Filip Christensen . Et Kjempe ungt talent

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Ekksplotsjon Bang Studios, 5 Okt 2007.

1. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Korrekt.

2. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok. bare for å ta utgangspunkt i noget, la oss drøfte [ame=http://www.youtube.com/watch?v=zss-ePJx2ro]dette [/ame]klippet, og dets title...:

Er dette en jumpcut?

3. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Nei, det er ingen jumpcut. Det vil bli som å si at det er jumpcut hvis noen blir tryllet bort i et klipp.

Edit. Så på hans eksempel 2 og 3 også. De er heller ikke jump cuts. Det er ikke jump cut om man hopper tydelig i tid og sted, for da føles ikke hoppet som skurr i hjernen.

4. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    enig. er heller eksempler på dårlig klipp/timing/rytme/vinkler, om det, i det hele tatt, er eksempler på noe i det hele tatt, hm.

5. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Det er eksempler på vilkårlige klipp fra Eternal Sunshine of the Spotless Mind.

6. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lurer på hva det kjempe unge talente filip kristns talente tenker, om han plutsli gogler se selv og leser dene trå1...

7. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    At semantikken rundt begrepet 'jump cut' er viktigere enn skivideoene hans.

8. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  9. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg mener: Nei -- det er helt feil bruk av termen.

Det er vel her jeg og Hr Wang/resten av forumet er uenige.

10. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Hvis vi sier at jump cut er kun det du mener det er, hva er da "kutt fra en kameravinkel til en annen, som er nesten lik"?

11. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Så hva er da ordet du bruker for å forklare "elendigfotoarbeid-jumpcuts"? Du må da ha et ord for det når du sitter i klippen og har bæsja på leggen?

Og hvordan kan "kutt fra en kameravinkel til en annen, som er nesten lik" være feil bruk av termen? Kjører man feks håndholdt og bruker jumpcut som en effekt slik som i Rated X så blir kameravinklene for hver jumpcut nesten lik. Med mindre det er cut for pacing reasons...

12. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

13. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men du kan ikke bare ta et ord som betyr noe helt annet, og bruke det og late som ingenting.

Jump cuts er et bevisst klipp i en tagning, et klipp i tid i motsetning til sted.

Et klipp mellom to utsnitt som er for like hverandre, er ikke et klipp i tid, men sted.
    Her er en bra akademisk forklaring:

http://www.keyframe.org/txt/matchframe/

Hvis det bare er et hardt klipp, kan man f.eks kalle det "et hardt klipp".

14. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette har jeg jo aldri sagt.

Jeg kan derimot være tilbøyelig til å mene at det ikke er CGI hvis det er ekte, men ser ut som CGI. (ser kunstig ut.)

På samme måte som det ikke er en jump cut hvis det bare er et klønete klipp som har en desorienterende/"hoppende" effekt.

15. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Nei, du har ikke sagt det. Men det er like saklig som din forklaring av jump cut. Det er måten klippet framstår på som bestemmer om det er jump cut eller ikke. Hvis man har filmet en lang sekvens med bevegende kamera og klipper vekk en del av det, men at det likevel ikke blir et hardt klipp ut av det, så er det ikke et jump cut.

Edit. Hvis man filmer noen TOT løpe mot en telefon som ringer, og deretter klipper til NÆ telefon og hånda som tar den, så har man hoppet i tid, det er borte noen meter løping. Dette er da ikke noen som helst form for jump cut.

16. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, du vil se av eksempelet mitt over hva som er CGI-ekvivalenten til argumentet mitt.

Det stemmer, det er måten klippet framstår på som bestemmer. Et virkemiddel må være synlig for at det skal ha noen virkning. Et jump cut er den desorienterende/"hoppende" og kanskje fremmedgjørende effekten av å klippe vekk deler av en tagning. Det er ikke noe som typisk oppstår ved et uhell/dårlig klipping.

For da er det et (sømløst) klipp i tid &; sted.

17. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Man oppnår jo et "snap" i hjernen på seeren uansett om det ikke var meningen. Man tar personen på en måte ut av suspension of disbelief. Akkurat som i et dikt som overfortolkes forbi det dikteren mente, så vil en ubevisst jump cut også innvirke på seeren.

18. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jumpcuts er typisk sett i dogmefilmer, winter berg og von trier drev mye med det. å plutselig klippe til en annen, nesten lik kameravinkel er i seg selv ingen jumpcut, det er kun dårlig klipping, som jeg har sagt 3 ganger nå. definitionen på wikipedia og nilsjnesses opfatning er riktig, alt annet er feil.

Edit:

19. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Jeg sier ikke at definisjonen om hopp i tid er feil, jeg sier at for lite forandring i utsnittet også er det, fordi det føles som et hopp.

20. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Men det er altså ikke slik at alle klipp som føles som et hopp, derav automatisk er et jump cut.

Del denne siden