FAQ: Les denne først!

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Chandler, 17 Jul 2003.

1. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    FAQ: Visuelle Effekter Forum

For å gjøre livet litt lettere for brukerene av dette forumet har vi skrevet en samling de oftest stilte spørsmålene. Les denne først og se om spørsmålet ditt står nevnt. Hvis ikke kan du bare spørre iveg på forumet.

1. Hva er visuelle effekter?

Visuelle effekter er de effektene som legges på filmen i postproduksjon, og som ikke kan gjøres praktisk under filmingen av en scene. Emnet dekker alt fra enkle dobbelteksponeringer til motion control miniatyrer og andre blue-, green-, eller black-screen elementer. Dette inkluderer også digitale effekter som datagenererte landskap, omgivelser og figurer.

2. Jeg trenger hjelp til å få det til å regne eller snø, ryke eller brenne når jeg filmer?

Dette kalles spesial effekter og spørsmålet ditt hører hjemme i "Spesial-effekter og props" forumet.
    Alle praktiske, real-time forbedringer i en scene som utføres når det filmes, kalles spesial effekter. Eksempler på dette er vær-effekter (vind, regn, snø, tåke, etc.), dynamisk action (flammer, eksplosjoner, risting av et kjøretøy) og spesielle teknikker som bakprojeksjon, hengende miniatyrer og forced-perspective. Flere av disse effektene kan også løses som visuelle effekter, men da blir ikke effekten fanget i kameraet, men lagt på etterpå.

3. Jeg finner ikke svar på spørsmålet mitt i denne FAQen?

Da sender du spørsmålet ditt ut på forumet

4. Er ikke denne FAQen litt kort?

Det har du helt rett i. Denne FAQen kommer til å vokse med forumet... samt når jeg bestemmer meg for å skrive når klokka ikke er sent og det ikke er en arbeidsdag dagen derpå. Jeg oppdaterer den ikke når jeg ikke er hjemme, når det er en helligdag, eller hvis planetene er på linje, eller datoen er en kosmisk begivenhet som får verden til å gå under. Ellers kan den bli oppdatert når som helst.

2. aip5

aip5 Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Spesial efekter

Hvordan lagar du spesial efekter på pc?

3. Killars

Killars Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Da må du klikke på knappen "Lag spesialeffekt".
    Mangler du den knappen på tastaturet?

4. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Spesial-effekter på PC-en kalles visuelle effekter.
    Jeg viser også til spørsmål tre i FAQ-en.

5. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    men du chandler, hva med tekster og introer osv. det hører vel til på vis. effekter?

6. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: FAQ: Les denne først!

"Visuelle effekter er de effektene som legges på filmen i postproduksjon, og som ikke kan gjøres praktisk under filmingen av en scene"

Er ikke enig i denne forklaringen, en visuell effekt trenger ikke nødvendigvis skje i post-produksjon. Jeg foreslår at hele emnet burde endre navn til "Postproduksjon" fordi:

1. Det er da selvforklarende hva det handler om
    2. Man inkluderer da ikke minst klipp, noe som burde vært diskutert mer. Klipp er et eget fagfelt som regi, foto og digitalt etterarbeid. Klipp og effekter gjøres ofte paralelt og av samme person.

Del denne siden