Film looken

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Fredo, 18 Nov 2007.

1. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvorfor har det noe å si hvilken rekkefølge jeg gjør det i? Det hele vil jo være èn operasjon uansett så straks jeg lukker vinduet. Hva mener du med utbrent?

2. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125
    Selvagt har det noe å si hvilken rekkefølge du gjør det i. Hvis du først senker gammaen, så vil ikke kontrasten ha så mye innvirking på de lyse områdene fordi det er mindre lyse områder. Hvis noe er utbrent, så er det så lyst at det ikke er noe bildeinformasjon der, ingen kontur, alt er bare samme hvitfarge, og det kan ikke fikses ved å senke gamma eller skru ned lyset eller minske konstrasten fordi det ikke er noe der.

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Rekkefølgen du gjør det i har noe å si på hvordan du justerer for å kompansere forrige innstilling. :)

Om du ser på de ikonene ser du at det er markert tre striper fra øverst mot nederst.

- Høylys
    - Midtoner
    - Skygger

De grå strekene over hvert av de feltene antar jeg er gamma/kontrast for dem.

S og H er Saturation og Hue.

4. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Jeg vil benytte muligheten til å anbefale en DVD-serie som heter Hollywood Camera Works. Denne tar for seg så sykt mye innen framing og alt mulig. Gull verdt! Anbefales på det aller sterkeste! Jeg har lært helt enormt mye av det![/b]

5. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ola Haldor: Så rekkefølgen har noe å si selv når jeg jobber i samme vindu? Altså vil resultatet bli forskjellig om jeg f.eks. først justerer lysstyrke og deretter kontrast enn hvis jeg tar kontrast først? Har alltid hatt den fårestillingen om at resultatet blir det samme og at alle glidere basserer seg på slik grunnbildet her, ikke på hva du gjør på de andre gliderne først.

Høylys, midtoner og skygger, vil det si lysstyrken? Altså justerer jeg kontrast på den nederste justerer jeg bare kontrastene på de mørkeste punktene på bildet? Og hva gjør egentlig hue og saturation?

6. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Som sagt har rekkefølgen du justerer i, direkte utfall i hvordan du justerer på andre ting for å kompansere med kontrast og lysstyrke. I det enkle vinduet der har det nok ikke noe å si, fordi du kun har gammaverdi på RGB i skyggeområder, midtoner og høylys + kontrast på de tre - men hadde du hatt en mer omfattende fargekorrigerings-bit ville ting blitt annerledes. Og du har vel fortsatt den CX farge-modulen som er rimelig avansert i Liquid, sant?

Hue/Saturation er på godtnorks "fargeskift" og "fargemetning". Vri litt på dem, så skjønner du fort hva det går ut på.

7. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jepp. Gikk fort inn og fort ut. Nøyer meg det vinduet jeg postet her ;)

8. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Som en fotograf jeg studerte med sa: du kan gjøre alt med curves! Curves finnes i after effects, premiere og flere program. Når du starter ser kurven ut som en "/", og så kan du dra den så den ser ut som en "S", og vips er bildene bedre allerede. Så kan du gå inn på de enkelte fargekanalene og leke.

9. AlexanderOdegaard

AlexanderOdegaard Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    En ting jeg har lert paa filmskolen er at skal du skyte en mork scene, kan det vere til mye hjelp aa filme det litt lysere enn morkere. Filmer du det for morkt, kan du ikke gjore det lyst i post, men det kan du vist du synes at bildet er litt for lyst.

Del denne siden