Filmprosjekt: Domino

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av HenrikSolberg, 4 Okt 2004.

Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.
  1. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    EDIT:
    En del forandringer:

Dette er den foreløpige "sceneoversikten":

01. Faren får avslag fra en lege
    02. Karen leker på skolen.
    03. Karen "fikser" lege.
    04. Bekymringsfullt foreldremøte.
    05. Jenta forklarer moren om brikkene.
    06. Jenta møter på et problem og rekker ikke leksene.
    07. Foreldrene diskuterer jenta.
    08. Jenta er helt usannsynlig trøtt.
    09. Tord har fått ny donor
    10. Nyhetene (mennene blir bare såret)
    11. Jenta er syk/overarbeidet.
    12. Moren hører radiosending.
    13. Forvarsel om ulykken (legen dyr).
    14. Moren raser dominorekken.
    15. Selve ulykken.
    16. Moren på rommet til datteren og forstår sammenhengen.
    17. Faren ser koblingen.
    18. Avslutning

Og her er de første 10 scenene:

FADE INN

INT. - HUS - MORGEN

På et jenterom. I forgrunnen ser vi tydelig at det ligger en eske til å ha dominobrikker i. I bakgrunnen ser vi at det er et dørhåndtak. Utenfor hører vi forskjellige lyder av en familie på farten.

INGER
    Nå må du komme Karen!

KAREN
    Ja, jeg kommer nå.

Døren i bakgrunnen går døra brått opp. Ei hånd stikker inn og tar fast tak i dominoesken. Skikkelsen går ut igjen og vi ser noe som ligner på en skolesekk. Døren smeller igjen og noen løper ned en trapp. En bil starter og farer av sted.

En telefon ringer. Utenfor leter noen veldig, men ikke febrilsk. Døren går opp igjen, en større person kommer inn, går forbi, plukker opp telefonen og svarer.

TORD
    Hallo. (pause) Ja god dag. (pause) Ja vel, og det vil si? (pause) Ikke det. (pause) Takk for hjelpen. (pause)

TORD legger på. Han setter seg ned på stolen og legger hendene på bordet foran kameraet. Han sjelver og telefonen faller ut av hendene hans. Reiser seg opp. Går ut, lar døren stå åpen.

EXT. - SKOLE - SOLFYLT DAG

Vi ser et stort oversiktsbilde av en typisk barneskole. Gresset er grønt og barna løper ut i skolegården i det klokkene ringer.

Vi kommer nærmere inn på barn som løper ut og ser KAREN som holder en liten eske i sin høyre hånd. Hun går rolig, men bestemt ut, mens andre barn løper forbi henne og forbi kamera.

KAREN går mot en krakk litt ved siden av lekeplassen i skolegården. Hun setter seg ned og legger forsiktig ned dominoesken på krakken. På en annen krakk litt lenger bak sitter en gutt alene og titter ut i luften. Det virker som om han kjeder seg. Hun åpner esken og begynner å ta ut dominobrikker. En etter en. Hun studerer en brikke veldig nøye, legger den ned, og tar opp en ny brikke med like stor interesse som hun gav den første. Slik fortsetter hun en stund. Hun velger til slutt ut en fem/seks brikker som hun legger sammen. Resten legger hun tilbake i esken. Hun tar opp en tegning hun har tegnet fra lommen og bretter den ut. Hun retter den ordentlig godt ut, slik at den ikke er skrukkete, og dermed ligger flatt på benken. Tegningen viser en gutt i den ene enden og gutter med fotball i hånden i den andre enden. Hun begynner å sette opp brikkene. Når brikkene er satt opp sitter hun kun og studerer brikkene, kontrollerer at de står riktig. Hun titter også litt på de andre brikkene som ligger i esken. Plutselig er også gutten som satt i bakgrunnen borte.
    Skoleklokken ringer, og friminuttet er over. KAREN plukker forsiktig sammen brikkene og legger de i esken. Hun bretter sammen bildet igjen og legger det i lommen. Vi ser henne gå inn mot klasserommet. Bak henne kommer gutten som satt på benken, med en fotball i hånden og et digert smil om munnen løpende i samme retning (klasserommet).

INT. - HUS - KVELDEN

KAREN sitter ved middagsbordet. Stemningen rundt bordet er veldig "anspent" og det er ingen som sier noe. Plutselig snakker TORD.

TORD
    Legen ringte.

Det ble om mulig enda mer stille, og de sluttet å spise også.

TORD
    Operasjonen er avlyst. Donoren trakk seg.

lang pause

INGER
    Kanskje legen finner en ny donor?

TORD
    Nei, han gjør ikke det!!!

TORD reiser seg opp, stolen hans faller med et brak i gulvet i det han går ut av kjøkkenet.

INGER
    Karen, gå på rommet ditt (hvisker)

KAREN går rolig inn på rommet sitt og lukker døren. Hun setter seg ned ved pulten og titter på dominoesken. Hun tar øyet vekk fra den igjen og titter på bildet av faren som står på andre siden av pulten! Hun titter på det lenge, mens hun hører bildet av en fortvilet far på utsiden. Hun titter til slutt tilbake på dominoesken og tar tak i den. Hun åpner den og begynner å studere en og en brikke veldig nøye (akkurat som ved skolen). Etter hvert har hun en god haug brikker. Hun tar tak i bildet av faren og i dominobrikkene hun har valgt ut. Kameraet tilter ned mot dominoesken som nå er under halvfull.

INGER kommer inn døra til jentas rom.

INGER
    Jeg og pappa drar på foreldremøte nå. Kveldsmaten står klar i kjøleskapet.

KAREN
    Går det bra med pappa.

INGER
    Jada, alt går bra. Han ble bare litt skuffet over at donoren trakk seg. Det dukker opp en ny donor skal du se.

KAREN
    Pappa sa det ikke gjorde det.

INGER
    Pappa var lei seg Karen, det kommer til å ordne seg.

KAREN
    Ja vel.

INGER
    Men nå må vi dra. Går det bra med deg? Eller skal jeg be tante om å komme?

KAREN
    Nei da, det går bra det.

INGER
    Ja vel. Vi blir ikke lenge borte.

INT. - KLASSEROM - KVELDEN

I et klasserom på en skole ser vi en person med briller på ca. 50 år som sitter på en stol foran en avlang skolepult, med en perm og noen ark foran seg. I hånden har hun en kulepenn.

LÆRER
    Det har vel aldri vært noen hemmelighet at Karen er veldig skoleflink, så dere ble vel ikke overrasket over det, men det er en annen ting jeg vil ta opp med dere.

INGER og TORD ser på hverandre uten å si noe.

LÆRER
    Det gjelder Karens omgang med medelevene. Jeg har vært læreren til Karen i 5 år nå og har blitt veldig godt kjent med henne og jeg vet jo hvor glad hun er å leke med dominobrikkene sine, men den siste tiden har hun isolert seg mer og mer fra klassekameratene og sitter mye alene med dominobrikkene i friminuttene.

TORD ser tungt og 10% oppgitt, 50% bekymret bort på INGER.

INGER
    Karen og moren hennes bodde i et skur nede i havna. Etter at moren hennes døde er dominobrikkene det eneste hun har igjen. Vi kan ikke bare ta de fra henne!

LÆRER
    Nei jeg vet det og det er heller ikke det jeg vil. Men Karen kan ikke isolere seg fra vennene sine og synke ned i sorgen.

En pause.

TORD
    Så hva skal vi gjøre?

Bilde av læreren som har et bekymret ansiktsutrykk.

INT. - HUS - DAGEN

KAREN sitter inne på rommet og leker med dominobrikkene sine. Moren er også på rommet og støvsuger gulvet. Moren kommer nesten borti en rekke med dominobrikker som står oppstilt.

KAREN
    (strengt)
    Vær forsiktig mamma.

INGER bærer ut støvsugeren og kommer tilbake til rommet. Hun setter seg ned ved datteren.

INGER
    Nå skal jeg lage middag, skal du være med?

KAREN
    Jeg må gjøre ferdig først!

INGER
    Har du ikke lyst til å hjelpe meg litt da?

KAREN
    Jamen, nå har jeg begynt med denne rekka med deg og pappa.

INGER
    Meg og pappa?

KAREN
    Ja, du er denne brikken og pappa er denne brikken.

INGER
    Du da?

KAREN
    Jeg er ikke noen brikke. Jeg setter dere sammen jeg.

INGER
    Du er en raring du!

INGER gir opp, smiler og går ut for å lage middag.

INT. - HUS - KVELDEN

INGER og KAREN rydder av kjøkkenbordet. Legger askjetter i vasken, tømmer matrester i søpla osv.

INGER
    Nå får du gå å gjøre leksene dine Karen.

KAREN
    (glad, smilende)
    Ja! Takk for maten!

KAREN går ut av kjøkkenet og inn på rommet sitt. Hun lukker døren etter seg. Hun setter seg ned ved skrivebordet og løfter opp et par bøker og et penal fra sekken. Hun åpner bøkene og tar ut en penn og er klar til å begynne med leksene. Hun skal akkurat til å starte da hun hører noe bråk utenfor. Hun går bort til vinduet og titter ut. Utenfor går det to barneforeldre med barnevogn som krangler åpenlyst. Hun går tilbake til skrivebordet og setter seg ned igjen. Hun skal til å skrive da hun titter opp på dominoesken. Hun slår tanken fra seg og konsentrerer seg om leksene igjen. Men blikket vender flere ganger tilbake til brikkene og til slutt tar hun tak i esken.
    Hun setter seg ned i et hjørne på rommet og begynner å ta ut brikker slik hun alltid tar de ut, forsiktig. Etterpå setter hun de opp. Det går veldig sakte og tar veldig lang tid. Ute i stua ser foreldrene på TV og leser aviser. KAREN virker kjempetrøtt og gjør små "pirke" endringer med brikkene. TORD kommer inn på rommet.

TORD
    Nå er det på tide å pusse tennene.

KAREN ser på faren uten å si noe.

TORD
    Hva er det?

KAREN
    Jeg har ikke gjort leksene enda!

TORD
    (sint)
    Hva? Har du sittet her i hele kveld og lekt med brikkene i stedet for å gjøre leksene dine?

KAREN
    (nesten på gråten)
    Jeg måtte bare...

TORD
    (sint)
    Nå går du og pusser tennene dine, og etterpå er det rett i seng!

TORD kommer gående ut i stuen og setter seg ned i stolen.

INGER
    Hva er det?

TORD
    Karen hadde ikke gjort leksene sine, ho satt og lekte med de dominobrikkene.

INGER
    (overrasket)
    Hva? Men... hun pleier jo alltid å ta seg av leksene først!

TORD
    (svarer sliten)
    Ja.

(pause)

TORD
    Det er tydeligvis noe i det læreren sa.

En lang pause

INGER
    Hva synes du vi skal gjøre?

TORD
    Vi må snart sette hardt mot hardt...

INGER
    Vi kan ikke ta fra Karen de brikkene, det skjønner du også!

TORD og INGER ser på hverandre.

INT. - HUS - MORGEN

KAREN ligger og sover

INGER
    (fra utsiden av rommet)
    Karen, nå må du komme, vi skal dra snart!

Inne på rommet er det ingen respons. KAREN ligger og sover like godt.

INGER
    (fra utsiden av rommet)
    Karen, nå må du komme da. Karen...

INGER lukker opp døren og ser at Karen fortsatt ligger i sengen. INGER går fort bort til sengen.

INGER
    Karen, kom deg opp da, vi må dra om fem minutter. Hvorfor har du ikke stått opp.

KAREN svarer ikke. Bare setter seg opp og gnir seg i øynene.

INGER
    Kom deg opp nå og kle på deg. Vi drar om 5 minutter.

INGER går ut av rommet. KAREN er fortsatt helt i tåke og fomler bort til klærne sine.

INGER kommer inn på kjøkkenet

INGER
    Karen hadde ikke stått opp enda.

TORD
    I alle dager, hun er da alltid oppe i tide!

INGER
    Ja, men vi får snakke om det senere, vi må dra nå!

INGER snur seg.

INGER
    (høyt)
    Karen! Nå må du komme!

KAREN kommer ut fra rommet og er på vei ut av huset. Fortsatt veldig trøtt.

INT. - HUS - DAGEN

KAREN kommer inn døra. Går inn på rommet og skrur på lyset. Legger fra seg sekken. Hun setter seg ned på skrivebordet og puster tungt ut mens hun ser opp på dominobrikkene som står på hylla. Utenfor hører hun foreldrene som er på vei inn. Hun går ut i gangen.

INGER
    (I kjelleren)
    Jeg har kjøpt kake!

TORD
    Å...

INGER
    Ja, vi må jo feire.

INGER og TORD kommer opp trappen.

TORD
    (glad)
    Hei Karen!

INGER har en kakeeske i hendene.

INGER
    Pappa har fått en ny donor.

KAREN lyser opp!

KAREN
    (blid)
    Å så bra pappa!

KAREN går bort til TORD og gir han en klem.

INGER
    Kom nå, nå må vi feire med litt kake.

INT. - HUS - KVELDEN

KAREN sitter på gulvet foran fjernsynet og leker med dominobrikker. INGER og TORD ser på nyhetssendinga. På bordet står kaken og det står også et par asjetter med smuler etter marsipankaka fremme.

INGER
    (blid)
    Du skal ikke sitte her hos oss litt da Karen?

KAREN
    (blid)
    Snart, jeg skal bare sette opp disse brikkene først!

TORD
    (blid)
    Du får legge noen aviser under slik at det ikke blir riper i parketten.

TORD plukker opp et par aviser og skal til å legge de ut på gulvet mellom stolene/sofaen og fjernsynet.

KAREN
    (bestemt)
    Jeg legger dem ut selv.

TORD
    Ja jøss!

TORD titter bort på INGER med et igjen litt bekymret blikk. KAREN blar opp avisene og blar litt i de før hun legger de ut. Når avisene er lagt ut begynner hun å sette opp brikkene. Veldig nøye og konsentrert på det hun gjør. Etter en stund kommer moren med kveldsmat.

INGER
    Nå er kveldsmaten ferdig.

KAREN
    Kommer.

KAREN setter på plass noen brikker til. Like rolig. Etterpå går hun og setter seg i sofaen.

KAREN
    Kan brikkene stå til i morgen?

TORD
    Ja, men nå må du spise for du skal sove snart.

KAREN setter seg ned og begynner å spise. På nyhetene kommer det en melding om at årets vinner av nobels fredspris er hardt skadet i en trafikkulykke i Moskva. KAREN skvetter til og vil ned til brikkene. TORD stopper henne.

TORD
    Sett deg og spis opp!

KAREN
    Men jeg skal bare flytte på noen brikker.

TORD
    Nå gir du deg! Ellers går alle brikkene ut av huset.

KAREN
    Gi deg pappa. Slipp meg frem!

TORD reiser seg opp, tar tak i datteren og løfter henne opp og bærer henne mot rommet.

KAREN
    Slipp meg!

I det TORD skal gå kommer det ene benet akkurat borti dominorekken slik at rekken raser sammen.

KAREN
    NEI!!!!

KAREN hamrer løs på TORD. TORD bærer henne inn på rommet og vi hører døren smelle igjen. KAREN hamrer på døra og skriker. TORD setter seg ned og ser på moren.

TORD
    Jeg vet ikke om du ser det, men vi kan ikke ta noen hensyn til de brikkene lenger!

INGER bryter inn

INGER
    Er du helt sikker?

TORD
    På morgenen i dag forsov hun seg for første gang siden hun begynte på skolen, og nå ble hun helt rabiat fordi vi ba henne sitte og spise maten sin.

INGER
    Kan vi ikke i alle fall vente til i morgen, nå er hun stille, så nå får hun i alle fall endelig litt søvn...

Ekstra nyhetssending fanger oppmerksomheten deres. Russlands president og bilen han satt i ble truffet av en lastebil i Moskva nå i kveld. Presidenten, som hadde et meget konservativt og "ondt" syn på tsjetsjenere ble hardt skadet og hans enda verre "rikskansler" (et eller annet) må tre inn i stillingen. Det var visstnok ingen sammenheng mellom presidentens død og ulykken som fredsprisvinneren var innblandet i tidligere på kvelden.

TORD går frem til fjernsynet og skrur den av. Han tar med askjetten til Karen og går på kjøkkenet. INGER setter seg ned på gulvet for å rydde opp brikkene. Hun løfter opp et par brikker og ser bildet av fredsprisvinneren. Hun stopper opp litt og begynner og plukke flere biter. Hun kommer mot slutten og ser plutselig bilde av den russiske presidenten. Hun mister brikkene hun har i hendene. TORD kommer inn fra kjøkkenet.

TORD
    Hva er det?

INGER begynner å stresse med å rydde sammen brikkene og avisene.

INGER
    Det er ingenting.

TORD
    Det ser jo ut som om du har sett et spøkelse.

INGER
    Nå gir du deg!

TORD går. INGER tar opp avisene og bretter de sammen. Hun titter litt frem og tilbake på begge avisene. Legger de fra seg og går ut.

FADE UT

Til helgen håper jeg at jeg får opp en webside. Har så mye jeg vil meddele!

2. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sceneoversikten har igjen blitt forandret:
    01. Faren får avslag fra en lege.
    02. Karen leker på skolen.
    03. Karen "fikser" lege.
    04. Bekymringsfullt foreldremøte.
    05. Jenta forklarer moren om brikkene.
    06. Jenta rekker ikke leksene/foreldrene diskuterer jenta
    07. Jenta er helt usannsynlig trøtt.
    08. Tord har fått ny donor.
    09. Nyhetene (mennene blir bare såret).
    10. Jenta besvimer.
    11. Jenta hos legen.
    12. Moren hører radiosending.
    13. Forvarsel om ulykken og moren raser dominorekken.
    14. Ulykken.
    15. Moren på rommet til datteren og forstår sammenhengen.
    16. Faren ser koblingen.
    17. Avslutning.

Og scenene 10-15 er ferdige. Kun avslutningen igjen nå!:
    INT. - HUS – MORGEN

På kjøkkenet smører INGER og TORD matpakker!

TORD
    Hvor blir det av Karen?

INGER
    Vet ikke, jeg hørte hun drev å romsterte inne på rommet i sta, så hun er i alle fall våken.

INGER pakker ferdig matpakka og går bort mot Karens rom. Hun lukker opp døren. INGER skvetter til i det hun ser inn i rommet. På gulvet ser hun KAREN som virker helt ”dopa”. Øyene hennes himler og er helt borte. Hendene fomler med dominobrikkene som hun sitter med nede på gulvet. Hun er svimmel og kroppene bare snurrer rundt. Til slutt faller hun i bakken!

INGER
    (skriker)
    TORD!!!

TORD kommer løpende inn på rommet og ser INGER som løfter opp KAREN som har besvimt.

TORD
    Hva i alle dager er det som har skjedd.

INGER
    Vet ikke, jeg bare fant henne slik. Kjør frem bilen.

TORD
    Ja, ja...

TORD, og INGER med KAREN i armene løper ut og vi hører bilen fare av gåre.

INT. – LEGEKONTOR – DAGEN

LEGE
    Karen kommer til å bli frisk igjen. Hun trenger bare hvile, masse hvile. Hun er rett og slett utmattet.

INGER
    Utmattet?

LEGE
    Ja. Det er ingen tvil om at Karen har fått veldig lite hvile den siste tiden. Har dere noen idé om hva som kan være årsaken?

TORD og INGER ser på hverandre.

TORD
    Datteren vår har et spesielt forhold til en eske med dominobrikker. Den siste tiden har hun blitt mer og mer opptatt av brikkene. Men at det kan føre til at hun blir utmattet?

LEGEN
    Det er mulig. Jeg ville i alle fall gjort et forsøk på å distansere henne litt fra disse dominobrikkene, fjerne de litt fra hennes ”dagsorden”.

INGER
    Hun fikk de brikkene av sin mor! Det er derfor hun er så glad i dem. Det vil ikke bli lett å bare fjerne dem.

LEGEN
    Ikke fjern dem, prøv heller å unngå at Karen leker med de. La de stå fremme. La brikkene kun bli en birolle i dagliglivet hennes!

Det blir en lang pause.

LEGEN
    Jeg anbefaler at Karen blir hjemme fra skolen i alle fall resten av uken. Hun trenger mye hvile, men hun er en sterk jente, og kommer nok fort tilbake.

INT. - HUS - FORMIDDAGEN

INGER sitter hjemme på kjøkkenet foran symaskinen, mens hun hører på radioen. I nyhetene kommer det en sak om at det var en kobling mellom de to store ulykkene i Moskva i går kveld (de to ulykkene som var omhandlet i tv-nyhetene kvelden før). INGER stikker nåla i fingeren når hun får høre nyheten.

INT. - HUS – ETTERMIDDAGEN

TORD og KAREN sitter og ser på nyhetene sammen. KAREN er stille, men er tydelig bedre enn hun var på morgenen. Hun sitter i fanget til faren med en bok i fanget som hun blar litt i. Hun titter opp på nyhetene iblant.

INGER er i full fart på rommet til Karen og farer rundt med støvsugeren. Hun støvsuger teppet på gulvet. Hun legger fra seg støvsugeren og skrur av maskinen. Hun tar opp en støvklut og tørker støv av skrivebordet. Hun går videre til hyllene over pulten og kommer til å velte brikkene som jenta har satt opp mot bildet av faren.

INGER
    Pokker!

INGER kaster fra seg støvkluten og begynner med begge hendene og sette opp dominobrikkene slik de sto. Hun setter opp alle sammen, og etter at hun er ferdig ser hun nøye over at de står slik de sto. Hun tar opp støvkluten og fortsetter med å tørke støv, nå et annet sted.

TORD bytter til en annen kanal hvor det er distriktsnyheter. Der hører han at legen hans er død. KAREN titter opp fra boken. Nyheten er raskt over og TORD går bort til telefonen. KAREN går inn på rommet.

KAREN kommer inn i rommet og legger fra seg en bok på senga. Ho går etterpå bort til skrivebordet for å plukke opp en bok og er på vei ut av rommet igjen. Hun stopper like før hun går ut.

KAREN
    Hva har skjedd med dominobrikkene???

INGER
    Jeg var uheldig og kom borti i dem når jeg tørket støv.

KAREN
    (avbryter moren)
    Falt de ned?

INGER
    Ja, men jeg satt de opp igjen. De står akkurat der de sto!

KAREN
    (avbryter intenst)
    Nei, de gjør ikke det! Kom deg ut av rommet mitt!!!

INGER
    Men Karen da...

KAREN dytter moren ut av rommet, smeller igjen døren og låser den. Støvsuger og støvklut ligger igjen på rommet. KAREN går frem og tilbake, er tydelig opprørt, stresset og drar seg bekymret i håret. Utenfor kan en høre INGER som forsiktig hinter frem.

INGER
    (oppgitt)
    Karen da, ikke ta slik på vei. Lås opp døren, vær så snill.

INGER står utenfor døren til Karen. Og banker slitent på døren.

INGER
    (Begynner å gi opp)
    Karen da.

INGER puster ut, snur seg og går nedover gangen. Hun går ut i stua og setter seg ved siden av Tord.

TORD virker lei seg

INGER
    Karen har...

TORD
    (avbryter)
    Legen min er død. Han døde etter hjertesvikt!

INGER
    (forskrekket)
    Herregud! Hva med donoren?

TORD
    Jeg har akkurat snakket med han. Han sa at han fortsatt ville donere! (pause) Hva var det med Karen?

INGER
    Hun har låst seg inne på rommet.

TORD
    Hvorfor det?

INGER
    Jeg veltet brikkene hennes når jeg tørket støv, og hun tok helt på vei.

TORD
    Nå er det nok med de brikkene, nå skal de ut.

TORD er på vei til å reise seg opp.

INGER
    Tord vent.

TORD setter seg ned og titter på Inger.

INGER
    Jeg tror kanskje det er mer med de brikkene enn vi har trodd.

TORD
    Ja tydeligvis. Ho har jo blitt helt gal!

INGER
    Tord!

Tord fortsetter mot Karens rom.

TORD
    (sint)
    Karen, lukk opp døra med en eneste gang.

Ingen svarer. TORD henter skrujernet og skrur raskt opp døren. Når døren løsner setter han den til side brutalt. INGER kommer også bort. TORD og INGER går inn og ser vinduet som er åpent. Gardinene blafrer i vinden innover i rommet.

EXT. - GATE - DAGEN

KAREN løper nedover gaten. Langt foran kan en skimte en mann som går tur med hunden sin. KAREN kommer stadig nærmere mannen som nærmer seg et veikryss med et fotgjengerfelt over.
    Mannen er nå på vei ut i veien, over fotgjengerfeltet. KAREN løper ut i veien etter mannen. Når KAREN kommer midt ut i veien tar hun igjen mannen og dytter ham over på den andre siden. Rett etter at KAREN har dyttet vekk mannen kommer en lastebil og treffer KAREN. Lastebilen står på både bremser og horn.

INGER og TORD kommer løpende nedover veien og hører lyden av lastebilen. Begge er forferdet.

INGER
    (Skriker)
    KAREN!!!!

De kommer bort til krysset og stopper å løpe, og går vanlig mot krysset, ser ikke rundt hjørnet. De ser bort på mannen som ligger forfjamset på andre siden av veien inntil muren mellom vei og fortau. Hunden går rundt og gråter.

INGER
    (Forskrekket)
    Å herregud!

TORD snur hodet og ser ned veien hvor lastebilen står.

TORD
    (Skriker og løper ned veien mot lastebilen.)
    KAREN!!!

INGER løper etter.

FADE UT

FADE INN

INT. - HUS - DAGEN

INGER er inne på rommet til Karen og titter rundt på bilder og ting som har tilhørt Karen. Hun kommer borti dominobrikkene oppe på hylla slik at de starter å rase. INGER tar et par skritt bakover og tar seg til hodet mens hun rister på det.

INGER
    (Svakt, trist)
    Nei, nei...

Brikkene raser bortover, men den nest siste brikken faller i en helt usannsynlig retning og faller ned på skrivebordet. Ved den ene enden (der den siste brikken står) er det bilde av faren. Den siste brikken ved bilde av faren blir stående.

INGER er plutselig fokusert igjen og titter frem på brikken som falt en annen vei. Hun ser det står skrevet Karen på brikken og løfter den opp. Hun får et plutselig flash som viser datterens død og de skadede mennene den kvelden med nyhetene. Hun faller ned på gulvet inntill veggen, fortsatt med brikken i hånden. Hun kommer seg opp igjen og går mot hyllen. Der ser hun et avisutklipp av legen som skaffet donoren i den ene enden og faren i den ene enden hvor den siste dominobrikken fortsatt er stående. Alle ledd er rast utenom ved faren. Brikken ved legen falt, og også brikken med datterens navn.

Er det noen tilbakemeldinger å få eller?

3. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Manuset ser veldig bra ut - får håpe at skuespillere er like flinke som manusforfatteren ;)

4. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sendte inn manuset til Domino til en workshop ved mzoon. Ganske kult egentlig for de som ga tilbakemelding var norske Gro Elin Hjelle og svenske Nina Holst. Gro Elin har blant annet skrevet manuset til Mongoland og Monstertorsdag! (sammen med Arild Østin Omundsen).

Men uansett, tilbakemeldingene jeg fikk var:

Gro Elin:
    Hei Henrik.

Jeg er glad jeg leste selve manus og ikke bare sammendraget, for dette er det beste jeg har lest i denne konsultasjonsprosessen. Og det lengste. Men det har du greid strålende.

Jeg syns både du har en god og rørende historie og et velskrevet manus. Det er filmatisk og økonomisk gjort. Du vet hva du gjør.

Pirk: du kan korte enda mer ned. Se nøye på hva som trengs og ta med kun det nødvendigste, samtidig som det ikke ødelegger for helheten. Når de er hos legen lurer de kanskje på en diagnose? ADHD, schizofreni...gjør litt research på dette - og statsoverhodene i Russland.

Slutten. Bare forslag: Tord og politimannens samtale ligger over Inger som ser på brikkene, og kan slutte med "Mannen Karen reddet var donoren din!" Vi vil kunne skjønne greia ut fra det.
    Dette var bra. Lykke til!
    groelin

Nina Holst:
    Hej Henrik!

Ditt manus "Domino" verkligen välskrivet och bra! Det känns att du har lagt ner mycket jobb på det.
    Du berättar en spännande historia genom väl avvägda bilder. Dialogen känns också mycket äkta.

Den enda lilla invändningen jag har är att det kanske är lite för många dödsfall? Måste Karen dö t.ex.?

Tack för intressant läsning och lycka till med din film!

Vänliga hälsningar

Nina

Nå har jeg ekstra stor tro på at dette kan bli en god film! Fikk også litt og forbedre med manuset noe jeg finner utmerket! Men jeg tror fortsatt Karen skal dø! :wink:

Du kan besøke workshopen her (men må være medlem (som er gratis) for å lese tilbakemeldingene):
    Mzoon Manusworkshop

Dersom du ikke har lest manuset til filmen kan du gjøre det fra Nighttime sine nettsider!
    Nighttime link

5. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Alt for å styrke selvtilliten din ;) Du får håpe at Gro og Nina ikke stjeler ideen din, hehe

6. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har de siste dagene blitt mer og mer bestemt på at jeg har lyst til å bruke Oskar Lindbergs kjente salme "Gammal fäbodpsalm från dalarna" som hovedtema i filmen!

Du kan høre den her! (midi-fil)

Eneste problemet er at Lindberg døde i 1955, altså kun 49 år siden og ikke 70 år, som er "kravet" for at opphavsretten ikke tilhører han lenger!
    Da er det vel bare å kontakte etter er eller annet svensk musikkgreier da som sitter med rettighetene og prøve og få ordnet noe!

Har selv fremført denne melodien ved flere anledninger. Det er en fantastisk nydelig melodi og vil passe perfekt som tema til filmen min!

7. PkFrK

PkFrK Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    .

Du omtalte filmen din i posten hvor jeg la ut min ide for en film, og dette er det beste jeg har sett på siden til nå, og du er kun i manusfasen! Gleder meg uendelig til resultatet! Er sikkert på at det blir dødsfett!

8. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Koselig å høre... Vel et godt manus er ikke ensbetydende med et godt sluttresultat. Så vi har langt igjen å gå...

9. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ikke endre slutten vel? Jeg liker slutten :)

10. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, skal ikke endre slutten! Det er jo den jeg liker best...

11. PkFrK

PkFrK Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    .

Tror han missforsto litt. Sluttresultat er ikke slutten på en film, men det endelige produktet (alfa produktet)

12. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Begynt på det tekniske manuset nå! Hvor jeg skriver inn alt teknisk osv ved innspilling. Men har lyst til å ha med alt fra det vanlige manuset i dette også for min egen del... De første to scenene:
    FADE INN

1. INT. - HUS - MORGEN

Et jenterom med et skrivebord.

VIDEO: Kamera litt høyere enn skrivebordet. Dør uklar i bakgrunn. Eske på skrivebordet i fokus. Bildet viser litt av den åpne plassen på høyre eller venstre side (kommer ann på rommet vi skal bruke).
    LYD: En familie på farten utenfor døren. Rask gange osv.

INGER
    (utenfor)
    Nå må du komme Karen!

KAREN
    (utenfor)
    Ja, jeg kommer nå.

Døren i bakgrunnen brått opp. Ei hånd stikker inn og tar fast tak i dominoesken. Skikkelsen går ut igjen og vi ser noe som ligner på en skolesekk. Døren smeller igjen.

LYD: Noen løper ned en trapp. En bil starter og farer av sted. En telefon ringer. Utenfor leter noen veldig, men ikke febrilsk.

Døren går opp igjen, en større person kommer inn, går forbi, plukker opp telefonen og svarer.

TORD
    Hallo. (pause) Ja god dag. (pause) Ja vel, og det vil si? (pause) Ikke det. (pause) Takk for hjelpen. (pause)

TORD legger på. Han setter seg ned på stolen og legger hendene på bordet. Han sjelver og telefonen faller ut av hendene hans. Reiser seg opp. Går ut, lar døren stå åpen.

2. EXT. - SKOLE - SOLFYLT DAG

VIDEO: Et stort oversiktsbilde av en skole.
    LYD: Klokkene ringer for friminutt.

Gresset er grønt og barna løper ut i skolegården.

VIDEO: Et bilde med høyde litt over barna. Karen i fokus. Barna kommer løpende mot kamera.

Vi kommer nærmere inn på barn som løper ut og ser KAREN som holder en liten eske i sin høyre hånd. Hun går rolig, men bestemt ut, mens andre barn løper forbi henne og forbi kamera.

VIDEO: Samme høyde men nå 90* vridning mot venstre. Karen i fokus.

KAREN går mot en krakk litt ved siden av lekeplassen i skolegården.

VIDEO: Fra høyre: Krakk med gutt i forgrunn-->en tom krakk-->Karen i fokus-->skole i bakgrunn. Karen i samme del av bilde som forrige klipp. Kamera rett over krakk.
    LYD: Barn som spiller fotball i bakgrunn. Gjennom hele scenen.

Hun setter seg ned og legger forsiktig ned dominoesken på krakken.

VIDEO: Rett bak Karen. Rett over henne. Fra venstre: Karen-->Esken--> gutt difus i bakgrunn. Filme hele krakk-delen slik Tilleggsklipp for frihet ved redigering kommer.

På en annen krakk litt lenger bak sitter en gutt alene og titter ut i luften. Det virker som om han kjeder seg. Hun åpner esken og begynner å ta ut dominobrikker. En etter en.

VIDEO: Bilde forfra Karen. I hennes høyde.

Hun studerer en brikke veldig nøye, legger den ned, og tar opp en ny brikke med like stor interesse som hun gav den første.

VIDEO: Nærbilde av hendene til Karen som "føler" på en brikke.

Slik fortsetter hun en stund.

Hun velger til slutt ut en fem/seks brikker som hun legger sammen. Resten legger hun tilbake i esken.

VIDEO: Rett bak Karen. Rett over henne. Fra venstre: Karen-->Esken--> gutt difus i bakgrunn.

Hun tar opp en tegning hun har tegnet fra lommen og bretter den ut.

VIDEO: Kamera rett over skulderen på Karen slik at vi ser ned på tegningen og dominobrikkene hun har valgt ut.

Hun retter den ordentlig godt ut, slik at den ikke er skrukkete, og dermed ligger flatt på benken. Tegningen viser en gutt i den ene enden og gutter med fotball i hånden i den andre enden. Hun begynner å sette opp brikkene mellom de to tegningene.

VIDEO: Nærbilde av hendene til Karen som tar en brikke og setter den på plass.
    VIDEO: Rett bak Karen. Rett over henne. Fra venstre: Karen-->Esken--> gutt difus i bakgrunn.

Når brikkene er satt opp sitter hun kun og studerer brikkene, kontrollerer at de står riktig.

Hun titter også litt på de andre brikkene som ligger i esken.

VIDEO: Rett bak Karen. Rett over henne. Fra venstre: Karen-->Esken--> Tom benk difus i bakgrunn.

Plutselig er også gutten som satt i bakgrunnen borte.

LYD: Skoleklokkene ringer.

Skoleklokken ringer, og friminuttet er over.

KAREN plukker forsiktig sammen brikkene og legger de i esken.

VIDEO: Rett bak Karen. Rett over henne. Fra venstre: Karen-->Esken--> Tom benk difus i bakgrunn.

Hun bretter sammen bildet igjen og legger det i lommen.

VIDEO: Fra høyre: Krakk uten gutt i forgrunn-->en tom krakk-->Karen i fokus-->skole i bakgrunn. Kamera rett over krakk.

Vi ser henne gå inn mot klasserommet.

VIDEO: Kommer løpende mot kamera. Kamera i høyde med barn.

Bak henne kommer gutten som satt på benken, med en fotball i hånden og et digert smil om munnen løpende i samme retning (klasserommet).

Tar gjerne i mot kommentarer på kameravinkler eller annet dere har lyst til å kommentere!

13. Tony Montana

Tony Montana Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Dette er en sykt kul ide!
    Gleder meg virkelig til å se hvordan dette blir hvis du filmatiserer.

Kult hvis det er mulig å se manus når det er ferdig.

[/u]

14. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Manus ER ferdig!!!

Du finner det her:
    http://home.online.no/~da-sol/domino_manus.htm

Linken over vil få siden til å se litt merkelig ut, den ser bedre hvis du går via linken i signaturen og klikker deg frem på siden...

Det jeg postet over var starten på et teknisk manus!

Hvis du leser hele manuset hadde det vært flott med en tilbakemelding!

15. rovlah92

rovlah92 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det høres spennende, og bra ut! (ikke at det er den type film jeg er mest interssert i) BRA! :D

16. joakim192

joakim192 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er en ny post om dette filmprosjektet vet du? Den siste posten her ble postet 4 april, i den nye posten foregår diskusjonen fortsatt.. Kanskje bedre å pote i den istedenfor i den gamle.

17. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
Trådstatus:
Stengt for ytterligere svar.

Del denne siden