Filmredigering

En tråd i 'Programvare' startet av BexN, 10 Des 2006.

1. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg brukte Premiere Pro til et prosjekt for første gang for litt siden. Rett og slett fordi det var det programmet som best støttet filer med spesiell framerate fra HVX200-kameraet mitt. Vel å merke kun ved hjelp av tilleggsprogrammet Cineform Aspect HD. Men denne kombinasjonen er altså, vil jeg tro, en av de mest komplette løsningene på markedet når det gjelder støtte for allslags filformater.

Ellers syntes jeg Premiere Pro var en overraskende positiv opplevelse; VELDIG lett å komme inn i, sannsynligvis fordi jeg har brukt Adobe-programmer som Photoshop og Encore mye tidligere. Jeg fant stort sett fram intuitivt, og det har jeg ikke opplevd med noen av konkurrentene jeg har prøvd (Avid Xpress, Vegas, Edius).

Når det er sagt så kommer jeg til å fortsette å bruke Avid Xpress Pro på de fleste prosjekter (så lenge ikke Premiere m/ Cineform er mye bedre egnet til det prosjektet). Fordi Avid er mye bedre og proffere. Så lenge det virker. Dog vanskeligere å sette seg inn i. Og med flere irriterende særegenheter.

Og for å svare på det opprinnelige spørsmålet, de programmene som er klart mest brukt blant "profesjonelle" er Final Cut Pro og Avid.

2. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Avid har sine særegenheter ja, men og sine fordeler. Når man får inn noen snarveier i fingerne går det så det unna med klippingen, og det er dønn stabilt om du har riktig hardware for der er Avid sære..ordet sært får en helt ny dimensjon...

Og Avid har og sin egen lille "Suite" ala det Adobe kan tilby, enten som Studio Toolkit eller Studio med hardware. Sonic som leveres med Xpress Studio er og eneste løsning for å lage HD dvder for oss dødlige(om du ser bort fra prisen da..)

Og hva som brukes av proffesjonelle er vel noenlunde det under:
    Mac:
    FinalCut
    Avid Xpress/Media Composer

PC:
    Avid Xpress/Media Composer
    Og noen på Avid Liquid og Vegas samt Premiere.

I tilegg er det sikkert noe Quantel i bruk som bla. hos NRK.

3. BexN

BexN Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ja, Media Composer ser veldig profesjonelt ut!

4. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har prøvd ut Avid Media Composer i et halvt års tid nå, og det er virkelig profesjonelt. Elsker hvert sekund jeg får med programmet. Bakdelen er at det er veldig dyrt :roll: Det er nå to år siden første gang jeg "satte meg bak spakene" på Avid, og det er sant at programmet kan være litt tungvindt å komme seg inn i. Men har man først brukt det en tid går alt av seg selv, og kombinert med et Avid tastatur er det virkelig en vinner.

Forresten så fungerer min 13 000 kroners pc knirkefritt med Avids særegne spesifikasjoner, mulig jeg bare var heldig :wink: Men nøkkelen er i hvert fall å ha NVIVIA skjermkort og Intel prosessor.

5. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    På PC kan du bruke nesten alt av NLE pakker å redigere absolut alt av videoformater. Forutsetter at du har codec-en installert i maskinen. På PC er avi format fungerer som en kontainer. Har ingenting med gammal windows avi å gjøre.

F.eks. på DPS Perception bruker man ekstern scsi harddisker for bilde og et eller annet andre lagringsløsning for lyd. AVI filen fungerer som bindeledd mellom bildet og lyd. AVI filen inneholder bare lyd delen og en referanse til videofilen , hvor filen befinner seg osv. Derfor var det mulig å redigere ganske avanserte ting på en "Pentium 90Mhz" PC. Avspilling i realtime osv.

Så Premier kan brukes til hva som helst. Du kan redigere Film-film på Premier eller det du måtte ønske deg. Selvfølgelig blir softwareutvikling, inkludering av nye funksjoner alltid en kapløp mellom produsentene, men det er bare bra for oss.

Grunnen til at av og til blir et bestemt software eller hardware utropt som standard er at det er et firma som kommer opp med en løsning som fungerer og klarer å selge inn kostbare totalpakker. De som har investert så mye penger i maskiner skal aldri i livet bytte ut systemet dersom det fungerer neste eller de kommende årene. De skal bruke det å tjene penger.

Jeg selv er Vegas fan etter mange år med Premier. Jeg tror alt som finnes som gratis pakker kan brukes til å redigere større tv-prosjekter også. Ikke noe problem. Problemet er at når kunden (produsenten, tv-stasjon osv) kommer for offline visning da er det litt flau å stille opp med et eller annet filete software. De ønsker å bli imponert. Det er et viktig poeng her.

6. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det må og legges til at man betaler MYE for at software skal være stabil. Avid har vel blitt en standard pga. funksjonene, stabilitet, support, GUI osv. Sjelden det er store oppdateringer osv. Og når ett gui er innarbeidet bytter man det ikke ut drastisk, det er fort dyrt og det er faktisk sjelden man kommer med "banebrytende" ting på klippesiden, det går stort sett ut på det samme hele tiden.
    Jeg brukte og bruker av og til (tidligere pinnacle) Avid Liquid, men har kommet fram til at Xpress er mer stabilt over tid, samt at det er mer brukt i bransjen og dermed bytter jeg nok helt i løpet av året.

Avid er supersært på hardware, men kjøper du maskiner dem har testa så skal du virkelig gå inn for å det om du skal få det i heng eller krasje. Det samme kan man ikke si om 95% av softwaren som finnes ellers der ute.
    Ellers er det en helt annen håndtering av latterlige mengder mediefiler i feks. Avid, hvis du laster inn en 3-400 timer med materiale så skal det fremdeles være oversikt og kontroll på noen TB lagring, gjerne ett SAN hvor lagringen ligger. Så jeg ville ikke gamblet ett prosjekt på software jeg ikke vet er velprøvd i bransjen ellers.

Videre så er Fargekorrigeringsverktøy noe som og koster kronasjer, enten man sitter i Xpress og jobber der eller Online i Symphony og jobber med HD ukomprimert realtime.

Når det er sagt så betyr ikke det at prisen på feks. Xpress eller Mediacomposer kan forsvares uten videre, men skal jobbe litt før man klarer å utnytte det. En del av funksjonene får man heller ikke unyttet før man sitter å jobber i store prod.selskaper.

7. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg mener at et stabilt alternativ til pinnacle må være premiere elements. hadde en frustrerende oppvekst med studio 8 og 9, men da jeg testet ut elements hadde jeg allerede gått over til premiere pro

8. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ifølge tall fra 2002 blir 85% av alle spillefilmer, samt 90% prime-time TV og 80% av all reklame redigert i Avid.
    Disse tallene har sikkert sunket noe de siste par årene, men Avid er fremdeles det desidert mest brukte redigeringsprogrammet i profesjonell sammenheng, så da vet du det. :)

9. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    blir det ikke stadig mer akseptert å bruke adobe? hørte at det var brukt premiere pro på superman returns...

10. Jestorius

Jestorius Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Idag er det slik at du kan bruke hva du måtte ønske av mellomvektere i redigering. Spiller ingen rolle. Alt av formater er tilgjengelige på pc og mac, hvis ikke da har du lite brukt for akkurat dette filformatet.

Jeg jobber både med mac og pc, Final cut , Premier og Vegas. Avid har jeg ikke brukt personlig, men har sett den i aksjon. Ingen hocus-pocus...

På PC finnes så mange NLE software at det går ikke an. På Mac ... vet ikke... i tillegg til iMovie kanskje Final Cut er det eneste som man kan nevne fordi Avid koster så mye at en enkelt videojournalist eller mindre produksjonshus hadde ikke råd å kjøpe det. Kanskje nå at Avid kommer i software versjon.

Så min konklusjon er at Vegas på PC er like bra, kanskje bedre enn Final Cut, spesielt på lyd siden, og kanskje er det også viktig å nevne at prisen er litt mere behagelig enn Final Cut's pris.

11. Mario

Mario Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Premiere ble før laget til Mac, men så slutta Adobe med det, pga Final cut.

Går det nå i dag å installere premiere Pro på dagens nye Mac'er?

12. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Om du kjører Windows så. Men siste skrik fra Adobe er at de lager Premiere til Mac igjen..

13. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Avid har vært ute i software versjon i mange år (Avid Xpress DV ca 7.000,- og Avid Xpress Pro ca 16.000,-).

14. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå er det ikke noe som heter Xpress Dv lenger, kun Pro med samme prislapp.

Det er Media Composer som før var solgt kun sammen med HW(til en god norsk årslønn...), denne finnes nå i software versjon, men fremdeles hissig prislapp for de fleste

15. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er klar over at Avid har sluttet med billig-versjonen Xpress DV. Ville bare poengtere at Avid har hatt billige og overkommelige produkter (i form av Xpress DV og Pro) i flere år. Xpress DV er jo nå erstattet av enda billigere Avid Liquid etter at de kjøpte opp Pinnacle. :D

16. Christian m

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Aha, misforstod litt jeg.

Men Liquid var ikke og er ikke ment som noen erstattning for Xpress Dv, kanskje prismessig, men ikke ellers. Avid er jo ett innarbeidet GUI ellers som ser helt annerledes ut enn Liquid, bruker både Liquid og Xpress selv.

17. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er enig i at ikke Liquid er noen direkte erstatter for Xpress DV ettersom det jo er en videreføring av Pinnacle og ikke et genuint Avid produkt. Men jeg tror nok beslutningen om å føre Pinnacle Liquid videre var det som slo spikeren i kistelokket for Xpress DV. Er jo grenser for hvor mange programmer i den nedre prisklassen de kan ha. Kan jo ikke konkurrere mot seg selv heller.
    Har forøvrig aldri brukt Liquid, bruker kun Xpress Pro.
    Er du fornøyd med Liquid? Hvordan syns du det er i forhold til Xpress Pro?

18. niklnikm

niklnikm Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    moviemaker eier

19. THX

THX Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng: