Favoritt filmmusikk

En tråd i 'Musikk' startet av stelvis, 12 Okt 2004.

1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er nok for opptatt med Star Wars og Spielbergs War of the Worlds denne våren tenker jeg... :wink:

Dette er ikke noe nytt, og heller ikke så veldig merkelig... Hans Zimmer er jo med på å produsere begge albumene og Badelt skal visstnok være en av Zimmers næreste venner... Så absolutt ikke merkelig, og hvis du studerer musikken nærmere, altså noter og slikt så er det ikke samme musikken, men allikevel som du sier, mye som viser at musikken ligner på hverandre!

2. Razz_

Razz_ Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Forest Gump inneholde mye bra musikk... Den musikken som er der er jo egentlig ikke laget spesielt for den filmen, men det er veldig bra!

3. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Forrest Gump har som du sier mange gode gamle klassikere, men det er jo også veldig mye musikk som ble komponert direkte for filmen. Denne musikken er også bra, så det er ikke bare musikk de har "stjålet" i filmen!

4. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her kommer et lite inntrykk etter å ha hørt musikken til den nye Star Wars filmen (Revenge of the Sith) ca. 20 ganger! 8)

Slapp av folkens! INGEN SPOILERE her for dere som ikke vil vite for mye!

Jeg må si jeg er imponert, overrasket og en smule trist over soundtracket... Imponert fordi det er sinnsykt gjennomført og helt eksesjonelt fremført. Overrasket fordi det er svært forskjellig fra musikken i de andre filmene, samtidig som det glir perfekt inn! Trist fordi det er det siste soundtracket noe en stadig blir minnet på av det fantastiske sistesporet som har en helt eksepsjonell versjon av Throne Room melodien... Den vi hører i slutten av episode 4 under "medaljesermonien"! Rett og slett en helt fantastisk versjon... Det er helt utrolig hvor mye Williams må ha arbeidet med dette. Jeg hører antydninger fra musikken til Spiderman, fra Ringenes Herre, fra Patrioten, fra Harry Potter, Passion of the Christ, Eksorsisten og fra E.T. Det er også den av Star Wars soundtrackene som har mest koring noe som låter fantastisk!

Åpningen er nogenlunde i kjent stil. Alle filmene har jo vært like ved denne første melodien, men på dette soundtracket så griper actionmusikk kraftig inn rett fra åpningssekvensen. Veldig annerledes og en skikkelig "kraftsalve" for en som er vant til den tradisjonelle åpningen... Deretter kommer en mørk, kraftig versjon av "Force theme", og deretter en del actionmusikk.

Spor 2 heter "Anakin's Dream" og er et av de mange nye melodiene som er meget utradisjonelle (utradisjonell dersom Star Wars er det tradisjonelle ikke sant)... Cello-solo jeg ikke har hørt siden Patrioten, veksler med "Across the Stars", deretter til noe som minner om filmen Rosewood... Uvant, men meget trist og bra spor.

Spor 3 heter "Battle of the Heroes" og er denne filmens nye tema... Det er ikke like temabasert som f.eks. "Imperial March", "Duel of the Fates" og "Across the Stars", men er kraftig, pompøst og jeg regner allikevel med at du skal huske det ettersom det er forferdelig trist og kjøres gjennom hele filmen! Veldig bra tema for denne filmen synes jeg som kommer til å kjøre enhver bass-høyttaler til vanvidd!

Spor nr. 5 er litt action-musikk-aktig beregnet for scener hvor General Grievous er innblandet. Beste actionmusikken jeg har hørt siden Jurrasic Park og vil uten tvil passe fantastisk på skjermen sammen med actionscenene i filmen...

Spor nr. 6 er verdt å nevne da det er rett og slett sinnsykt merkelig... Må være den skumleste musikken jeg har hørt noen gang... Sporet heter "Palpatine's Teachings" så det er kanskje ikke så rart... Den fyren kommer til å bli creepy uten tvil, og denne musikken kommer til å forsterke det inntrykket med 1000%. Det kommer til å riste i stolene på Colosseum når denne musikken kommer...

Spor nr. 8 heter "Padme's Ruminations" og er veldig merkelig... Høres ikke ut som det skal være i Star Wars i det hele tatt...Amazonas-lignende fløyter, en damestemme via synthesizer... Veldig annerledes... Akkurat som gitarsoloene var annerledes i Attack of the Clones bortsett fra at dette varer i en lengre periode! Kan minne om musikken fra Passion of the Christ noe som sier en del!

Spor nr. 9 heter "Anakin vs. Obi-Wan" og du skjønner vel hva det handler om... Veksler mellom "Battle of the Heroes", "Accross the Stars" fra Episode 2, "Clash of the Lightsabers" fra Episode 5 og "Force theme". Igjen et kraftig tema som vil høres fantastisk ut i kinosalen!

Spor nr. 15 er det klassiske siste sporet som heter "A New Hope and End Credits"... Begynner med "Leia's theme" (endelig!!!!), deretter kommer "Force theme" før det eksploderer inn i den kjente Star Wars temaet i rulleteksten. Men det stopper ikke her, for som kjent har "End Credits" alltid masse kjente temaer på lager og jeg tror dette kan være den beste "End Credits" av de seks og den gir et tårevått adjø til sagaen... Når det kjente Star Wars temaet er over kommer "Leia's theme" igjen. Det glir over til "Battle of the Heroes" som kommer inn for fullt og senere utrolig stilfullt glir over til "The Throne Room", å som jeg har gledet meg til å høre den igjen... Tror nesten jeg vil ha den melodien i bryllupet mitt... Okey, det blir kanskje litt sinnsykt, men jeg ELSKER den melodien... Vel uansett, den slår inn med all sin kraft og du hører at det er den siste Star Wars musikken vi vil få oppleve! Den er skrevet med en helt spesiell touch og fremført med en så var tone at jeg tror aldri jeg har hørt maken... Williams har lagt inn fanfarer i hornseksjonen og greier... Melodien går i par minutter og går mot slutten da den starter opp fra starten igjen (!) med den kjente åpningen før den glir over i en konsertversjon av "Force theme" som aldri har hørt bedre ut og som nesten helt umerket glir over til "Throne Room" melodien igjen som driver og driver på og går mot en fantastisk avslutning med trompeter, hornfanfarer, skalaer i fiolin seksjonen, en skikkelig fanfare i tromboneseksjonen, fantastisk tverrfløyte før til slutt det kjente Star Wars temaet kommer inn igjen og avslutter soundtracket og hele sagaen på en fantastisk måte i det som muligens er det beste soundtracket i serien siden Episode 5...

EDIT: En liten feil i beskrivelsen av spor 15 rettet opp!

5. moonlightP

moonlightP Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Musikken til Band of Brothers, og Saving Private Ryan, er bra!!

Jeg synes at alle krigsfilmer har bra musikk jeg, de passer nesten til alt av filmer.

6. Razz_

Razz_ Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette var en mye lest post. 8O

Jeg må si meg litt enig med moonlightP!

Musikken i filmen Iron Maiden - Rock in Rio er jo bare knall da! :wink:

7. stelvis

stelvis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Helt enig. Det har vel kanskje litt å gjøre med, at krig er et så følsomt tema. At det passer ikke hetl med Blink 182, og at det heller er passende med symfonier o.li.

Jeg syns at filmmusikk ikke nødvendigvis er bra selv om den er fin og høre på. Jeg tenker på bra filmmusikk som en helhet av filmen.[/quote]

8. Kyrre

Kyrre Citizen

Hei, hvor har du hørt soundtracket? Jeg får nærmest ehm.. boner, når jeg leser dette..

9. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Fant en link på www.millenniumfalcon.com

Det kommer jo ikke i butikken før 3. mai så jeg måtte bare laste ned, noe jeg ikke vanligvis gjør... Men siden jeg kommer til å kjøpe albumet den dagen det kommer i butikken ser jeg ikke ulovligheten i å gjøre det egentlig...

Hva i alle dager betyr "boner"?

Enig med det! Det er jo ikke sikkert det passer inn i det hele tatt... Det kan også være motsatt... At det er grusomt å høre på men passer bra på film!

Men Star Wars musikken er jo både vakker å høre på samtidig som den passer på film da... Selv om kvaliteten har vært dalende i episode 1 og 2 i forhold til de originale filmene...

EDIT: En liten glipp i beskrivelsen av spor 15 i posten min over her... Har endret det nå!

10. Kyrre

Kyrre Citizen

Boner ja, hvis jeg sier det i sammenhengen, "Jesus, I've got a boner the size of...". Kanskje et utrykk mest brukt i Stavanger det også, bør roe meg ned med dem. Uansett likte jeg det du skrev.

EDIT: For å gli tilbake til det tråden handlet om, nevner jeg at Postal Service har mye musikk som er genial til film.

11. Ustabil-Andreas

Ustabil-Andreas Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    bra film musikk! den kan jeg

-Lotr filmene
    -The rock
    -Requiem for a dream
    -The devils own
    -Gettysburg
    -Armageddon
    -Braveheart
    -pirates of the carribean
    -King arthur

kort sagt, hans zimmer er genial! Han har mest best, mye aant bra også..enya lager noe av den beste stemnings musikk, men kan bare komme på lotr av de der hu har laga musikk til

12. pordey2

pordey2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lord of the Rings musikk står mitt hjerte nær

Mange gode komponister, men må si at John Williams er en av de jeg ranker høyest (+ selvfølgelig Howard Shore)

13. Razz_

Razz_ Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må si meg enig i at lord of the ring musikken er bra ja.
    8O

14. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Noen her som har hørt soundtracket til: "Spirit, Stallion of the Cimarron" noen gang? Det er skrevet av Hans Zimmer, og en del er sunget av Bryan Adams. Høres ikke bra ut på papiret liksom, i og med at dette er skrevet til en tegnefilm, men musikken er faktisk noe av det aller beste jeg har hørt, mye rørende og fengende musikk der altså!

Anbefales!

15. trollet

trollet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    film musikken til uno er bra, laget av de flinke ulver (de spillte en type black metal før, men de siste årene har de gått over til filmmusikk).
    mener å huske de lagde musikken til svidd neger også...

16. pordey2

pordey2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    når det er snakk om musikk i uno - skulle gjerne hatt tak i den melodien "som han hadde laget helt selv"
    :twisted:

17. Westad

Westad Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hmmm.

Ingen som har sansen for Ennio Morricone her da? Musikken fra Once Upon A Time In The West, The Good The Bad &; The Ugly og Dollars filmene er råfete,

Mener også at musikken til Akira Yamaoka har passet utmerket til filmer!

18. trollet

trollet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    håper du kødder nå, for den var jo drittstygg!

19. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Favorittene er nok Hans Zimmer og John Williams.
    Favoritt soundtrackene er som følger (tatt fra min egen samling og ikke rangert)
    The Ring Two
    Backdraft
    Constantine
    Pirates of the Caribbean
    The Village
    Band of Brothers
    Crimson Tide
    Collateral
    World Of Warcraft
    The Last Samurai
    Braveheart
    The Twelve Kingdoms
    K2

Tror det var de jeg liker best....

20. pordey2

pordey2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jaja, trollet - det var nok litt sarkastisk... :)

Ennio Morricone er sikkert veldig bra, har enda ikke hørt så mye av ham (bevisst i allefall). Likte det han bidro med i KillBill i allefall - så hvis resten av musikken hans er i samme gate er det snakk om en veldig, veldig god mann dette her!

Del denne siden