Feedback på manus!

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Tyope, 16 Nov 2011.

1. Tyope

Tyope Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei!:D
    Vil bare forklare bakgrunn for dette, og en liten kort plott, viktig at det leses før du kommer til manuset!

----
    I dag hadde vi et film prosjekt på skolen, og det inspirerte meg litt til og små begynne med litt produksjon av film. Når jeg kom hjem for et par timer siden satt jeg og grublet litt på hva jeg kunne laget film om, og inspirasjonen kom fra en venn av meg. Han er en gamer, og jeg er en liten gamer nå og da. Og det var rett og slett det som gav meg ideen. Nei, ingen av karakterene er lik hverken meg eller han!
    ----
    Plottet er noe så simpelt som livet til to spillere, begge to har levd bak tastaturet i årevis, men det er to forskjeller på disse to. Den ene har et noe høvelig sosialt liv, mens den andre ikke vil forlate spillene sine. Fokuset går rundt disse to. Og den ene av spillerne har en spill langer, han skaffer spill som ikke er ute på markedet ennå og tar overprisede priser for disse. Og den andre spilleren blir brutalt kastet ut av spillverden en dag.
    ----

Plotten over er bare helt i korte trekk, og langt fra fullført.

Manuset er bare et førsteutkast, og jeg har brukt kanskje 45 minutter på det til nå.
    Ville bare høre hva folk syns om det, om det i det hele tatt burde gjennomføres osv.

Vis vedlegget 237

2. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Feedback på manus!

Jeg anbefaler du titter litt på manusoppsett. Det er bare pirk, men det er av en eller annen grunn enklere og bedre å lese manus i manusformatet. Kanskje jeg bare er farget av filmbransjen og litt for besatt av Hollywood, men det forandrer nok ikke gjennomsnittet på hva folk foretrekker å lese, samt at det aldri skader å lære seg bransjestandarden. Helst før manuset ditt er 30 sider, da blir det surt å fikse på det. Jeg går videre, sånn fra A til Å.

De'r nei. Jeg regner med dette er voiceover. Ikke ha det. Det er plagsomt. Alle som ikke skjønner den "virtuelle verdenen" skjønner at det ikke er noe de skjønner. Det minner meg om Ultraviolet hvor Milla starter filmen ved å si, i voiceover, I was born into a world you might not understand. Takk for at du på forhånd ødela hele filmen fordi du skal ha noe som er så sært og rotete at du på forhånd må si ifra om at vi som publikum ikke vil forstå filmen. Ich gehe weiter eller.no.

Snakker dagens ungdom slik? Med foreldrene sine? Jeg spilte spill fordi jeg synes det var fett, gjerne sammen med andre, men på min tid så var Internet noe ubrukelig vas og folk dro på LAN-parties for å linke. Høres uansett ut som forferdelig dialog som ikke engang De Niro kunne sagt med troverdighet.

Det virker noe fjasete og tåpelig at han ikke skulle kunne telle 2.500 kr på under 1 minutt. Og at man i Norge, hvor det ikke er spesielt ulovlig å kjøpe og selge piratkopierte spill, gir fra seg hele lommeboka for å betale for spillene? Eller gir han fra seg bare pengene eller er de i en konvolutt? Han teller de. Alle teller pengene. Ingen snakker sånn med mindre det er snakk om 100.000 kr, da orker man ikke telle det på gata, og da står man kanskje heller ikke og dealer på en slik måte. Og kjøper gamere dataspill som om det er dop? Really? This is getting farfuckingfetched. Folk finner da alt på Piratebay, skal denne filmen være fra 1999? Ha spillene på en MemoryStick eller en DVD/BD/CD-plate. Ikke i pose. Det er bare rart i 2011.

Kommer ikke på noe mer i farta. Gjør det virkelig, snakk ut dialogen du skriver med deg og en kompis og hør etter på hvor fjasete det eventuelt blir. Dårlig skrevet dialog sagt av dårlige skuespillere kan ruinere den beste historien.

Del denne siden