1. andorfy

andorfy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei!

Jeg er nå med i en gruppe på skolen som skal lage en film som vil inneholde en fektescene. Vi prøver dermed å få klarhet i et par ting, siden vi aldri har gjort noe lignende før:

Hvor kan vi få tak i sverd? (Disse kan jo åpenbart ikke være skarpe)
    Hvor mye er det lurt å kunne om fekting? (Vi har begynt å lete litt i fektemiljøer for å prøve å finne noen som har litt peiling, siden vi er helt grønne)
    Har dere noen tips om spesielle ting det er viktig å tenke på når man skal spille inn en fektescene?

Takk for al hjelp!

Anders

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Sv: Fekting

Med fekting, mener dere fekting eller sverdscene? Fekting er idretten. Det burde ikke være vanskelig å få lånt utstyr til eller til og med stand-ins med tanke på maskene. Sverdscene er verre, men det går fint an å bruke tunge stålsverd så lenge de er slipt ned. Jeg synes det virker noe homofilt at dere aldri har fekta før, jeg trodde det var noe alle gutter gjorde mens de vokste opp og at det satt naturlig i håndleddet. Hvis ingen av dere noen gang har fekta på noen måte, så ser jeg ikke for meg at dere får det til å se spesielt bra ut på kort tid - da er det bare å legge seg i hardtrening akkurat som dere skulle hatt ei kampsportscene.

Det som er viktig å tenke på er at falske plastsverd aldri vil se ekte ut fordi de er for lette, så det beste er å bruke nedslipte stålsverd. Hvis man øver inn scenene bør ikke dette være noe stress. I Bunker tok vi alle sverdscenene på sparket med stålsverd og det gikk egentlig helt greit, om ikke helt optimalt. En annen ting er filmvinkelen. Man må alltid passe på å filme slik at man ikke ser at sverdet ikke treffer på samme måte som slåssescener. Det er faktisk ikke store forskjellen på disse to kampscenene. Men hvis dere heller ikke har laga ei lita boksescene, så kan det bli vanskelig å sette seg inn i tankegangen.

3. andorfy

andorfy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Fekting

Sorry, mente selvfølgelig sverdscene!

Del denne siden