Filmmusikk - Ny innspilling av utgitt musikk

En tråd i 'Musikk' startet av bobby_fowler, 4 Mar 2011.

1. bobby_fowler

bobby_fowler Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei.

Filmmusikk er ofte et tema på sidene her. Jeg har forstått at man ikke kan bruke musikk fra cd plater uten tillatelse fra artist og papirmølle med Tono. Gratisalternativet er å finne arister uten platekontrakt, som du får samtykke fra eller å bruke musikk som ligger på nett som kan brukes fritt.

Men dersom jeg ønsker å bruke en bestemt sang som er utgitt på CD, skaffer meg noter og spiller inn min egen instrumentalverson av musikken, kan jeg da bruke denne musikken i min egen film? Innspillingen blir jo da et åndsverk, som tilhører meg. Det er selvfølgelig ryddig å spørre komponisten om lov først, men om man får samtykke, er dette noe man må betale for? Hva om komponisten er død?

2. jonasengTWINTIP

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Filmmusikk - Ny innspilling av utgitt musikk

Det hjelper ikke om det er du som har spilt det inn på nytt. Det er ett godt forsøk, men det er da forsatt den artisten sin sang. Det er de som eier teksten, og melodien ennå. Det blir som om du skulle herme 100% etter en film, og gjort alt helt likt bare at du bytta ut de gamle skuespillerne med dine skuespillere. Det er ikke du som da er opphavsmannen til denne filmen ;)

Så prøvd heller å finne noe gratis musikk, eller prøv å lag noe selv:)
    Gratis musikk: www.freeplaymusic.com

-Jonas Eng

3. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Vil benytte sjansen til å informere om at jeg lager filmmusikk gratis til seriøse amatørfilmprosjekter, og alt jeg legger ut på urørt-profilen min er til fritt bruk såfremt jeg nevnes i rulleteksten.
    Urørt-profilen min: http://nrk.no/urort/Artist/dancleverhill
    :)

4. d-set

d-set Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20

De fleste artister/komponister er positive til at musikken deres blir brukt. Ta kontakt med artisten eller TONO som videreformidler telefon/e-postadresse til rette vedkommende - og spør :) Jeg spurte en artist en gang om å bruke musikken gratis, (utgitt musikk) og jeg fikk lov...så det er slett ikke umulig.

Ellers står du fritt til å covre låten, lage din egen versjon av sangen, så lenge det ikke framstår som en ren kopi, men du legger inn din egen "touch".

Opphavsretten til et verk gjelder vanligvis 70 år etter komponistens død.

lykke til :)

5. bobby_fowler

bobby_fowler Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Takk for gode tilbakemeldinger.

Det er selvfølgelige å spørre om lov først, men jeg tenkte at ved å gjøre dette kan man komme utenom økonomiske krav fra TONO. Det hender jo at når man sitter med redigering, så får man en idee om at i denne sekvensen ville det passet perfekt å bruke utdrag fra bestemt melodi.

Har også hørt på musikken din "Boblesaft", mye bra der, kanskje jeg får bestemme meg for hvilken musikk jeg ønsker å bruke på forhånd, lukke øynene og forestille meg bildene jeg ønsker å filme som passer til den valgte sangen, og så ta med kamera og gjøre opptakene. Vanligvis så filmer jeg først og så leter etter noe som passer etterpå under redigering.

Del denne siden