Fiksing av filmfarger og widescreen, genialt.

En tråd i 'Tilbakemeldinger på filmene dine' startet av Ustabil-Kim, 5 Feb 2005.

1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Enig!

Men resten er jeg ikke enig. Det kan nemlig ikke kun være 12 pixler!

Først: 720x576 vil for mange ikke virke som 4:3. Hvorfor ikke? Nei, for når du deler de på hverandre så finner du ut at det ikke går opp i forholdet 4:3! Det er fordi at pixel aspect ratio på vanlig DV-opptak er 1,0667! Dette fører til at det egentlig bildet er 768 (720x1,0667)x576!
    Dette blir 4:3! Så hva blir da widescreen?

Jo det blir: Bredden blir naturlig nok det samme som på et 4:3 opptak, nemlig 768 (eller 720 med pixel aspect ratio på 1,0667). Men høyden blir:
    768:16=48
    48x9= 432

Så bildet blir altså 768x432 (dette er hvis en skal croppe et 4:3 bilde til et 16:9 lignende format ikke sant!)

Så det en må croppe over og under på et 4:3 opptak for å få et 16:9 aspekt er da:
    576 - 432 = 144
    144:2= 72

Så en må clippe 72 pixel over og under! :wink:

Og GeEzah, det er faktisk slik jeg beskriver at de f.eks. gjorde på Attack of the Clones! De klippet et 4:3 bilde (for 4:3 versjons-DVDen) ut av 16:9 bildet! Så en får et "større" bilde på 16:9 DVDen av Star Wars enn ved 4:3 versjonen!

2. Kyrre

Kyrre Citizen

Jeg tror ikke det er ikke pixler det går i når en cropper på Premiere Pro 1.5 :wink:

EDIT: Oi sann, denne gjelder visst for Henrik Solberg også.

3. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ah, slik ja. Ja, de klager mye over det. Men det er jo ett valg de velger selv. Om det skal være 16:9 eller ikke på DVD'en. Idag ser jeg ingen grunn til å ikke ha 16:9 da de fleste nye tv'er som blir lagd idag er jo 16:9

4. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For å få korrekt widescreen-forhold (1.78:1) holder det ikke å kutte 12 piksler oppe og nede (totalt 24 piksler). Det ville gitt et bilde på 720x552, men for å få det korrekte 16:9-forholdet i bildet må det være 720x432. Bare å prøve selv med dette regnestykket:

(Bredde / Høyde) * Piksel aspekt
    (720 / 552) * 1,067 = 1.39 => et forhold på 1.39:1

(720 / 432) * 1,067 = 1.78 => et forhold på 1.78:1, som er det riktige widescreen-forholdet.

EDIT:

Oisann. Var vist kommet mange poster til i mellomtiden mens jeg skrev dette. Dette er jo egentlig det samme regnestykket som HenrikSolberg kom med, og når det kommer fra to uavhengige kilder må det jo være riktig :)

5. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, ikke jeg heller GeEzah! Og 16:9 med letterbox ser kulere ut på en 4:3 skjerm enn et 4:3 bilde! :wink:

Men Bergen kino tar feil!! Hehe! Det er 72 pixel! Tror ikke de overfører til film, for Bergen kino er jo digital!

EDIT: Her blir det mye editing! Enig Chandler, det må jo være slik! :wink: Det er forresten her jeg mener Premiere feiler litt, med å operere i % og ikke i pixler. Det gjør at man mister litt forståelse for hva en egentlig gjør! (Referer til en annen diskusjon vedrørende Final Cut vs. Premiere!)

6. Kyrre

Kyrre Citizen

Det er da overhodet ikke noe nytt fenomen. Alle (?) VHS'er jeg har (hadde) er i 4:3, og på hver eneste av dem jeg har DVD versjoen av, kan jeg se at bildet er croppet til 4:3. Du kan også hive fram DVD'en til hvilke som helst film fra tidlig 90 tallet og nedover. Så finner filmen i 16:9, og traileren til filmen i 4:3. croppet. De skytes i 16:9, og croppes til 4:3. Å gjøre det omvendt er feil synes jeg, men har en skutt filmen sin 4:3, så cropper man iallefall 11,6 oppe og 12, 9 nede i Premiere 1.5. Puh!

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, helt enig Kyrre! Har da aldri sagt at det er noe nytt fenomen :wink:

Kyrre svar: Neida, men siden du brukte Attack of the Clones som et spesielt eksempel. Men vi er nok enige nå ja :wink: (Hehe, jeg tenkte det var nok enighets poster her)

8. Crocco

Crocco Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ustabil-Kim: hvordan fikset du fargene? Det ble utrolig bra! :D Jeg er imponert! Hvilket program bruker du til det?

9. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jepp, burde nok gått i pixler når man cropper i premiere.
    men det er nok i % for at hvermannsen skal skjønne noe av det..

dessuten er det ikke værre enn å regne ut hvor mange prosent man skal fjærne for å få riktig.

10. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva i h**** skjer her?

11. Kyrre

Kyrre Citizen

(Moderator vettu) Hehe, tenkte det var en enkel og kjapp måte å gi nok en enighetserklæring når det var to andre poster som dukket opp underveis. :wink:

12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehe! Skvatt litt jeg! :wink:

13. Ustabil-Kim

Ustabil-Kim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg brukte After Effects til det, først la jeg bare på en ferdig instilling av Magic Bullet, derretter satt jeg og trikset med de instillingene selv, helt til jeg fikk et klart bilde, med SVART som er SVART, hater når svart i filmen ikke blir like svart som "widescreenen", derfor tok dette ganske lang tid, for det er mange av innstillingene som påvirker en annen.
    har vel egentlig ikke no peiling på alt sammen, men satt og dro i alt helt til jeg var fornøyd =)

14. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vel hardt arbeid lønner seg alltid! Synes resultatet ditt ble bra!

15. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Henrik:

Det var ikke for Bergen kino! Det er ett selskap i Bergen som heter BUG som tar seg av overføringen til formatet de bruker på kino. Reklamen ble vist i Haugesund. Og ja, det var 72 pixler oppe og nede.

Og dette med at svart skal være helt svart er noe du må legge fra deg Ustabil-Kim. Hva skal jeg si, hvis du noengang skal utgi en film så får du ikke lov å ha det helt svart (like svart som wide screen). Og å kritisere andre for at svart ikke er helt svart blir også litt feil spør du meg... iallfall når det fra en teknisk side er helt feil

16. Kyrre

Kyrre Citizen

Men jada, fargekorrigering er fryd og gammen det. Men skal en virkelig få et proft look på filmen sin, må en investere i et skikkelig lyskit.

17. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    og hvor kan man få tak i god lyskit i dette landet?
    btw kyrre, 2mtv folka vil ikke svare på mailen min :(

18. Kyrre

Kyrre Citizen

Tynt av dem! Sender deg en PM med nummeret til Harald, som er min kontakt hos 2MTV.

Hehe! Nettopp på 2MTV! Jeg er jo så heldig at jeg får alt jeg kjøper der uten moms og frakt og skit. Og de har satt klar et lyskit til meg. Når neste firmapresentasjon er gjort, blir det lys!

19. GeEzah

GeEzah Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    tell me more :)

med eller uten moms. Når du er selvstendig næringsdrivende så får du jo momsen tilbake fra staten. Men ja, hvilke lys? Og si til dem neste gang at det er en ivrig fyr i Haugesund som gjerne vil ha lyd og lys :)

20. Kyrre

Kyrre Citizen

Jeg skal selvsagt kjøpe en Redhead 3x 650 watts kit, med stativer og forskjellige fargefiltre :wink:

Da skal filmene mine se ut :)

Del denne siden