Filme solnedgang/oppgang

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av jall, 13 Mar 2009.

1. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er det noen som vet om det må brukes et filter eller noe annet utstyr for å få filmet solen i en solnedgang? Jeg vil ha solen med et klart omriss, slik man ser det fra en del naturfilmer i sydlige breddegrader. En stor feit rød-oransje og klar sol.
    Ofte får man det bare som en uklar lyskilde uten det skarpe omrisset av selve solen.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Filme solnedgang/oppgang

ND-filter tror jeg kan bidra med den biffen, uten å være helt sikker på det da jeg ikke har prøvd det selv.

3. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125

Ved å bruke ND-filter går det til en viss grad, men så kommer en til et punkt der forgrunnen blir veldig mørk fø en får omrisset av solen. Mener du kan bruke et polariserende filter i tillegg, selv om hoved funksjonen til dette filteret er for å hindre gjennskinn.

4. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ok, jeg har gjort noen forsøk uten filter og det har ikke vært helt vellykket. Da skal jeg sjekke opp litt rundt de filterene. Takker!

5. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Rett eksponering er viktig. Kraftig nd-filter og manuell blender og lukker, pluss masse zoom. Må nok undereksponere en blender eller to etter hva kamera forteller deg. Pass så du ikke ødelegger ccd'en.

6. jall

jall Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Takk for gode tips. Må nok handle inn litt utstyr da tenker jeg.

Del denne siden