Film som yrke - hvilket studiet?

En tråd i 'Generelt' startet av UlleW, 6 Feb 2012.

1. UlleW

UlleW Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Jeg er mega interessert i film, helt siden jeg begynte og lage mine egne filmer har jeg bare villet mer og mer. Jeg kjøpte utstyr og har blitt bedre og bedre. Jeg interesser meg veldig for sport, og vil lage skifilmer, skate filmer, surfe filmer. Jeg er også svært interessert i musikk å ønsker og lage musikkvideoer. Etterhvert vil jeg gå inn i filmbransjen og begynne og regissere spillefilmer.:)

Jeg har lest ufattelig mye om skoler, undersøkt og alle høres vanvittig bra ut. Jeg ønsker å høre om noen har erfaring innenfor sjangerene jeg nevnte ovenfor eller skolene jeg nevner nedenfor.

Disse skolene har jeg sett på:
    NISS
    Noroff
    Norges Kreative Fagskole
    Filmskolen i Lillehammer

Utdanninger jeg har sett på:
    Regissør
    Klipper
    Foto

Mvh Ulrik
    - Se gjerne min profil på youtube: http://www.youtube.com/user/UlleAP for mer informasjon om type filmer jeg lager. :D

2. enSJfilm

enSJfilm Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Sv: Film som yrke - hvilket studiet?

Jeg har 4 kompiser som har gått på Filmskolen i Lillehammer og dem er store reggisører nå og har spillefilm på kinoene, en tv-serie som gikk på NRK og står for mye av det du kommer til å se på tv av norske serier i nærmeste fremtid. Jeg tror det hadde vært ett supert valg for deg om du virkelig vil dette.

Selv går jeg på NorOff (Videregående) og trives. Det gjør dem på mediegymnaset også!

3. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg har ikke gått noen av de ovenforstående skolene, og kjenner ikke veldig mange som har gått på dem heller. Men jeg tør påstå at fellesnevneren er egeninnsats.

Man blir ikke automatisk god i det ene eller andre uansett skole man går på. Man vil naturligvis få ulike utfordringer avhengig av hvilken lærer man har og de oppgavene man får.

Generelt skal det mye til før man kommer inn på Lillehammer - men det skader slettes ikke å søke. For nivået der er høyt - det er en grunn til at man kommer inn etter flere runder med intervju (med mindre de har endret på praksisen). Jeg har inntrykk av at de fokuserer på fiksjon - så her vil du ikke imponere stort om det eneste du har å vise til er hopp og sprett på YouTube.

Har ved ulike tilfeller sett kriterier og søknadsprosess for noen av de andre skolene som nevnes, og der må du levere inn oppgaver for å bli vurdert. Kan være kjekt å begynne å se på disse asap.

Har du hørt om Danvik Folkehøgskole? Det kan være et fint springbrett til videre kurs og utdannelse. Om ikke som en direkte link, men fordi du får mer innsikt i hva film og filmproduksjon går ut på.

Kort fortalt har du 100+ elever, som er mer eller mindre interessert i det samme som deg, tilgjengelig døgnet rundt. Du har en egen skuespiller-linje med gutter og jenter som gjerne står foran kamera. Du får fire måltid ferdig servert til faste tidspunkt. Det vil jeg påstå er en bra deal for å kunne realisere en produksjon av stor eller liten skala. Lærerene og gjesteforelesere er hentet fra bransjen.

4. kgheim

kgheim Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det er vel egentlig ingen tvil om at Lillehammer er høyest på rangstigen, og kommer du inn der så sier du ikke nei. Men de vil ha folk rundt 24 år med mye erfaring. Dersom du skal gå folkehøyskole har jeg hørt at danvik er et veldig godt valg.

5. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Utdanning gir deg kun "så mye", resten er det opp til hver enkelt. Dette gjelder uansett om du skal bli filmskaper, økonom eller tja, lege.

Personlig mener jeg Niss og Filmskolen nok er det jeg ville sett på som beste spesialiserte utdanningene i Norge. Hvis man skulle få en dreining mot mer tv produksjon Niss og evnt Tv fagene på Lillehammer, samt at både UiS og UiB har tv fag. Noen rangstige vil jeg egentlig ikke lage, jeg mener man fint kan komme fra studier i utlandet eller Niss og levere kvalitet på linje med Filmskolens elever. Uansett hvor det går blir studiet aldri mer enn du legger i det selv.

Hvis man er pr idag vil jobbe med regi, foto og klipp havner du fort mer i tv kategorien enn film da dette er betydelig mer spesialisert. Da ville jeg kanskje vurdert å jobbe etter endt videregående og drevet litt "selvstudier" for å finne litt mer konkret hva man vil og så gå løs på studier.

6. UlleW

UlleW Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Takk for svar! Hjalp veldig mye!

7. KriSsN

KriSsN Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Jeg går på Noroff i Oslo , ikke den beste Noroff skolen men dem har bra miljø, godt med utstyr og effektivt arbeid utføres. Om du vil gå på en skole som gjør at du blir enda mer kreativ innen film/foto så har jeg hørt at Noroff Kristiansand / Fredrikstad er en av de 10 beste mediaskolene i Norge. Ellerså har du skolen i Lillehammer, som en skrev ovenfor her.

Mvh
    Kristoffer aka KriSsN

8. RUBMJA

RUBMJA Cadet 4

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Skal selv studere på Danvik hvis jeg ikke skal inn i førstegangstjeneste først. Etter du har gått der kan du faktisk være så heldig å få jobb innen reklame film, og det er 1 % større sjangse for å komme inn på Filmskolen i Lillehammer. Dette er noe jeg har hørt fra en student som faktisk skal jobbe innen reklame etter et år på Danvik.

Noroff og NKF har jeg hørt er skoler du ikke får så mye ut av, kanskje erfaring, men ikke noe grad når du er ferdig. Universitet har jeg også søkt på; siden jeg bor i Bergen er det naturlig at jeg søkte på UiB på TV og Filmproduksjon, og der får man en grad når man er ferdig. Lurt å ta hele utdanningen sin et sted, feks filmregi Bachelor i Norge feks, og så ta master feks i Danmark, England eller USA. Altså ikke hoppe av under Bachelor studie, men fortsette til studien er ferdig.

Har du tenkt på filmvitenskap og mediavitenskap som et fag? Mange norske filmregissører har kunnskap innen dette faget også.

9. UlleW

UlleW Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

Hei! Lenge siden jeg har vært her, men takk for veldig godt innspill. Likte godt at du nevnte dette med filmvitenskap og mediavitenskap. Jeg har mailet med en rekke skoler og alle sier at erfaring er det som gjelder. Så derfor og oppnå mest mulig kontakter gjennom skole, dermed også erfaring. Jeg tenkte og gå NKF, NISS, Noroff, for og få erfaring og etter prøve og komme inn på Lillehammer. Men når du sa dette med filmvitenskap og mediavitenskap, fikk meg til og tenke litt. Takk! :)

Del denne siden