Feil svar - Tilbakemelding på Manus

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av martinbremnes, 27 Des 2009.

1. martinbremnes

martinbremnes Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei! jeg har endelig blitt ferdig med et utkast av manuset til en film jeg prøver å få fullført i nærkomme tid - Feil Svar. Jeg tenkte å gi hele filmen en litt The Good, the Bad and the Ugly-touch. Altså en cowboy-aktig film med en mer moderne twist.
    Jeg tenkte at all dialog på den første og siste scenen skal være voice-over. Prøver på en måte å sette leserne inn i tankene hans og historien. Tittelen er bare middlertidig, men blir nok mest sannsynlig beholdt (med mindre noen kommer med bra forslag:rolleyes:)

Dette er faktisk den første gangen jeg skriver et seriøst manus så jeg er fortsatt usikker på hvordan det skal settes opp riktig og hvordan det skal skrives riktig. Jeg følte at jeg liksom ble sittende å skrive en novelle til slutt så jeg antar at skrivemåten er feil.

Er det mulig å få noen kloke ord (hva som var bra/dårlig?) som jeg kan lære av og ta til ettertanke når jeg skal skrive andre utkast av manuset? Er veldig interessert i å lære hvordan det skal gjøres:D

Takker:)

Feil svar:

2. Frosk

Frosk Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei Martin!

Jeg er ingen proff når det gjelder manus-skriving, bortsett fra en glødende interesse for å skrive et selv :)

Det jeg først reagerte på, var mangelen på detaljer. Et eksempel: "I alt stresset begynner Anne og bable. John snakker i munnen
    på henne for å få henne til å stoppe." Oki...hva babler Anne om, og hva sier de når de snakker i munnen på hverandre?

John's forflytning fra A->B: "Han drar frem en skuff med rifle og skudd (soverom)" >> "John stiger ut av snøfonnen 200 meter bortafor bilen". Hvordan kom han seg fra A->B? Gikk han ut av leiligheten/huset mens han pratet med Anne i teletuten?

"John fniser". Etter å ha drept 2 livvakter i kaldt blod; har man sans for humor? Isåfall er John 100% sinnsyk.

TRYM: "Hva er det du driver med?". Det vet Trym ganske godt allerede. I denne fighten; er Trym aggressiv eller ydmyk/redd? Er John totalt ute av kontroll, eller rolig aggressiv?

Så slutten. "Jeg har skuffet deg"...hvem? "Jeg svarte feil"...hva svarte han på, og hva svarte han?

Ta en titt på http://www.bildevisjon.com/blogg/2009/02/06/test/comment-page-1. Mye godt lesestoff for oss amatører. Lykke til videre :)

3. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    - Skal begynnelsen være Voice Over? I så fall, skriv: "JOHN (V.O.)".
    - "De timene foran speilet resulterer i
    et glatt, og sleipt hår som står opp ifra hodebunnen" - litt for mange unødvendige detaljer. Du skal skrive hva som blir sett og hørt. gjennom handling og dialog, ikke noe publikum umulig kan forstå av seg selv. Beskriv enkelt og greit hvordan håret ser ut, ikke hvordan han har fått det til å se sånn ut.
    - "JOHN
    Det går bra, men , du, jeg må legge
    på nå. Jobben venter.

Anne avbryter.

ANNE
    Hør, jeg vet du er lei deg for det(...)"

Jeg får ikke følelsen av at Anne avbryter noe som helst, når John er ferdig med å si det han skal si. Hvis du skjønner hva jeg mener. Da ignorerer hun heller det han har sagt. Dersom du vil at han skal avbryte, så kan du avslutte hans replikk med "--". Altså:

JOHN
    Det går bra, men du, jeg må legge på nå. Jobben vent--

Anne: Hør, jeg vet du er lei deg for det(...).

- Et lite tips er å holde deg unna utropstegn - og spesielt denne kombinasjonen: "?!". Ettersom du er manusforfatter skal du skrive hva som blir sagt, ikke hvordan - med mindre det er helt nødvendig. En vanlig regel er å tenke at du bare skal holde deg til punktum, for så å skrive replikkene på en måte som gjør at de ikke kan misforståes. Det er nemlig regissøren og skuespillerne som bestemmer hvordan ting skal bli sagt. Å skrive:
    "ANNE
    Skyte Trym? er du gal?!"

Etterlater ingen tvil om hva som er formålet med replikken, selv uten utropstegn.

- Så vidt jeg kan se har du ikke spesifisert at det er snø i denne scenen, før du sier at Trym løfter blikket og myser mot det sterke lyset som kommer fra snøen. Prøv å skriv dette så tidlig som mulig i scenen (da blir det lettere og mer oversiktlig å arbeide med for de som skal lage filmen).

- Som tidligere nevnt, litt unødvendige detaljer her og der. Vi trenger ikke å vite hva Livvakten rekker å gjøre, eller ikke rekker å gjøre, før han faller i bakken.

- Når det er mye tekst i en handling, så kan du godt dele det opp i flere avsnitt.

____

- Selve oppsettet er fint, og du skriver i nåtid. Det er bra. Savner litt beskrivelser av miljøet. Vet ikke helt om jeg liker twisten på slutten, med at han ikke dreper Trym. Vi ser liksom ikke hvor fantastisk Anne var at vi skjønner hvorfor han gjør dette, så da er det enda vanskeligere å forestille seg at han lar være etter å ha drept to menn. Han kan godt drepe Trym og ta sitt eget liv etterpå uten at det utgjør stor forskjell.

Men det er et fint førstemanus. Er lurt å skrive mest mulig. Eneste måten å bli... best... på:)

4. martinbremnes

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takker for alle svar:) de hjalp godt

Frosk:

Hva babler John og Anne om? hva sier de når de snakker i munnen på hverandre?

Som regissør skal jeg nok regissere filmen selv og jeg tenkte at den bablingen liksom skal foregå imens vi ser Trym stå nede ved bilen og venter på at noe skal skje. Siden den bablingen da vil mest sannsylig ikke bli hørt tydelig og siden balbingen skal bli avbrutt for å vise Trym vde bilen, så tenkte jeg at det kanskje var unødvendig skrive ned hele dialogen der.

Johns forflyttning fra soverommet til veien. Hvordan kom han seg
    dit?

Så det du sier er at jeg burde ha med at han setter seg i bilen e.l?
    bare nysjerrig:p

"John fniser". Etter å ha drept 2 livvakter i kaldt blod; har man sans for humor? Isåfall er John 100% sinnsyk.

Nei jeg tror vi bare diltet innom et tilfelle av dårlig beskrivelse. Mente at han såvidt trekker på smilebåndet. Hovedsaklig mente jeg bare at han mistet fokus på Trym. Og ja han er framstilt som en 100% sinnsyk person :p

TRYM: "Hva er det du driver med?". Det vet Trym ganske godt allerede. I denne fighten; er Trym aggressiv eller ydmyk/redd? Er John totalt ute av kontroll, eller rolig aggressiv?

Jeg skjønner godt at det ikke kommer så godt fram. jeg leste over manuset igjen idag, når skrivekløen hadde lagt seg, og da så jeg hvor svakt det kommer fram i teksten. Jeg skrev nok mest med bildene i hodet mitt. Hvordan ville du ha framstilt det i manuset?

Hvem skuffet han? hva svarte han feil på?
    dårlig forklaring igjen:D Mente at han trodde han skuffet anne. Han skulle ta hevn mest for hennes skyld. Men siden han først hadde startet det da han fant ut at Anne ikke ville det likevel så gikk jo plutselig alt til helvete.
    Det svaret var på en måte "leve eller ikke leve?" han drepte seg selv dermed svarte han feil. Noe sånt?

SkeletonKey
    Har ikke tenkt å bortforklare meg her:)
    Men jeg lurer på:

- Så vidt jeg kan se har du ikke spesifisert at det er snø i denne scenen, før du sier at Trym løfter blikket og myser mot det sterke lyset som kommer fra snøen. Prøv å skriv dette så tidlig som mulig i scenen (da blir det lettere og mer oversiktlig å arbeide med for de som skal lage filmen).

Vil du da et jeg skal skrive det før bilen kommer inn i bildet?
    Eks:
    "En lang, tom, gate dekt med snø ligger stille idet en svart bil kommer inn i bildet". Noe sånt?

- Som tidligere nevnt, litt unødvendige detaljer her og der. Vi trenger ikke å vite hva Livvakten rekker å gjøre, eller ikke rekker å gjøre, før han faller i bakken.

kan du utdype hva du mener?

- Når det er mye tekst i en handling, så kan du godt dele det opp i flere avsnitt.

Den er grei, men blir det som å dele opp avsnitt i en novelle? Noen spesielle plasser jeg kan/ikke kan gjøre det på?

Vi ser liksom ikke hvor fantastisk Anne var at vi skjønner hvorfor han gjør dette, så da er det enda vanskeligere å forestille seg at han lar være etter å ha drept to menn. Han kan godt drepe Trym og ta sitt eget liv etterpå uten at det utgjør stor forskjell.

Mer beskrivelser av Anne, Den er grei!

Tusen Takk for alle kommentarer!

Noen som har noe mer å si om Manuset?

-Martin

5. Frosk

Frosk Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Tenker du på dette som en langfilm (90-120 min), eller kortfilm?

Det du har skrevet, er 6 sider, og etter cirka-målinger innen bransjen, vil 1 side tilsvare 1 minutt på skjermen; dvs at det du har skrevet tilsvarer 6 minutter film.

Jeg ser egentlig litt potensiale i historien, men ville skrevet det hele til 20-30 minutter, samt brukt en del av den tiden på å presentere de forskjellige karakterene (John, Anne og Trym).

Det er med vilje jeg ikke kommer med forslag til handling, da dette er ditt manus, og bør skrives av deg på din egen måte.

Et forslag jeg kan komme med; og som jeg kanskje ville gjort selv, var at Trym og Anne TILSYNELATENDE hadde hatt seg noe, men at John, ETTER å ha henrettet 3 mennesker, hvorav en popstjerne alle digget, fant ut at de slett ikke hadde hatt et forhold i hele tatt...

Presentasjon av Trym kan jo være gjennom en TV/radio som står på idet John kler på seg på soverommet; f.eks en nyhetsoppleser som kommer med noe om Trym. At han skal holde konsert etc. Bare en tanke. Uansett er det viktig at seeren skjønner at Trym er Trym når han entrer bildet.

mvh
    Frosk

6. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    - Ja, det er bare å få med at det er snø der. En litt generell beskrivelse er heller ikke å forakte. Slik du har skrevet i eksempelet.

- Du skrev at Livvakten ikke rakk å tenke engang, før han falt i bakken. Det burde egentlig stå: "Livvakten faller i bakken". Skal være enklest mulig, og kun det som kommer frem gjennom dialog og handling:)

- Om du finner steder hvor litt tid har passert, eller hvor en ny person står i sentrum, så er dette et fint sted for nytt avsnitt. Eksempel:
    "Han tar av seg brillene og
    ser seg om.". Der kan du godt ta et avsnitt. Neste kan da begynne som dette: "Mobilen til John ringer(...)".

7. martinbremnes

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for svar! du også Skeletonkey:)

Frosk: Nei jeg har vel ikke tid, respekt, makt og penger nok til å lage en 30 minutters film... enda. er bare 14 år og er ganske sikker på at selv om jeg får et stipend og budsjet så vil nok ikke et par godt voskne mennesker dilte etter alt det jeg har å si helt til vi er ferdige med innspillingen. Noe som kan komme til å ta litt tid. Men du er nok inne på noe, så jeg skal prøve meg på et 20- 30 minutters manus som jeg kan la ligge og evt. dra frem igjen når den tiden jeg skal innom filmskole kommer:rolleyes: Uansett så vil jeg helt sikkert fullføre 6 minutters manuset mitt og prøve meg på en film innen vinteren er omme.

-Martin

8. subsoniq

subsoniq Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Selve innspillingsprosessen på en film på rundt 20-30 minutter behøver ikke å være så veldig lang. I sommer filmet vi en 17 sceners film på ca 25 minutter på en fredag-søndag og en torsdag-fredag. Lykke til!

Del denne siden