Filmprosjekt: Domino

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av HenrikSolberg, 4 Okt 2004.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For tiden er jeg inne til førstegangstjeneste, så det blir ikke tid til noe filming/triksing med videoklipp ved PCen osv :cry:

Men det jeg har fått tid til er noe jeg har hatt lyst til å gjøre lenge. Nemlig å planlegge et litt større filmprosjekt!

Det har jeg begynt med, og tittelen på filmprosjektet er "Domino".

Foreløpig har jeg kun tenkt ut selve "hovedhendelsen" eller "storyen" om du vil.

Domino handler om en ung gutt/jente ca 10/12 år. Denne gutten/jenta er meget opptatt av domino-brikker (nærmest besatt). Er mye alene på skolen alene (enstøing), og moren og faren er naturlig nok litt bekymret over dette. Men gutten/jenta er allikevel en veldig snill person som er pliktoppfyllende, snill osv og gjør det også bra på skolen, rent faglig. Det hele ender opp med at gutten ofrer seg for faren sin ved at han ofrer livet sitt for at faren kan overleve. (Må skape en ulykkes-situasjon slik at dette skjer). Det moren senere finner ut er at jenta/gutten har hatt gudommelige evner ala Jesus og at gutten/jenta helt klart hadde noe overmenneskelig ved seg. Dette finner moren ut ved hjelp av dominobrikkene som gutten/jenta hadde på rommet sitt på følgende måte:

Gutten/jenta er død, og moren går gråtende rundt på rommet til gutten/jenta (dette er en stund etter hans/hennes død). Hun kommer tilfeldigvis borti domino-brikkene som står oppstilt og de begynner å velte bortover i kjent stil. Den nest siste dominobrikken faller en helt annen vei en hva retningen den sto i skulle tilsi og den faller helt ned på gulvet. Moren plukker opp dominobrikken og ser navnet på gutten/jenta (eller noe annet som gjør at hun skjønner at denne brikken egentlig var gutten/jenta og skjønner da hele opplegget (og også seeren). Dette skal kunne forstås etter at det gjennom filmen har vært mange scener som har antydet dette uten at man egentlig legger merke til det før man ser denne siste scenen.

Dette er bare en foreløpig oversikt over filmen, kommer mer detaljert tilbake senere, etter som jeg har mer skrevet ned.

Filmen kommer til å ligge litt i samme gate som "Den skjette sansen", litt samme sjanger i alle fall.

Nå som dere har fått et visst innblikk, hva synes dere etter hva dere nå har fått vite?

2. kjetilr

kjetilr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Oj, hvis du får til dette så kan det bli veldig bra.
    Håper du får til den rette stemningen.

Høres ut som et script som blir enten veldig bra eller veldig dårlig. Håper på det første ! :D

3. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for advarselen. Mye, ikke alt, avhenger vel av disse hintene? Kommer tilbake med mer om disse snart!

Håper/satser/jobber for (har ikke begynt å tro enda) på at det blir det første alternativet ditt!

4. kjetilr

kjetilr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Var ikke ment som en advarsel, bare motivasjon 8)

5. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Okay! Men jeg bare spør videre, når vi snakker om å unngå flopp!

Hva er det typisk at en film i denne sjangeren (den skjette sansen osv.) taper på. Eller: Hva gjør filmer i denne sjangeren til en flopp?

Min første ide må være at: Historien blir ikke troverdig?

Men hva kan da gjøres for at folk ikke tenker på om historien er troverdig, eller mer ønskelig, at de faktisk tror det?

Jeg tror videre. Det må legges vekt på følelsene til både gutten/jenta og moren. Filmen må unngå å bli en vitenskapelig forklaring på hvordan. I det hele tatt unngå å bli noen slags forklaring på hvordan. Det må heller bli slik at seeren tenker: "Hmm, merkelig gutt/jente. Samma det, det er utrolig synd på både gutt/jente og mor".

Og for at det skal bli slik tror jeg at jeg må unngå å forklare det for mye etter at moren finner det ut!

Dermed tror jeg at jeg har to problemer foreløpig (det blir garantert mange flere):

1. Troverdige hint underveis i filmen som gjør at publikum godtar morens "oppdagelse" mot slutten.
    2. Unngå forklaringer av hvordan, og heller forklare hvorfor det må være slik!

Hele poenget er vel at gutten/jentas liv er uforklarig. Det handler vel mer om å bare godta det?

6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Først litt mer bakgrunnsinformasjon:
    Gutten/jenta setter alltid opp brikker i en rekke som har en sammenheng med en hendelse (du skjønner dette når du leser scenen under). Gutten/jenta har aldri lyst til å rive ned rekkene, kun bygge de opp.

Nå har jeg en hendelse svart på hvitt:

NYHETENE
    Gutten/jenta sitter på gulvet foran fjernsynet og leker med dominobrikkene sine. Mor og far ser på dagsrevyen. Det ligger noen aviser på gulvet. Gutten/jenta begynner å sette opp brikkene. Mor og far ser på nyhetene og drikker kaffe.
    Når gutten/jenta er ferdig med alle brikkene setter han seg opp i sofaen og ser på nyhetene. Moren går og lager kveldsmat til gutten/jenta, som senere spiser denne i sofaen. Gutten/jenta rydder vekk kveldsmaten etter seg og spør om dominobrikkene kan stå til i morgen.
    Gutten/jenta går og pusser tennene/tar på seg pysj osv. Kommer tilbake for å si god natt. Da kommer det en nyhet om en mann som er død. Gutten/jenta får plutselig veldig lyst til å rydde opp brikkene, men faren stopper han/hun og sier "Nå skal du sove, ikke noe tull". Gutten/jenta er helt desperat etter å rydde opp, og det blir en slags kamp. Faren får tak i gutten/jenta og går mot soverommet, men akkurat i det han forlater stua, kommer buksebenet til faren borti den ene enden av dominorekken og "dominoraset" begynner. Gutten/jenta skriker.

Gutten/jenta er på rommet, mor og far ser fortsatt på TV. Det kommer en ekstra nyhetssending. En annen kjent mann er død. Far skrur av TVen og begynner å rydde vekk.
    Moren begynner å rydde vekk dominobrikkene. Moren blir overrasket når hun ser at rekken av dominobriker som ligger over avisene begynner ved et bilde av den første mannen som døde og slutter ved en annen avis, der det er bilde av den andre mannen som døde.
    Moren blir forbauset, men når faren kommer og spør hva det er, sier hun at det ikke er noenting. Hun sveiper sammen brikkene og legger de i esken. Avisene blir liggende og de går og legger seg.

En annen scene som jeg fortsatt har i tankene er på rommet til gutten/jenta hvor han snakker med sin mor. Foreløpig har jeg kun kommet på en liten dialog:

Gutten/jenta: "Du er denne brikken og pappa er denne brikken."
    Mor: "Du da?"
    Gutten/jenta: "Jeg er ikke noen brikke. Jeg setter dere sammen jeg."
    Mor: "Du er en raring du!"

7. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ahh, sjefs!

Mange momenter som sikkert blir vanskelig å filmatisere, men om du får det til slik at seeren forstår hva som skjer når det skjer, kan dette bli utrolig bra :)

8. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg tenker ikke slik at "det blir vanskelig å filmatisere", "og det blir vanskelig" jeg, da blir det så vanskelig å skrive et godt manus. Jeg bare skriver manuset akkurat slik jeg tenker meg det. Tenker nøye igjennom det for å få det bedre, og ser hvordan jeg skal filmatisere det til slutt!

En ny scene er på plass, i alle fall sånn grovt regnet:

(PS: Det er nå bestemt at det blir en jenta og ikke gutt!)

PÅ ROMMET TIL JENTA
    Jenta sitter inne på rommet og leker med dominobrikkene sine. Moren er også på rommet og støvsuger gulvet. Moren kommer nesten borti en rekke med dominobrikker som står oppstilt.

Jenta: ”Vær forsiktig mamma”

sier jenta strengt. Moren bærer ut støvsugeren og kommer tilbake til rommet. Hun setter seg ned ved datteren.

Moren: ”Nå skal jeg lage middag, skal du være med?”
    Jenta: ”Jeg må gjøre ferdig først.”
    Moren: ”Har du ikke lyst til å hjelpe mamma litt da?”
    Jenta: ”Jamen, nå har jeg begynt med denne rekka med deg og pappa.”
    Moren: ”Meg og pappa?”
    Jenta: "Du er denne brikken og pappa er denne brikken."
    Mor: "Du da?"
    Jenta:"Jeg er ikke noen brikke. Jeg setter dere sammen jeg."
    Mor: "Du er en raring du!"

Moren gir opp, smiler og går ut for å lage middag.

9. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jepp , lurt å ha en positiv innstilling :D

10. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    manuset ser bra ut så langt - men ikke avslør alt før filmen er ferdig, hehe

er det overnaturlig i filmen? eller sånn som Village?

11. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har ikke sett "The Village" jeg, men det vil bli en et par overnaturlige aspekter i denne filmen. Hvis du leser første posten så skjønner du det når jeg beskriver den siste scenen! Dessuten kommer jo jenta i seg selv til å være en overnaturlig person, uten at det blir fremhevet så veldig. Har du sett "Den skjette sansen?"

12. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, gutten som ser døde folk - har riktignok bare sett filmen en gang for lenge siden.

Men beklager, skal ikke avsløre hva skjer i The Village ;) - men kan si at den var en bra film, men ikke skremmende som eg har håpet på, hehe.

13. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nettopp. Filmen vil ha litt slikt preg over seg, men vil være mye annerledes allikevel!!! Har tenkt til å komponere musikk selv!!!

14. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Foreløpig "scene-inndeling" i Domino:

01. Intro
    Forskjellige bilder fra jentas rom.
    02. Faren får avslag fra en lege
    Angående lunge-transplantasjon.
    03. Jenta leker på skolen
    Med dominobrikker. Får en "ensom" gutt med i fotballgjengen ved hjelp av brikker.
    04. Jenta "fikser" lege for faren
    Ved hjelp av dominobrikker (på rommet sitt)
    05. Bekymringsfullt foreldremøte
    Fordi jenta leker mye med dominobrikker og har lite sosial omgang med andre barn.
    06. Foreldrene diskuterer jenta
    Pga. foreldremøte naturlig nok.
    07. Jenta forklarer moren om brikker
    Se beskrivelse i post over.
    08. Faren hos "datterens" lege.
    Får vite om donor osv.
    09. Nyhetene
    Se beskrivelse i post over.
    11. Jenta er syk/overarbeidet
    Foreldrene tror det er pga. lek med brikkene, men det er jo egentlig fordi datteren prøver å hjelpe folk.
    12. Moren hører radiosending
    Om at det var en kobling mellom de to som døde under "nyhets-scenen".
    13. Forvarsel om ulykken
    Legen som jenta skaffet til faren dør.
    14. Moren raser dominorekka
    Rekka som jenta satt opp for faren. Hun setter rekken opp igjen. Forteller det til datteren når hun kommer inn på rommet, for hun ser at den ikke står likt. Dattera klikker helt.
    15. Moren fremhever teorien for far
    Om at det er noe meget spesielt med jenta og brikkene.
    16. Selve ulykken
    Jenta ofrer seg slik at donoren til faren ikke dør (koblingen).
    17. Moren på rommet til datteren og forstår sammenhengen
    Raser igjen rekka, og den neste siste brikken faller en annen vei en hva retningen skulle tilsi. Den har navnet til dattera på.
    18. Faren ser koblingen.
    19. Avslutning.

Sitter og skriver manus nå se. Vanskelig å få det akkurat slik jeg har det i hodet. Merkelig det der! Noen umiddelbare tanker?

15. cereal

cereal Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Høres ut som en kul ide, håper du får det til som du vil.

Men det virka som om du mangla noe i den scene oversikta, sånn handlings messig.. Klarer ikke å sette fingeren på det, men den (historien) virka litt rett frem, litt enkel.. Vet ikke jeg.
    Lykke til. Ps: typisk fallgruve er unger på film, blir ofte for voksne eller unaturlige.

16. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, jeg også synes det mangler noe. En liten pause lissom. Det vipper litt for fort over. Historien er stadig under lupen for å si det slik. Takk for tilbakemelding!!!

Og takk for advarsel. Har du sett Stalker? Hovedpersonen der har ei datter som kalles "Apeungen" (???) i den norske utgaven av boken som filmen er basert på (Piknik ved Veikanten). Slikt skuespill skal jenta gjennomføre!

17. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hehe, håper virkelig at prosjektet ditt lykkes ;) Hard arbeid, men det er alltid verdt det!

Gleder meg til å se filmen, for det høres interessant ut, men ikke avslør alt :(

18. bj0rn

bj0rn Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ganske ambisøst dette her... Men det kan bli svært så bra tror jeg. Jeg tror det kan bli veldig avgjørende om det er bra skuespill eller ikke, i hvert fall i følge det inntrykket på grunnlag av det du har sagt.

19. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Må ta i litt veit du! :wink: Skal ha en lang planleggingsprosess før filming da. For ikke begynt enda uansett, siden jeg er i førstegangstjenesten nå! Planlegger å ha en lang prosess med skuespillere osv før vi skal ut å filme!

20. miami ulf

miami ulf Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Lykke til på ferda. Eller som de sier i trøndelag: kjør på med kuken.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden