Film-utdanning. Noen som kan gi meg et lite lyn-kurs?

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Plecto, 4 Feb 2006.

1. Daniel

Daniel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må man gå det FØR man går i USA?

Når det gjelder andre ting: Jeg orker ikke dette landet lenger huff :evil: Kald og is og jævlig. Sikkert mye bedre i California, alt er bedre en den stygge byen jeg bor i :cry:

Hvordan er det med jobb i CA etter filmskolen? Arbeidtillatelser og slikt?

2. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, folkehøyskole først. Folk går vanligvis på folkehøyskole rett etter videregående og det gir deg en god innføring i faget. Danvig har jeg hørt er bra. Skiringssal, hvor jeg gikk, er superbra:)

Veldig bra med muligheter for å få seg praksis i usa (spesielt i L.A.) etter end utdanning der borte. Skolen er vanligvis hjelpsom med å gi deg praksisplass og ordne arbeidsvisum.

3. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bare ett lite spørsmål nå som dere kom inn på temaet folkehøyskoler. Hvilke bra folkehøyskoler har vi her i landet? For film og media altså. Kjenner ei som går på Jeren folkehøyskole i år, medialinja. Ros og ris, takk :)

4. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du meiner Jæren folkehøgskule? Den ligg berre eit par hundre meter frå der eg bur :p Det eg har sett av film frå dei folka (korte innslag på konsertar dei har ein gong i året for ungdoms/barneskule) har ikkje vore spesielt imponerande. Men utstyr har dei, det eg har sett er iallfall eit Panasonic DVC30-kamera, med mikrofonar som gav god lyd frå seg. :) Ser ut som eit svært koseleg miljø dei har der, vurderer sjølv å gå der.

5. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    har selv tenkt på gimlekollen og det der "quest" opplegget: http://www.quest.no/

etter jeg er ferdig på medier og kommunikasjon da..

6. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Rettelse; jÆren :p

Ja, har også sett noe av det de har laget i år, men det var bare fra elevkvelder med forkjellige innslag og tull og tøys, ikke sett noen filmer enda. Dessverre. Men det skal vist være en OK skole, og som du sier, et godt miljø :)

7. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er enig at det sikkert er verdt pengene med tanke på at man investerer i fremtiden ja, men i mitt tilfelle når jeg allerede har gått to år på NISS blir spørsmålet om det er verdt å bruke såpass med penger på å gå tre år til i utlandet eller om det er lurere måter å bruke de pengene på. Man kan tross alt lage en lavbudsjetts spillefilm for de pengene :? .

8. Anette

Anette Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Synes utdanning blir framlagt ganske svart/hvitt her. Jeg tror ikke det finnes èn bra vei å gå. Alle må velge den utdannelsen som er rett for seg. Hva man blir motivert og inspirert av er jo forskjellig.. selv om det klart er skoler som er faglig bedre enn andre.

Klart man ikke må dra til utlandet eller ha en lang utdanning. Du kan klare deg like bra uten, alt avhenger igrunn av deg selv. Det kan være vanskeligere å stå på egenene bein. Men du kan komme langt med det også. Veit flere som har gjort det bra på egenhånd etter et år film &; tv produksjon på noroff. Sirkel som er en spillefilm reggisert av en tidligere noroff student vant flere priser på Biff festivalen (kan poste link seinere) og folk får blandt musikkvideoer spilt på urørt, og andre filmoppdrag. Det er ikke så vanskelig bare du er motivert til det. Men alt avhenger jo av hvor mye mer du vil lære, og hvor klar du er for å klare deg på egenhånd.

9. Thomas North

Thomas North Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Peter Jackson og quentin tarrantino er blant de mange kjente arbeidende regissører som aldri har gått noe som helst filmskole. Steven Spielberg gikk et år på long beach film school før han droppet ut... Så ja; film skole er ikke et must. Men personlig så har jeg lært utrolig mye...

Men husk at den beste måten å lære på er jo å lage film.. igjen og igjen.. ingen tvil om det:)

lykke til kids! =)

10. Lloyd-

Lloyd- Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Lære selv?

Går ikke det an å lære seg selv? Nå spør jeg veldig dumt da... :oops:

11. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Re: Lære selv?

Det går an. :wink:

12. knutegutt

knutegutt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Rundt om Stavanger området er jo Forus VG utrolig bra da... Men snittet er jo "høyt", tror det lå på 4,6 i fjor på MK...

13. Filmmaker

Filmmaker Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Dette var en fin tråd. Har tenkt meg til utlandet jeg og, ja. Det blir trolig i London eller L.A. Mange skoler å velge mellom, men jeg har to år på meg til å velge(går GK)...

Hvor vanskelig er det å få rundt 100 000kr. i stipend for å studere film i utlandet? Er det spesielle krav, går det på karakterer?

Thomas North: Hva gjør du nå for tiden? Tenker på etter filmutdannelse...

14. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Eg har aldri høyrd noko bra om forus. Kyrre her går jo der, kanskje han kan kommentera litt?

15. knutegutt

knutegutt Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må jo ha snittet da, og alle jeg kjenner som har tilknytting til stedet har kun positive tilbakemeldninger... Har litt utstyr også

Del denne siden