Filmprosjekt: 2. Verdenskrig kortfilm

En tråd i 'Reklame !' startet av Kyrre, 12 Jul 2005.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. Kyrre

Kyrre Citizen

Det var det vettu :wink:

2. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den glow effekten du buker, er det alpha glow i premiere eller er after effects eller hva?
    Har lyst til å teste den ut, men hvis det er alpha glow du bruker så får jeg den ikke til å virke...

3. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Han bruker Glow effekten i Vegas, skal visst være mye bedre enn den i premiere.

4. ulairi

ulairi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    likte alt med teaseren!!!
    det fine klippet med tyskerene som går bortover...
    NICE!!!!

ser fram til den er ferdig.. veldig gjennomført (selv om krigsveteraner vil si at han ser mer amerikansk ut enn norsk)

5. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok, tror nok den i Vegas er bedre enn den i premiere ja for den i premiere virker ikke i det hele tatt!

Noen som vet hvorfor?

6. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den heiter "Alpha Glow", og påverkar berre alfa-kanalen (Alpha Channel). I tillegg til dei tre fargekanalane - R(ed), G(reen) og B(lue) - so kan ein og ha ein alfakanal, som seier noko om kva deler av bilete som skal vere synleg, og i kva grad det skal vere synleg.

Ein heilt kvit alfakanal vil seie at heile bilete er synleg, medan ein heilt svart alfakanal vil seie at ingenting av bilete er synleg. Om alfakanalen er 50% grå (midt mellom svart og kvit), vil bilete vere halvgjennomsiktig (som om ein set opacity til 50%).

Om ein t.d. lager ein svart tekst i After Effects, og eksporterer som ukomprimert RGB + Alpha, so vil alfakanalen vise ein kvit tekst, medan resten er svart. Om ein no hadde importert denne inn i Premiere, og lagt dette klippet oppå eit anna videoklipp, ville ein sett den svarte teksten, ettersom Premiere vil kjenne att alfakanalen, og automatisk fjerne den svarte bakgrunnen. (Har ikkje prøvd dette, men det skal vere slik i teorien trur eg.) Hadde ein spelt av klippet i Media Player, ville det berre vore svart.

For meir om alfakanalar, og historien til dei, sjå her:

ftp://ftp.alvyray.com/Acrobat/7_Alpha.pdf

(Link henta frå linkesida til Steven Gotz: http://www.stevengotz.com/articles.htm <-- Mykje interessant der.)

EDIT: Kan ha eit litt enklare døme utan AE. Lag ein svart tittel i Premiere, og legg den i tidslinja utan noko video som bakgrunn. Legg til Alpha Glow, og du vil sjå resultat...

Dobbeledit: Veit du ikkje liker off-topic Kyrre, vert ikkje meir frå mi side...

7. Kyrre

Kyrre Citizen

Hehe, det er intet problem incanus. :) Om noen har noen flere spørsmål om glower og alphaer, kan de bare spørre i min tråd.

8. erdnis

erdnis Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for hjelp incanus!
    Jeg ante ingenting om alpha greiene, så nå lærte jeg noe nytt!

9. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Angående color correction på teaseren din Kyrre:

På begynnelsen av tråden din la du ut noen bilder, og bare noen få poster seinere la du ut noen flere. De første 3 var sånn som teaseren ble, altså blury/dreamy, der det lyse på bildet ble litt tåkete-hvitt. Mens de neste 4 bildene hadde det som jeg synes jeg ser i litt mer proffe filmer; sterke farger. Hadde jeg vært deg så hadde jeg heller brukt samme color correction som fra de 4 (gode..) siste bildene.

Vel, det var bare en liten tanke fra meg :D

10. Kyrre

Kyrre Citizen

Fargene på teaseren er naturligvis ikke slik de vil ende opp i filmen. Jeg fargekorrigerer alt når filmen er ferdig. Teaseren fargekorrigerte jeg i en fei, og looket er ikke likt de første bildene egentlig. De første bildene ble bare ekportert feil, og ble uskarpe.

11. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den er grei vettu, Kyrre! Men likte virkelig fargene på de 4 siste bildene :D

12. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du skal vite, at med dvx100ae, er det ikke SÅ vanskelig som du kanskje tror :wink: Men så er jo Kyrre utrolig flink til å fargegradere som vi alle vet.

13. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    I know! Så det ble veldig bra på filmen din :D
    Men Kyrre er flink ja 8)

14. Kyrre

Kyrre Citizen

:mrgreen:

EDIT: (Hehe..) Legger eventuelt ut noen flere bilder fra innspillingen tatt av min geniale fotograf kollega Isak Gundrosen, og produsenten vår Dag Sætran.

Og (kanskje) klipper jeg sammen en mer fornøyelig trailer når vi har de avgjørende scenen på plass. Om interessen er der..

15. mrbull

mrbull Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Den interessen er her ja! :D
    Alltid kos å se nye ting fra kommende prosjekter!
    Legg ut så mye du kan du :p

16. Kyrre

Kyrre Citizen

Jeg er bare litt bekymret for å røyke ut interressen å skape massiv skuffelse når det endelige produktet ankommer..

Filmer er i mine selvkritiske øyne - i dårlig stand nå. Men med et nytt sett "pickups" og innspilling av begynnelse og slutt kan det bli bedre.

Så, se for dere en tidlig 80 talls MacGyver versjon av Saving Private Ryan, så blir dere kanskje litt positivt overrasket :p

17. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gjelder bare å ikke bli for selvkritisk her Kyrre :wink:

Jeg kan vel legge ut noen behind the scenes klipp etter neste innspilling? Bare så folk forhåpentligvis kan få seg en god latter av noen av hovedrolleinnhaveren Oddvar sine absurde utsagn :p

Men jeg har tro på at filmen blir bra, hvertfall teknisk, 99% av scenene vi har skutt synes jeg rett og slett ble deilige, hvertfall sett etter hva som jeg kunne se på LCD skjermen. :)

EDIT: en liten omformulering bare...

EDIT2: Feil på sist edit :?

18. Kyrre

Kyrre Citizen

EN SISTE OPPDATERING OM PRODUKSJONSDELEN:

Vi har nå en dag igjen med filming.

Dette blir på kommende søndag, og mye jobbing skal det bli. 3 scener skal spilles inn og 6 individuelle "pickup" bilder skal spilles inn. Fra klokken elleve om dagen til 6-7 tiden om kvelden. (Får du med deg dette MiniMan?)

Ønsk oss lykke til! :wink:

19. jasonX

jasonX Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lykke til! :wink:

20. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Leser og grøsser, Kyrre... :p Neida, skal nok gå aldeles supert det, blir bare gøy, spesielt å lage "behind the scenes" :)

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden