Få vekk gatelys

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av manusamatør, 8 Okt 2011.

1. manusamatør

manusamatør Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei, skal spille inn en kortfilm. Det er en zombiefilm, men i filmen skal strømmen i byen gå.
    Hvordan får jeg det til når man har gatelys.
    Mattepainting er vell en metode?
    Eller er det bedre å filme på dagen, for så å endre på kontraster så det ser ut som det er mørkt?

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Sv: Få vekk gatelys

Spørs om du kan benytte deg av den gamle sporten å sparke i lyktestolpene så vandalsikringa går av, men den varer jo bare noen minutter, så da blir det plutselig stress å filme.

Hvor mye skal egentlig skrus av? Hvis det bare er et nabolag e.l., så burde det være mulig å høre med kommunen om de kan skru av en time på et mindre trafikkert tidspunkt - f.eks. natt til mandag.

Angående å gjøre det i postprod, så er jeg helt imot det. If you can make it, don't fake it. Jeg er av den konservative skole når det kommer til slike ting. Sjelden det blir noe bra. Det kan se fett ut, men det ser aldri ut som noe annet enn fake.

Sist redigert: 8 Okt 2011
  3. manusamatør

manusamatør Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg har enda et problem om jeg får de til å slå av gatelysenen, å det er de som har utelys og lys i vinduene.
    Vil helst ha alt som har med lys å gjøre vekk fra filmen.
    Noen andre forslag?

4. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Hvis du filmer så seint at lysene fra husene ikke synes, men det likevel er ganske mørkt, og gatelyktene har ikke blitt slått på enda, så vil lukkeren på kameraet gjøre resten og få det til å bli helt mørkt. Men du må jo også se skuespillerne. Skal du ha egen lyssetting utenom dette igjen da?

5. MonoProd

MonoProd Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

å gjøre dette i post vil være en helvetes jobb, med tanke på refleksjoner gatelys gir til bakken og omgivelser, og det faktum at gatelys lyser opp andre ting. Det vil altså ikke gå å bare fjerne selve lyset, du må fjerne alt lyset lyser opp og lager skygger for, og itillegg tracke alt til camera bevegelsene og rotoscope alt som komer forran i scenen :))

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Film på dagtid. Gjør dag om til natt med fargekorrigering. Tracking og styr for å legge på lysene - jovisst - men så gjør du det mye enklere for deg selv enn å frame by frame fjerne lys som ikke skulle vært der.

7. fullbartender

fullbartender Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ingen konkret løsning på problemet ditt, men for å gjøre effekten av at strømmen går i byen mer troverdig kan du bruke en god del virkemidler. Vente til morningen når gatelysene går av, bruke fotball baner med manuel lysbryter, ta sikringen i eget hjem og "maske" bort bylys om du mekker et oversiktebilde. Forsøkte dette for et par år siden: 00:41 http://tinyurl.com/6laekgw

8. Jefferson

Jefferson Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg tror det skutt ut i løpet av dagen, deretter justere belysning, og til slutt fargekorreksjon du kan, ah!

Del denne siden