Filmredigering

En tråd i 'Programvare' startet av BexN, 10 Des 2006.

1. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg lurte på hvilket redigeringsprogram til film som er mest brukt, mellom de profesjonelle og amatører? :D

2. Plecto

Plecto Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er somregel en smaksak etter hva man liker. I det øvere sjiktet er det vel Adobe Premiere som er mest brukt? Final Cut er også mye brukt, men dette er så vidt jeg har skjønt bare til mac?

3. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jeg har værtfall pc, men jeg trodde adobe premiere var til pc? Men hva med Sony Vegas? Er dette noe? eller er det mer effekter å slikt på de andre?

4. Moen.jr

Moen.jr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du får Adobe Premiere både til Mac og Pc. Anyway, hvilket redigeringprogram som er det beste er vel vanskelig å si. Selv stemmer jeg for Adobe Premiere.

Du spør også om det er fler effekter på AP enn Vegas. Hvordan effekter? Transitions? Jeg lager mine effekter i After Effects, et program som for øvrig er kompatibelt med Adobe Premiere.

Om du er nybegynner innenfor dette, og vil redigere hjemmefilmene dine - burde du heller kjøpe deg et billigprogram - Pinnacle f.eks. Her får du effekter, overganger, og "gode" klippemuligheter i en og samme boks.

5. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Har drevet en del med dette, men har aldri hatt et skikkelig program, som jeg ønsker å kjøpe nå. Hvor mye koster AP?

6. filmboy24

filmboy24 Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Hva med Avid Xpress..blir ikke det mye brukt?

7. Moen.jr

Moen.jr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Adobe Premiere koster 9,550,- (Rimeligste jeg har observert)

8. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Åj, det var ikke billig :eek:

Da er vel Sony Vegas mye billigere da!?

9. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vegas 7 er bare halvparten så dyrt eller noe slikt tror jeg....

EDIT: Ellers så får du Magix Movie Edit 11 for ca 600 kr. Det er et avansert redigeringsprogram, men det er sinnsykt enkelt å sette seg inn i!

10. Kyrre

Kyrre Citizen

Vegas er billigere ja. Du får Vegas + DVD Architect til under halvparten av kun Premiere Pro. Men en får det en betaler for. Mitt tips, (dersom du er relativt seriøs med videoproduksjon) spar opp og gi gass med Premiere Pro 2. Det finnes haugevis med guider til det på nettet også.

11. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Men da er spørsmålet om hvilket som er best, er jo ikke alltid det dyreste er best. Er det noen som har erfaring med begge, er AP mye bedre en sony sin?

12. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Adobe Premiere er under tvil, brukt av noen andre enn hobbyklipperen. Kan aldri i verden tenke meg at en som jobber og livnærer seg på videoproduksjon bruker Premiere - rett og slett pga filformat etc. det ikke støtter eller kan jobbe med like raskt som andre programmer.

Final Cut er jo lagd av Apple, så det er kun til Mac ja.

Og det at After Effects/Premiere er kompatible med hverandre.. Tja, de kan vel jobbe direkte med prosjektfiler e.l. uten eksport/import som tar tid - men det vil du jo helst gjøre i noen sammenhenger, i og med at det er raskere for After Effects å jobbe med en videofil enn en comp med tusen innstillinger og ting som CPUen må jobbe med å kalkulere.

Selv har jeg klipt på Fast Video Machine, som var en av de større hardware-baserte digitale løsningene på 90-tallet, som ble kjøpt opp av Pinnacle rundt 98-2000 en gang. Da ble programmet omgjort i interface, og det ble hetende Pinnacle Edition, etterhvert Liquid Edition og nå i fjor ble de jo kjøpt opp av Avid, og heter nå Avid Liquid. Har jobbet på alle disse, men nå for et års tid siden gikk jeg 100% over til Mac og Final Cut Studio. Har ikke angret et sekund siden. Kommer til å ekspandere med et DeckLink-kort straks jeg får kartlagt hvilke egenskaper og muligheter jeg krever av det.

Og for å snakke om bransjen, brukes vel Avid Symphony til mer heavy ting med tilhørende hardware, eller Final Cut Pro med AJE eller Black Magic Design-kort som kjører SDI-ut i både SD, HD og 2K, for monitoring bla.

13. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Men hva kan dere anbefale av program til pc for rundt 1.000 - 2.000,- noen som har noe forslag? :)

14. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Adobe Premiere Elements eller Magix Movie Edit Pro. Begge koster under tusenlappen, steget opp frå 1000kr trur eg vil verte rundt 4-5000kr, med program som Avid Liquid, Avid Xpress DV og Sony Vegas.

15. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Så på disse kan du gjøre litt, det er ikke slik som movie maker? :lol:

16. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dei er eit langt steg opp frå Moviemaker ja.

17. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Jaja, vi får se :D Kanskje jeg skal vente litt..

18. Kyrre

Kyrre Citizen

Stemmer det. Premiere er MiniDV-filmerens program da det f.eks. mangler DVCPro støtte. Men samtidig støtter jo versjon 2.0 av Premiere HDV, DVCPro HD osv.

Personlig liker jeg best Final Cut, da det er mer stabilt og kan tilby alt Premiere Pro kan og litt til (Adobe har jo stjålet ca. alt fra Final Cut siden Premiere fikk tilleggstittelen "Pro"). Kommer nok selv til å oppgradere til Mac og Final Cut etterhvert, men for den øvrige, semi-seriøse amatørfilmer vil jeg anbefale Premiere Pro eller Premiere Elements.

19. Toby

Toby Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ville uten tvil gått for Magix 11, det er enkelt å bruke, 5.1 lyd, 16 spor å redigere i. Det er et laaaangt steg opp fra movie maker, Det koster også under tusen lappen, så du sparer litt der også (Penger spart er penger tjent) :wink:

20. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Takk skal dere ha :wink:

Del denne siden