Film looken

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Fredo, 18 Nov 2007.

1. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hallo, jeg bare lurte på dette: hva gjør proffene for å få så sinnsykt bra kvalitet på filmene? jeg vet jo at kamera har mye å si, men det ser ut på omtrent alle filmer som er lagd, at de har "komprimert" bildet så det bare tar en tredjedel av skjermen. da blir alt mye klarere og skarpere og slikt. hvordan får man til det? er det noen måte å gjøre det på uten at man har millioner å komme opp med? noe som kan gjøres i final cut express eller adobe? klemz

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Først av alt, kan du godt beholde klemzen din selv.

Opptak i høy oppløsning og nedkonvertere er en fin mulighet for å få bildene skarpere.

Kort og godt har LYSET mye å si. Hvordan man lyssetter scenen for råopptakene. Utover dette har fagekorrigering uhorvelig mye å si, hvordan man puncher skyggene og øker kontrastene - hvordan du legger farger for å få frem en spesiell look for filmen din.

Hvilket kamera eller klippeverktøy du bruker på det stadiet det høres ut som du er på, har ikke noen spesiell betydning.

3. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    okey, kan klemze meg selv :D men hvordan "nedkonverterer" man filmen sin?

4. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kontrast tror jeg er viktig. Det er nesten sjeldent du ser et bilde i en nyere film hvor du ikke har helt hvitt og helt svart med. Men det jeg lurer på et hvordan man klarer å skille film-look, dokumentar-look og serie-look. Serielook er liksom en kombinasjon hvis dere skjønner hva jeg mener. Zapper man igjennom kanalene finner man somregel fort ut hva slags program du ser på ved å se hvordan looken er.

5. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Film er gjerne ofte smalere enn 16:9 - som oftest 1:2.35 nå i våre dager. Det alene er et hjelpemiddel til "film-look".

Grading i TV-serier er gjerne mer naturlig, man skal kunne identifisere seg med karakterene, da bør man holde fargene naturlige men samtidig gjerne fargesprakende.

I dokumentar står du nokså fritt til å gjøre hva du vil, avhengig av dens budskap. På enkelte sekvenser eller klipp kan du gå mer ekstremt enn i andre, som f.eks. å gjøre himmelen mer fargerik med mørkere toner over en grad, eller mykne opp kaldt lys med varmere toner, lette på skygger i intervjuer etc..

I film har du størst mulighet til å utfolde deg uten at seeren vil kicke særlig på det. Man forventer nesten at det skal være noe stilig over fargene, men samtidig ha naturlige hudtoner. Kontrastene er ofte store fra mørkt til lyst, men ikke for mye av det gode.

6. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Skyt i HD og nedkonverter til SD :) Eller skyt i 4k med Red One og nedkonverter til det halve :D

7. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Her er en gammel tråd om det samme.

Jeg siterer meg selv:

Poenget er vel at det ikke finnes noe enkelt triks for å oppnå film-look.

Ting som hjelper er: kamera med progressiv scan (og ellers best mulig bildemessige egenskaper), lyssetting, settdesign. Generelt høy produksjonsverdi. Profesjonelle skuespillere hjelper godt på.

Det finnes ingen enkel "gjør det selv"-erstatning for dette. Det kommer til å ta mange år for deg å bli virkelig god på ting som lyssetting, men nå vet du i hvert fall at det er nødvendig.

8. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Åååå så koslig!!!!!!!!!!!!! *nuss tilbake*

Så ukoslig...

Jeg syns 28 Days Later er et godt eksempel på at man ikke trenger et Lucas-kamera for å lage en god film med visuelt sett fetere look enn vanlig film.

9. Hakvaag

Hakvaag Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tror lyset har veldig mye å si.
    Jeg tror også at vist man filmer på film får man en litt bedre film feeling enn vist man filmer digitalt...

10. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Få tak i filmen Blad Runner og gå gjennom bildet for bildet, du kommer til å få svar på spørsmålet ditt.

Det er ikke 24p, ikke "p" i det hele tatt som gjør at film er film. Film er stemning, nøye planlagte scener, illusjon.

Du kan bytte ut Panavision med et billig interlaced Elkjøp miniDV palmcorder på settet og dersom DP-n behandler kameraet og setter opp settet slik det skal for å tilfredstille kravene til "resultat" med tanken på billig interlaced miniDV kamera, da blir du ganske overrasket hvor bra "film" kan lages med et billig interlaced Elkjøp miniDV palmcorder.

11. StianSvendsen

StianSvendsen Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Meget godt eksempel!

12. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takker:) gode svar. jeg skal se de to filmene dere nevnte. Men folk skjønte hva jeg mente med at filmen på en proff-film bare tar en tredjedel av skjermen? et eksempel er at mine små fantastiske filmer tar hele tv-skjermen og virker dermed "strekt" og filmens uklarheter kommer tydeligere frem. Ringenes Herre derimot tar ikke hele skjermen og dermed kommer fargene bedre fram og bildet virker skarpere. noe jeg har gjort for å prøve å etterligne er å klippe bort det øverste og nederste laget av filmen. dette funker faktisk bedre, men det er ingen pen løsning. da må jeg passe på at de delene jeg vil ha med ALLTID er plassert riktig i bildet siden jeg skal kutte en del av det, og det gjør det vanskeligere å filme og få med vinkler jeg ellers kunne tatt med. det det virker som at folkene gjør i ringenes herre er at de har komprimert innholdet så formene og størrelsen er den samme som når de filmet, men fargene og slikt er klarere. noen som vet hvordan man får til det?

kjempestor klem til alle som gir svar:D

13. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja.. Det de VELDIG sansynligvis gjør, er å filme i fullformat, altså full høyde i råfilmen. Fotografen har en maske eller safezone i søkeren, slik at han vet hvordan bildet skal komponeres riktig. Dersom det nå skulle vise seg at bidet er ørlitegrann feil komponert, kan man slide bildet opp eller ned for å kompansere - den sorte masken oppe og nede er noe de cropper til siden.

Å filme i høyere oppløsning enn det PAL er, vil være med å hjelpe til at skarpheten i bildene øker. Fargene blir rimelig sikkert gjort i Final Touch (det som nå i dag er Color..) eller DaVinci. Sistnevnte er en high-end løsning, real-time fargegradering-suite for inntil 2K og/eller 4K. Det billige alternativet er naturligvis å gå til innkjøp av en Mac og Final Cut Studio 2, med Color. Du kan gjøre en minst like god jobb der.

Alternativt, enda billigere, men også mindre muligheter, er å bruke brightnes/contrast-greier i programvaren du allerede klipper i. Å punche skygger og øke høylys og midt-toner for å få frem den fargerike og kontrastfylte looken er viktig - det kommer ikke av seg selv.

14. ku

ku Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Så vidt jeg har fått med meg fra extramatriale på Lotr så scanna de hver eneste frame og fargekorigerte de(de brukte film, ikke digitale kamera)
    Vet ikke hvilken oppløsning de scanna i, men kan tenke meg det var ganske mye mer enn vanlig 720 * xxx Pal.

Dessuten så får du mye mer informasjon i bildet av å bruke kamera av den dimensjonen de bruker i sånne filmer, imot et semiprofft dv kamera. Så og få like fine bilder som Lotr må du nok bare glemme. Men det kan absolutt bli bra med "vanlig" utstyr viss du legger mye jobb i det.

Ps: bare behold klemmene dine du.

15. Fredo

Fredo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Okey takk da vet jeg det;D en ting til: Dere sa at Color var et veldig bra fargekorrigeringsprogram, men jeg har neppe råd til hele pakka final cut studio, er det noen som vet om det er mulig å få kjøpt color separat et sted? fant ingenting på apples hjemmsider iallfall...

16. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du får ikke kjøpt Color separat. Alternativet er å kjøpe Final Touch - eldre versjon, forgjengeren til Color, men da må du jo ut med 10-12 ganger mer for èn lisens, enn det hele Final Cut Studio koster. :wink:

17. fidelio

fidelio Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Disse proffene du snakker om skyter som regel med film, noe som er uhorvelig dyrt. Det er da snakk om progressive bilder. Denne effekten kan oppnås med å de-interlace'e bilder du selv har filmet med dvcam (eller HDV / HD).

Videre har man masse andre muligheter til å legge inn litt juks med etterarbeid. Som de fleste har nevnt, er kontrast den deiligste veien å gå. Så har man det å endten øke, eller minske saturation/chroma. Så lenge man eksperimenterer med et samspill mellom farger og kontraster, vil titteren få en annerledes erfaring med bildebruken din, hvilket somregel er en god ting. I mine øyne. Og flere andres.

Det du snakker om at bilder gjerne bare tar 1/3 av skjermen, er bare en følge av at de bruker forskjellig aspektforhold. Anamorphic. Tidligere år brukte man en linse kalt CimemaScope, som gikk ut av bruk ettersom teknologien ble bedre. Dersom du selv har filmet noe i 4:3, kan du croppe bildet ditt, og simulere en widescreen. Dette kalles ofte Letterbox. det du da får, er et 4:3 bilde, med svart oppe og nede. I tillegg får du det på sidene. [edit: dersom du ser det på widescreen]

Håper dette hjalp noe.

18. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Kom på det når jeg så en annen tråd her på forumet; 35 mm adapter! Kjøp en 35 mm adapter til kameraet, og brukk 35mm linser med det. Det kommer med en gang til å se mer ut som film!

Edit: Smooth kameraføring og gjennomtenkte vinkler er viktig. Hjelper ikke med alle mulige adaptere og fargekorrigering osv hvis det ikke er gjennomtenkt.

19. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg prøver og prøver her, men blir aldri fornøyd. I min forrige film fungerte det bra å øke kontrast og deretter sette ned lysstyrken, men det er flere funksjoner på Avid Liquid som jeg kan bruke som alle tar for seg kontrast/lysstyrke, men jeg vet ikke hva jeg skal bruke for å få det optimalt. Den nye filmen min er så lys, mye er overeksponert så å øke kontrasten får liksom bare bildet til å bli enda lysere og større deler av bildet blir overeksponert. Ta en titt på bildet, noen som vet hva de forskjellige funksjonene er?

20. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Hvis du skrur ned gammaen før du setter på kontrasten, så bør det gå greit, men hvis du har noe som er utbrent, så er det utbrent for alltid. Skal du erstatte noe utbrent må du får noe til å animere det for deg.

Del denne siden