Evig Merket - reallytiserie om tatoveringssjappe

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Oystein90, 25 Feb 2010.

1. Oystein90

Oystein90 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    I begynnelsen av Mars skal jeg igang med opptak av en nye serie på TV Sunnmøre der jeg er ansatt som videojournalist.
    Serien skal hete Evig Merket og er en realytiserie om tatoveringsjappa Tattoos i Ålesund. Skal følge de ansatte og kundene gjennom prosessen gjennom å ta en tatovering eller å bli piercet. VI skal bli kjent med de ansatte gjennom rundt 6 episoder og prøve å fremstille livsstilen og denne sjappa på best mulig måte..

Jeg har ikke jobbet med store serier før, da jeg har jobbert mest med reportasjer og vært kameramann i andre produksjon. Det er nytt for meg å ha det fulle å hele ansvar!

Jeg trenger dermed noen tips! Hvordan ser dere for dere en slik serie? Hvordan bør den bygges opp? Bør jeg bruke faste intervju i forkant og etterkant, eller bare spør underveis i arbeidet? Hva temaer bør jeg fokusere på?

Har allerede noen ideer! Men vil gjerne ha flere :)

Lignende serier er Evig Merket på TV Follo, www.tvfollo.no
    Eller MiamiINC, som går på Viasat4.

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Siden Miami Ink og lignende serier har satt standarden for dette, og det sikkert ikke er all verdens budsjett, så foreslår jeg at du kjører samme stilen. Rett fram Discovery Channel-stil. Ingen vits å prøve å nyvinne reality(ja, det skrives slik)sjangeren når du ikke engang tar i bruk nytt fokusområde. Når det kommer til TV-programmer så vil folk stort sett ha noen de er kjent med, noe de kan slappe av til. TV-publikummet er idioter, så de forventer den samme smørja om igjen og om igjen og det er vel fare for at det stort sett er tatoverte folk som vil se dette uansett og de er jo sjelden spesielt smarte.

Men hvis det skulle vise seg at det skjer banebrytende ting på denne sjappa, så kan du vurdere å kjøre en mer dokumentarisk vri på det hvor du får fram akkurat dette. Jo mer freakshow, jo flere seere som regel. Verden er fremdeles sirkuspublikum.

Det er nok viktig for den lille dramaturgien som finnes naturlig i dette at du følger menneskene og ikke tatoveringene. Tatoveringene vil alltid være underordnet det menneskelige aspektet. Hva de tatoverer er ikke like interessant som hvorfor. Finn gjerne en kunde du kan følge over tid som skal gjøre en større jobb, så du kan filme nok til å lære denne personen å kjenne. Hver episode kan for eksempel ta utgangspunkt i en kundes tatovering fra start til slutt hvor tatovørene spiller en birolle gjennom alle episodene, men kundens historie som hovedperson fortelles ferdig i én episode. Da vil også hver episode føles fullendt og tilfredsstillende. Da er det også viktig at hvert nye tatoveringsobjekt er forskjellig fra det forrige slik at det ikke bare er seks bikere eller seks nynazister som lar seg tatovere, men at du har en biker, en blond fjortis (eller tre), en nynazist, en forretningsmann, en hjemmeværende mamma og en politiker. Da har du på en måte samla ytterst forskjellige personligheter som alle vil ha en tatovering og nok vil ha veldig forskjellige grunner til hvorfor.

Del denne siden