrene karakterer(med det, mener jeg at karakterene ofte skifter handlingsmønster, rett og slett siden jeg ikke er konsekvent med karakterene). Ifølge forfattere, mener de at når karakterene skal skrives, skal du enten elske dem eller hate dem, og de skal ha en VILJE. Den viljen skal også møte et hinder, og det er DET som gjør det til et bra manus/story.

Men har noen en liten mal til rekkefølge på hvordan man kan skrive et godt og effektivt manus? Jeg vet såklart at et manus trenger mye tid og grubling før det i det hele tatt kan skrives et eneste ord. Jeg har mange ideer, men jeg føler jeg trenger litt hjelp til å sette det i et system, slik at handlingen får en bra spenningskurve.

Martin

2. Huxy

Huxy Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: En liten hjelp til å skrive et enkelt manus?

Start med å definere karakterene du skal ha med. Så kan du skrive starten på manuset, som gjerne skal introdusere karakterene. Kom så med hinderet, så et vendingspunkt.

Det blir korrekt spenningskurve på første halvdel av filmen iallefall.

3. Tron-Petter

Tron-Petter Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
  4. filmkameratene

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: En liten hjelp til å skrive et enkelt manus?

du kan jo først lage karakterene, og så putte dem inni en handling, når du lager karakterer må dutenke deg hvordan karakteren reagerer på de forskjelige tingene, hans bakrunn, hva han liker å gjøre, lag ett ekte menneske nesten.
    så etter det blir det lettere å skrive

Del denne siden