Filip Christensen . Et Kjempe ungt talent

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Ekksplotsjon Bang Studios, 5 Okt 2007.

1. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har lagt merke til at medlemmene på dette forumet liker å snakke om jump cuts hele tiden. Problemet er at samtlige har fullstendig misforstått hva termen betyr. Virker som dere tror det betyr det samme som kontinuitetsfeil, aksebrudd, eller noe i den duren. [ame=http://en.wikipedia.org/wiki/Jump_cut]Her er en wikipedia-link[/ame], vennligst les den om og om igjen til dere har fått det inn i skallen.

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Nå er du gretten igjen, Nils. Alle vet hva en jump cut er, ikke undervurder folket.

3. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    [ame=http://www.google.no/search?hl=en&;client=firefox-a&;rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&;hs=T8f&;q=site%3Anorskfilmforum.com+%22jumpcuts%22&;btnG=Search]Google[/ame]

4. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kennig: Syns du er blitt så rund i kantene i det siste, mulig det kun er meg, men De virker en neve mindre hvas, mindre kritisk.
    Er du blitt far, eller er du inni en positiv flyt i dit kreative arbeide?

5. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Mulig, mulig.

6. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    har dette noe med, at din avatar er skiftet ud? Hvor mye penge må du ha for å få den gamle tilbake?

7. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Kanskje jeg runda tusen poster og ble lei.

8. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    '

Assa!
    Alle vet hva en jumpcut er!
    Men hva er vel ikke styggere enn jumpcuts som ikke er gjort med vilje og faktisk ser helt jævlig ut. Hvor ergerlig er det ikke når man merker i klippen at man ikke har nok materiale til å fylle ut for en jumpcut som er styggere enn selveste Fuckface fra Monster Man.

Thats my point!

9. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    '

"A jump cut is a cut in film editing where the middle section of a continuous shot is removed, and the beginning and end of the shot are then joined together."

Hvordan kan dette gjøres "ikke med vilje"? Ordet beskriver en bevisst bruk av en teknikk. Det har ingenting med feil i klippingen å gjøre.

"In informal contexts the term jump cut is sometimes used to describe any abrupt and noticeable edit cut in a film. However, technically this is an incorrect usage of the term."

10. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nakenbiklder av rune rudberg

NB. Jumpcuts er noe man gjør bevisst, ikke ubevisst

11. StianSvendsen

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det går ut på det samme.
    Selv om det er bevisst eller ikke bevisst.
    Det er jo kinda et jumpcut selv om det er planlagt, eller om man ikke har noe innklipp å bruke, og derfor bare må ha det sånn.

Den eneste forskjellen er at om det er et uhell, så er det stygt!
    Har hørt mange, til og med proffe folk kalle ubevisste "jumpcuts" nettopp for jumpcuts.

12. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Ikke stol på alt som står i Wikipedia. Alle kan skrive hva de vil. Jeg har trykte bøker som sier at jump cut både kan være ubevisst, til den grad at man kanskje ikke hadde noe annet valg, og det kan være en bevisst måte å klippe en scene på for å skape en spesiell stemning. Da brukes det helst til gangs i en sekvens, og ikke bare en gang som ser fullstendig malplassert ut. Begge er dog jump cuts. Det er teknisk det samme som skjer. Det er ubetydelig om det var filmet i et sammenhengende klipp eller ikke, det kan man jo aldri vite med mindre man har råteipen til filmen.

13. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    man kan si hva man vil ibøker også. i faglitteratur er også den ene basert på stoff fra andre osv. upresise definisjoner forplanter seg dermed fra bok til bok, forlag til forlag, leser tikl leser. ALt som står i bøkene dine er feil. kall det gjerne trykkfeil.

14. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Det har du jo rett i. Men det er ennå lettere å lage feilinformasjon på Wikipedia. Da får vi bare si det slik at jeg har rett per definisjon, så får vi avsluttet denne diskusjonen. Rent teknisk ser en bevisst og en ubevisst jump cut lik ut, og derfor er begge jump cuts. En zoom er en zoom selv om det ikke var meninga å komme borti zoom-knappen.

15. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det verste med "elendigfotoarbeid-jumpcut" er at det er som regel gjort null forsøk på å redde dem, annet en eventuell fade. Og selv om det utrykket, slik det er forklart på wikipedia, tilsier at det skal være et bevisst bruk, så er den visuelle effekten den samme, enten man har tenkt slik under innspillingen eller det ble slik i klippen fordi man ikke gjorde godt nok arbeid under innspillingen. Det er like teit som følgende hypotetiske tråd på forumet:

Utrykket for impactwounds som fører til blodsprut har blitt squibs. Det er effekten man får se på filmen og ergo også det man ender opp med å kalle det uavhengig av fremgangsmåten for å oppnå blodsprut.

Forresten glad for at vi vaser til Herr Splotsjons tråd!

16. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kan noen gi eksempler på en profesjonell film som inneholder ubevisst bruk av jump cuts?

17. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Har faktisk sett opptil flere filmer jeg ikke kan komme på hvilke, hvor de klipper mellom utsnitt som er for tett på hverandre og skaper den ekle jump cut-følelsen. Skal nevne neste gang jeg ser en, men nå er DVD-spilleren min i uorden. Ellers kan du ta en titt på Michael Manns Maneater (vanskelig å vite om den er bevisst eller ikke, men den ser fryktelig stygg ut.) Hans film Collateral har også en eneste jump cut i filmen, men jeg er veldig usikker på om den er bevisst eller ikke. Men den ser litt kul ut, så kan være den er påtenkt. Ellers vil jeg nevne at det generelt ikke er jump cuts i profesjonelle filmer. De har alltid teip til å fikse det om det skulle dukke opp en. Eventuelt klipper de til noe annet. De filmer jo alltid safety shot også, (alle bortsett fra Ed Wood), så det burde ikke være noe problem. Det betyr dog ikke at det ikke heter jump cut uansett hva som var hensikten med den, fordi som jeg har forklart tidligere, så kan man ikke vite om det var deler av en kameraflytting som ble borte, eller om man flytte kamera for lite mellom to klipp. Jeg kan dessuten opplyse om at grunnen til at noen kontinuitetsfeil blir kalt jump cuts, er fordi feilen er resultat av akkurat en slik. Vi ser på et menneske, du sier det er ei dame, jeg sier hun er ei hore - vi har begge rett, men ser forskjellig ting ved personen.

18. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Last Action Hero har en slik jumpcut når Arnold enten går inn eller ut av en heis.

19. StianSvendsen

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I noen av mine første filmer hadde jeg samtlige ubevisste jumpcuts.

20. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så jumpcuts kan altså være kutt fra en kameravinkel til en annen, som er nesten lik? Er ikke slik jeg oppfatter definisjonen ? :? :? :? :? 8) :lol: :roll:

Del denne siden