Fargekorrigering i Adobe Premiere

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av frig2, 17 Feb 2009.

1. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Hei,

Holder nå på med noe fargekorrigering til Beretta (trailer er lagt ut). Men har et spørsmål til dere proffe folk:
    Nå jeg legger til korrigering (f.eks. RGB Curves), og begynner å fikle med dem, reduseres kvaliteten på "footage'en" (husker ikke det norske ordet ;)) veldig.
    Er det en måte å gjøre dette bedre? Eller noe jeg kan gjøre annerledes?

Takk på forhånd!

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Fargekorrigering i Adobe Premiere

Nå kjenner jeg ikke til premiere, men hva mener du med at kvaliteten på materiellet (ordet du leter etter..) blir dårligere? Kan du vise ved å legge ut et screenshot?

Er det tenkelig at det kun er en midlertidig greie for å gjøre opplevelsen for deg som drar i spakene mer smidig og flytende? Setter programmet ned kvaliteten (bildet blir mer pixellert eller mykere) eller er det støy e.l. du tenker på?

3. Mario

Mario Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

frig2, husker du å rende klippene? trykke enter. Kan være noe der..

Off-topic: Ola Haldor, hva jobber du med i Amandus? Sikkert noe med Amandusprisen, vignett eller noe. Jobber selv med Amandusfestivalen, dvs er prosjektleder på Amanduskroa, en post i festivalen..

4. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Ja, mente at noe av kvaliteten ble litt dårligere (pixlene vises litt, kornete osv.), men så etter, og råmateriellet var ikke av verdens beste kvalitet heller.
    Men takk uansett!

Mario: Ja, jeg har selvfølgelig husket å rendre først ;)

5. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Med fare for å høres frekk ut, frig2. "Shit in - shit out". :)

Har man skikkelig opptak fra et alminnelig DV-kamera kjøpt på Expert og sammenligner med noe som er skutt på et noe bedre er kvaliteten to forskjellige verdener. Trenger ikke gå lenger enn til PD-1x0 eller Panasonic HVX200.

6. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Hehe, skjønner hva du mener! Men jeg har faktisk en JVC GZ-HD7, kanskje ikke verdens beste, men tar opp i hd i det minste :) Hovedgrunnen vil jeg tro er at vi tok opp i for dårlig belysning, men takk for svarene uansett!

7. oletheking

oletheking Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Når man fargelegger i Premier blir det dårligere ja.

8. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Luma Curves og rgb curves i premiere er ganske ok å korrigere med. Må brukes forsiktig, jo mer du presser, jo dårligere blir kvaliteten... Materialet bør være filmet med god eksponering og godt lys. Jo mindre man trenger jo gjøre i post, jo mindre degradering av kvalitet. Har du cinegamma eller fargefilter på kamera, prøv det, ettersom alt du kan gjøre før komprimering er en fordel.

Del denne siden