Film-utdanning. Noen som kan gi meg et lite lyn-kurs?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Plecto, 4 Feb 2006.

1. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er en 17 år gammel gutt og som de fleste andre ungdommer så lurer jeg på hva jeg skal utdanne meg som. Film er jo et sentralt tema i mitt liv, men hvilke utdanner er det å ta innen film og hvor er de? Jeg har jo hørt om regigør skolen i Lillehammer... er det vanskelig å komme inn der? Og hvor og hva jobber man med hvis man utdanner seg ferdig? Hvilke yrker kan man ha innen norsk film produksjon? Når jeg mener film produksjon så mener jeg nesten alt som har med filmer å gjøre... altså kort filmer, reklamer etc.

2. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må vel bare tilstå å si at du er ikke alene om dette spørsmålet, så det hadde jo vært bra om noen kunne foste oss med informasjon :)

3. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er et ganske omfattende spørsmål du spør, men jeg kan prøve å svare det jeg mener:

Den Norske Filmskolen på Lillehammer, som du nevner, er det svært vanskelig å komme inn på. Spesielt regilinja. De tar inn 4-6 studenter på denne linja annethvert år og de fleste er vel 24-28 år gamle når de kommer inn og har mye erfaring. Så det er neppe noe sted det er håp å komme inn rett etter videregående hvis det var det du lurte på.

Et annet sted man kan ta filmutdannelse er Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) hvor jeg har gått. Det er en toårig utdannelse der første året er generellt, mens andre året spesialiserer man seg innen enten regi, foto, redigering eller produksjonsledelse. Kravende for å komme inn er ikke så vanskelige som på Lillehammer og jeg hadde selv stort utbytte av å gå der. Kan absolutt anbefales.
    Tilsvarende utdannelser som den på NISS har de vel på Westerdals og Noroff også.

I tillegg så er det jo også mange filmskoler i utlandet.
    Håper det hjalp litt på det du lurer på?

4. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Flott svart stianH, men har ikke Volda noe videre utdanning også? Mener jeg har hørt noe om det.

5. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjenner ikke så veldig godt til Volda, men de har ihvertfall noe dokumentarfilmlinje/ medielinje greier der som blir regnet for å være veldig bra etter det jeg har hørt. Hvis man er mest interessert i fiksjonsfilm vil jeg nok tro at det er andre skoler som er bedre.
    Kanksje noen andre her vet mer om det?

6. Dr Onkel

Dr Onkel Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Eller gå ett år på Møre Folkehøgskole i Ørsta(ved siden av Volda), der har de en god tv/film/video linje.

7. Goggo

Goggo Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Volda har ikkje ei linje for film, men dei har ei linje for tv og dokumentar produksjon.

8. Dr Onkel

Dr Onkel Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    De hadde en animasjons linje der før, men den er kanskje lagt ned??

9. darkhead

darkhead Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Stemmerdet med animasjon;) Er først og fremst den som er bra på Volda...den er vistnokk Meget bra og desidert den beste av sit slag i Nrge.....

10. Daniel

Daniel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Skal se om jeg finner meg en filmskole i L.A. jeg.
    Fint vær + stor filmindustri :D

Noen som vet om noen filmskoler i L.A. annet enn UCLA og LAFilmschool.com?

11. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I tillegg til UCLA er det jo den berømte USC som er USAs eldste filmskole og har hatt elever som George Lucas, Robert Zemeckis osv. Tror det er veldig vanskelig å komme inn der.
    New York Film Academy sin Universal Studios avdeling skal visst være ganske bra, men veldig dyr også tror jeg. Det finnes vel et dusin flere tipper jeg, sikkert veldig varierende i kvalitet og pris.
    Her er en link til en side som har en del info:
    http://www.filmschools.com/

12. Daniel

Daniel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Flere her inne som drømmer om California? :) 8)
    Har du, trådstarter, tenkt på det, eller kunne du tenkt deg en film jobb i kalde Norge 8) ?

13. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må vel til en viss grad tilstå at jeg gjør det. Men om det blir noe av er jo en helt annen sak :wink: .

14. datselguf2

datselguf2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kom Dere ut I fra norge... Gjør som de Gjorde på begynnelsen av 1900 tallet.... REIS TIL AMERIKA for der finnest det håp ikkje vær som andre og si.. vi har føttene våres i norge... Masse fine Film Schools i L.A
    Snakket med noen som Går på En skole der HUsker ikkje helt hva den hetter men han sa at det var Kjempe Kjekt og gå på Film Skole...
    Så kjenner eg 2 personer som skal utdanna seg i Skottland innen Regi
    i 5år

15. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ble nå nettopp ferdig med film utdannelsen min. Jeg studerte ved academy of art i san francisco, men vekt på Directing og Screenwriting. Jeg fullførte 3 årig skolegang og fikk en bachelor of fine arts. En fantastisk bra skole, enten du vil studere regi, manus, klipp, lyd, lys, animasjon, visuelle effekter, foto osv.. Den var forholdsvis dyr (ca 7500 dollar i semesteret), men dette betalte lånekassen for:)

I NORGE:
    Filmhøyskolen på lillehammer er absolutt en fantastisk skole, og et bra sted å starte hvis du vil jobbe i norge. Men denne er bortimot umulig å komme inn på, og jeg sår tvil om opptaksprøvene er relevante nok for å finne de mest kvalisfiserte søkerne..

NISS er en fin skole hvis du ikke kan noe om film eller tv, men jeg valgte å styre unna denne. Kompetansenivået der lå for lavt i forhold til hva jeg ville drive med. Denne er også kun 2-årig, og ikke alle som går 1ste året kommer inn på andre året.. den er også veldig dyr.

Film og tv linja ved kunstskolen i kabelvåg vet jeg ikke så mye om, men den virker interresant og et bra alternativ til NISS

Film og tv linja på westerdals er absolutt det beste i landet etter filmskolen på lillehammer, og mye lettere å komme inn på. Dennne blir nå også til en 3 årig utdanning og gir deg bedre muligheter enn NISS. Westerdals har også et bra navn, som teller mye i bransjen.

Men hvis du er seriøs; og ikke kommer inn på lillehammer- DRA TIL USA!
    Mye kulere å studere i utlandet uansett, og det koster ikke noe mer enn å studere i norge (JA det er sant!)

NYC (New York) bør styres unna. Denne er dyr, og er ansett som en 'rikmannskole' hvor studentene betaler for et vitnemål, kompetansen og utstyret er dårlig og den har dårlig navn. Det samme gjelder COLUMBIA film school i L.A.-den høres og ser veldig bra ut, men nivået er latterlig dårlig og her går det også mange rikmannsgutter uten mye motivasjon eller peiling.

UCLA: en av de beste i verden, med verdens ledende lærere- vaaanskelig å komme inn

American film institute (AFI)- verdens mest anerkjente film skole. Her skal du være den nyfødte robert rodriguez om du vil komme inn.. men hva er i veien med å prøve? :)

Academy of art, san francisco- Meget bra skole, med bra utstyr og bra lærere (lærerne jobber i bransjen, og er veldig oppdatert og kompetente). Det skader heller ikke at skolen ligger midt i verdens kuleste by- san francisco:)

Ellers, sjekk ut imdb listen med skoler i USA:
    http://www.imdb.com/filmschools

Og, hvis du er 17 år: GÅ FILM PÅ FOLKEHØYSKOLE FØRST!! hvor mange ganger må jeg si det? hehe

16. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takker for mye bra info Thomas :) , men er du sikker på at det ikke koster mer å gå i utlandet? Vurderte selv utlandet, men tok to år på NISS isteden pga jeg syntes det ble for dyrt med utlandet. NISS koster 55.000 for et år, mens jeg enda ikke har klart å finne noen filmskole i USA til under 100.000 per år pluss at mange ikke dekkes av lånekassa...?

17. Thomas North

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    reisestipend og gebyrstipend utgjør ganske mye.. Nå forandrer lånekassen seg hele tia, jeg følger de reglene som gjaldt når jeg begynte høsten 2002.. fikk 82 000 i semesteret, og 25 000 av de er lån (med forbehold om bestått eksamener). skolene koster som regel rundt 100 lapper i året, men når du får 110000 i stipend, kan en jo ikke klage på det:)

Husk at du invisterer i deg selv, og framtiden din!

18. darkhead

darkhead Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Tror på studie i utlandet selv...men teker meg to år på NISS eller Westerdals først....for så 3 år i utlandet.....har relativt god kompetanse nå med 3 år på MK på videregående.....ike akurat et geni men jeg kan da grunn teorien og gjort mye praktisk......

Hva tror du? vil det lønne seg og ta 2 år på en "enkel" norsk skole først for så og studere i utlandet?? Har tenkt mye på australia......

19. Thomas North

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hehe, du er litt forsiktig av deg du? :) 3 år på media på vgs kommer jo godt med! Syns det er en dårlig ide å kaste bort tid og penger på å gå 2 år på niss først hvis du har tenkt deg til utlandet uansett. Da lærer du bare ting du kan fra før det første året samme hva.

Jeg gikk ikke media, men 2 år elektro og 1 år påbygging.. hadde 3'er i engelsk og kunne ikke akkurat si at grunnlaget var bra for å dra til utlandet.. men jeg klarte meg fint jeg!

Hopp i det, ikke stå og måp på grunna;)

20. Mario

Mario Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det gir meg motivasjon å høre at noen som ikke har toppkarakter i engelsk har greit seg bra.

Sitter og lese alt detta og jeg må nå velge noe til høsten. Hva synes dere om Mediahøgskolen på Gimlekollen? Mange kjente som har gått der. Noen ris og ros.
    Jeg tenkte kanskje å gå Danvik folkehøyskole. Noen som er kjent med den skolen?
    Er det noen her som har kjentskap til idèfagskolen i Tønsberg?

Jeg har selvsagt studert litt rundt NISS og Norfoff også, så de er også med i min vurdering.

Del denne siden