Film Manus

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Decoy91, 6 Jul 2010.

1. Decoy91

Decoy91 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    FilmManus

Ok dette er mitt første innlegg her på forumet.

Men jeg har ideer om en film, har satt det ned til en Thriller.
    Hva annet på handlinga enn at det innerbærer en hyttetur og snowboardkjøring røper jeg ikke.

Det kommer til å bli DMJ Pictures (som er navnet på oss 3 som lager filmer sammen) første langfilm og vi bare lurer på om folk har noen hint og tips til oss.

Sist redigert: 6 Jul 2010
  2. jokke1992

jokke1992 Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    liker tanken din:)
    du burde snakke med en som heter Joakim Engen om manus:D

han har mange rare å bra ideer på film :)

3. Wigand

Wigand Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  4. Decoy91

Decoy91 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Heisann Wigand.

Ikke alle tenker samme retning som de aller fleste tragiske norske filmer her.
    Jeg har brukt huet når jeg tenker på å lage film, utenfor boksen.;)
    Men takk for rådet ;)

Sist redigert: 6 Jul 2010
  5. KristianSkogen

KristianSkogen Citizen

Hei,

Det virker jo som du tenker i akkurat samme retning som andre norske filmer, spør du meg.

Uansett, lykke til! :)

6. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hyttetur og snowboard kan jo også være alle andre land med snø... og hytter. Høres ikke spesifikt ut for norske filmer bare fordi det finnes en norsk hytteturfilm med snowboarding.

Menneh, hva i svarte skrekkskogen er det du vil ha hint og tips til? Det er så absurd mye man burde vite når man skal lage film...

7. Decoy91

Decoy91 Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Tenkte på hvis det er noe spesielt man burde passe på i forhold til Manus og filming.

8. Domino

Domino Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    For å svare på et veldig diffust spørsmål med noe like diffust; det man spesielt burde passe på i forhold til manus og filming er at manuset ikke blir dårlig og at filmingen ikke blir dårlig.
    Det var en spøk fra min side for å illustrere litt hvor håpløst det er å gi noen råd om et så stort tema når vi i tillegg vet så utrolig lite om både filmprosjektet ditt, og dine personlige erfaringer innen film.

Enten må du fortelle mer, og få tilbakemelding på det, eller så må du være MYE mer spesifikk om hva du lurer på.

9. marihøne

marihøne Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg prøver meg med en tilbakemelding selv om området er stort... Min største blemme sist gang var at replikkene ble for lange i forhold til planlagte klipp, så noen scener ble kjedelige å se på. Skuespillere må også instrueres i hvilket tempo de skal si sine replikker - ofte går det for sakte. Den eneste gangen jeg har lagt merke til at tempoet på replikkene var unaturlig høyt, er på "Pride & Prejudice" med Keira Knightly. De hadde mye tekst å cramme inn på en vanlig spillefilm... :)

10. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sørg for at manuset har en skikkelig struktur. Det trenger ikke å følge treaktsstrukturen slavisk, men historien bør fortelles på en ordentlig måte. Dersom manuset er skrevet etter innfallsmetoden følger det gjerne en struktur som du har fått inn i blodet etter å ha sett massevis av film opp gjennom årene, så det er greit å gjøre det skikkelig når du først er i gang. Få hver akt til å stemme:

Akt 1
    Cirka 30 sider.
    Eksposisjonsscener/anslag - introduserer gjerne hovedkarakterene og etablerer deres status qou. (Eks: Roger lever et bekymringsfritt liv som postmann).
    The inciting event - røsker opp i status quo. Det er her historien begynner. (eks: Roger må levere en pakke som er adressert til faren hans, som angivelig stakk av da Roger var liten).
    (Her har man cirka 20-25 sider til, som leder til:)
    Første plottpunkt - en hendelse som gjør at hovedpersonen ikke kan gå tilbake til personen han var eller livet han hadde. (Eks: Roger leverer pakken og treffer faren, men faren kjenner ham ikke igjen).

Akt 2
    Cirka 50 sider.
    Etter 20 sider kommer man til midtpunktet. Et one hour turning point. Her forsøker karakteren å gjøre noe annet enn han har gjort hittil, for å oppnå sitt mål. (Eks: Roger avslører for faren hvem han er. Faren forsøker i dette eksempelet å forklare seg, og Roger forstår seg på ham).
    Så har man rundt 20 sider til, før man nærmer seg slutten av Akt 2 - den viktigste enkelthendelsen i manuset.
    Andre plottpunkt: Sender manuset i en ny retning. Her skjer gjerne det verst tenkelige med hovedkarakteren din, short of death. (Eks: Roger finner ut sannheten om faren, og det viser seg at han ikke er den eneste sønnen som faren har. Han forsøker å konfrontere faren, men faren har dratt sin vei).

Akt 3
    Her bygges i grunn det meste opp mot et klimaks, med utgangspunkt i andre plottpunkt. (Eks: Roger bestemmer seg for å spore opp farens andre familie og fortelle dem historien).
    Klimaks: Her har man gjerne en siste konfrontasjon mellom protagonist og antagonist. (Eks: Roger møter opp hos farens andre familie, hvor faren også er. Publikum vet historien til disse karakterene og hver av dem har motstridende ønsker. Derfor har vi en konflikt. Så kommer selve slutten da. Kanskje Roger rett og slett forklarer alt, kanskje faren konfronterer ham og overbeviser ham om å la være. Om Roger har et element i livet sitt som kan knyttes opp mot farens handlinger, vil det kanskje la seg gjøre for ham å forstå seg på faren. Dette tjener eksempelet mitt godt, ettersom vi da har en kontrast vi gjerne har sett etter. I første scene blir han introdusert som en postmann som alltid leverer pakkene, mens i siste scene bestemmer han seg for å ikke overlevere... meldingen. Litt tynt, men poenget mitt er at første og siste scene i et manuset, hvor hovedkarakteren er med, forteller oss om reisen karakteren har vært med på. Hva som har forandret seg. I Gudfaren tar hovedpersonen avstand fra sin familie i begynnelsen, men til slutt blir han kalt Don, eller noe).

For å nevne noe om dialog: En generell "regel" er at du aldri skal skrive mer dialog enn akkurat hva du trenger for å fortelle historien - dette kan så klart slå feil (se den norske filmen "Yatzy") - men som oftest er dette lurt. Ord kan være løgner, taes tilbake, være for vanskelig å leve opp til, osv. En handling har derimot alltid konsekvenser. Derfor har en handling mye mer tyngde bak seg enn en replikk. Så du bør vurdere å bytte en del replikker mot handlinger i stedet.

Hva karakter bør bli introdusert i en defining act (Manusbøkene jeg har lest er stort sett på engelsk, så her blir det engelske navn). Altså i et øyeblikk som forteller hvem karakteren er. Rocky blir introdusert i bokseringen. Ace Ventura er på et hustak og forsøker å redde en due (så vidt jeg husker). Dette er øyeblikk som straks forteller oss noe essensielt om disse karakterene. Verdt å få med i manuset ditt.

Del denne siden