Få best utgangspunkt til motion-tracking

En tråd i 'Spesial-effekter, rekvisita, sminke og kostymer' startet av Boblesaft, 12 Mai 2010.

1. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei

Noen som kan fortelle litt om hvilke kamerainstillinger som er best for å få filmet bra nok klipp til motion tracking i AE?
    Hvor rask lukker anbefales det å ha?
    Jeg tenker å filme 24p - har det noe å si?

Til disposisjon har jeg en jvc gy-hm100e, og vil tro at dette kameraet skal være bra nok til å få til motion tracking. Så langt har jeg ikke lykkes.

Takker for svar på forhånd.

- Boblesaft

Sist redigert: 12 Mai 2010
  2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det du trenger er noe å track'e. Altså to punkter med litt kontrast. Du kan eventuelt skru opp kontrasten i AE. Punktene bør være et godt stykke unna hverandre, og på cirka samme avstand fra kameraet. Når du motion tracker position og rotation får du opp to punkter. Hvert punkt består av to bokser og et kryss. Den innerste boksen er hva du tracker, mens den ytterste boksen er hva programmet scanner, på jakt etter det du tracker. Med andre ord vil du ha større sjanse for å lykkes om den ytterste boksen er litt stor. Det vil imidlertid ta litt lenger tid å tracke.

Jeg bruker vel 25p og en lukker på 50. Tror ikke 24p utgjør noen stor forskjell. Mulig det krever at de ytterste boksene er litt større, dersom det er store bevegelser i bildet.

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Prøv å unngå mye bevegelse som vil resultere i masse motion blur. Da er det bedre å heller kjøre opp lukkerhastigheten og legge på motion blur i etterkant.

Du har ikke vurdert et eget program for tracking? Da kan du få en mer solid og korrekt track, som kan brukes i AE så vel som omtrent hva som helst annet både compositors og 3D programmer. Dedikerte tracke-programmer jobber utrolig mye raskere ved analyse også.

4. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for svar.
    Jeg var egentlig ikke klar over at det fantes andre programmer dedikert for tracking. Hva anbefaler du/dere?

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Voodoo er gratis, men denne har jeg aldri sett på eller rørt, bare hørt navnet i forbifarten.

Jeg bruker SynthEyes. Ligger på rundt 3000,- for Windows og 3500,- for Mac.

6. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Roger that!
    Da skal jeg ta en titt på dette. Takk for hjelpsomme svar!

7. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Av trackere som jeg vertfall har prøvd er SynthEyes, Boujou, Trackeren som er internt i After Effects og en liten godbit som folk flest ikke er klar over, Mocha som følger med After Effects og blir installert som et eget program når du legger inn After Effects.

Husk at det er forskjellige trackere, point og shape tracking, er ikke sikker på om shape tracking er så bra til 3D, har ikke testet det til akkurat dette.

Del denne siden