Final Cut Studio..hvilken data..?

En tråd i 'Programvare' startet av Filmnerden, 7 Jan 2006.

1. Filmnerden

Filmnerden Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    heisann

jeg har tenkt til å kjøpe meg final cut studio og en bærbar mac..hvilken skal jeg kjøpe?

og burde jeg egentli kjøpe meg final cut stuido..eller er det no bedre eller lurere...

hjelp?! :D

2. Noxi

Noxi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    kjøp enten premiere pro eller pinnacle liquid edition

3. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du finner neppe noe bedre til en bærbar Mac, nei. Adobe ga opp å lage Premiere til Mac fordi de ikke kunne konkurrere med Final Cut Pro, som Mac-brukerne foretrakk.

4. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ein berbar Mac med FCS er truleg eit godt val. Eg er ikkje den beste til å svare på dette spørsmålet, då eg ikkje har Mac sjølv, men det er nok lurt ein relativt kraftig Powerbook.

Henrik Solberg kan truleg gje deg mykje betre tips, då han har ein Powerbook (sjå denne tråden), og har vel Final Cut Studio, om eg ikkje tek heilt feil.

5. Falcon

Falcon Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    9. januar er det mac messe. Da vil du se bærbare med dual prosessor og Final Cut Pro 6. Hvis du ønsker info om final cut studio programmene, så holder officeline gratiskurs.

6. Filmnerden

Filmnerden Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    takk takk :D... det hjalp :D

7. MacGuffin

MacGuffin Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Også mange som bruker Avid på Mac.

8. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Selv om Final Cut er et fantastisk program, synes jeg ikke at en bærbar Mac og Final Cut Studio høres ut som en økonomisk fornuftig løsning. I hovedsak fordi en kraftig nok Powerbook er sinnsykt dyrt, oppgraderinger (mer RAM) er sinnsykt dyrt. Ville da heller kjøpt en stasjonær PowerMac isteden (mer for pengene i lengden vil jeg tro).

Hvis det er et spørsmål om økonomi inn i bildet ville jeg heller gått for en bærbar PC (koster omtrent halvparten av en PowerMac med omtrent tilsvarende ytelse) og så kjøpt Avid Xpress, Avid Liquid Edition, Premiere eller Vegas isteden. Etter min mening får du mye mer valgfrihet i programmer og valuta for pengene da.

Men hvis penger ikke er et tema er en knalldyr PowerBook med Final Cut Studio en glimrende investering etter min mening. :wink:

9. Filmnerden

Filmnerden Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hakke så MYE penger..så kansje jeg tar en pc...men i så fall..

hvilken PC (Bærbar) og hvilket redigerings program er best?

10. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Da jeg kjøpte meg bærbar PC for litt over ett år siden kjøpte jeg en standard Packard Bell PC fra Elkjøp til 13.000 (Pentium 4 3,0 GHz, 512MB RAM, 60GB harddisk).
    Det første jeg gjorde etterpå var å utvide minnet til 2048 MB RAM og skaffe en ekstern harddisk på 300 GB.
    Så kjøpte jeg Avid Xpress Pro HD til studentpris ca. 3-4.000 (koster til vanlig ca.17.000kr.).
    Til sammen kostet vel alt dette ca. 20.000. En tilsvarende løsning med Mac og Final Cut Pro ville sikkert kostet omtrent det dobbelte.
    Selv om jeg egentlig liker Final Cut Pro bedre enn Avid er jeg veldig fornøyd med denne løsningen. Og hvis man først går for PC er det jo både Premiere, Liquid Edition og Vegas osv. å velge i. :wink:

Hvis du lurer på hvilket redigeringsprogram til PC som er best er det vel en guide til det et eller annet sted her på forumet. Etter min mening er den beste løsningen å laste ned noen demoer eller noe å prøve ut hvilket program du liker best å jobbe i. :D

11. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Guiden til redigeringsprogram ligg som sticky i Programvare-delen.

Dei beste alternativa har vorte nemnt allereie: Avid Xpress DV/Pro, Avid Liquid 7, Sony Vegas og Adobe Premiere Pro.

Det finst vel ingen demo av verken Avid Xpress DV/Pro eller Liquid, men du kan prøve Avid FreeDV for å få eit inntrykk av Xpress, og det kan hende det finst nokre Pinnacle Edition/Liquid Edition demo-CDar framleis, t.d. hjå Digital MediaComm. Både Sony Vegas og Adobe Premiere Pro har 30-dagers-demoar.

Versjon 2.0 av Premiere Pro kjem truleg om ikkje so lang tid, so viss du bestemmer deg for det, kan det vere lurt å vente.

12. Daniel

Daniel Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vent med å kjøpe Mac fram til etter 10. Januar. Da er det MacWorld Expo, det kommer nye Macer som er bedre og raskere. Men for guds skyld - kjøp Mac. Jeg kjøpte meg nettopp Mac (iMac) å det er MYE MYE MYE bedre enn det PC crappet. Gå på Mac1.no for mer info om Mac. Skal du kjøpe Mac - Apple.no

13. Noxi

Noxi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    amd athlon med avid premiere eller liquid FTW !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (sjøl om eg lika mac best, men di er alt for dyre.. i forhold til pc)

14. StianH

StianH Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Er forsåvidt enig i at Mac er bedre, men ikke i forhold til prisen! Dyre jævlene! :x
    Så hvis man ikke har veldig bra med penger kan ikke kjøp av bærbar Mac forsvares etter min mening. :wink:
    Da er det bedre å kjøpe PC og bruke pengene man sparer til å kjøpe ekstraprogrammer, oppgraderinger eller lignende. :)

15. Filmnerden

Filmnerden Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    hei! har tenkt meg en stund og har tenkt til å kjøpe meg en iMac og Final Cut Studio, og da lurer jeg på.. hvordan skal iMac'n være..dette her er mitt forslag, hva skal endres?

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/9201706/wo/806iv9nBPyVA2qzXSAVMU5moJyH/12.0.19.1.0.8.19.1.5.9.2.16[/url]

16. Fixer

Fixer Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Får ikke opp linken på grunn av et tidsavbrud. Jeg foreslår at du heller tar screenshot av spesifikasjonene, eller skriver ut siden i pdf, eller rett og slett bare kopierer specsa og klistrer de inn her.

17. Filmnerden

Filmnerden Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    iMac 20-tommer med 2 GHz Intel Core Duo
    Best. nr.: Z0CY
    SuperDrive 8x (DVD+R DL/DVD+RW/CD-RW) 065-6170
    1 GB 667 DDR2 SDRAM - 2x512 MB 065-6206
    Tastatur (lokalt) og Mighty Mouse + Mac OS X (int'l English) 065-6288
    ATI Radeon X1600 med 256 MB SDRAM 065-6297
    Country kit 065-6166
    250 GB Serial ATA-disk 065-6210

18. Fixer

Fixer Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå er ikke jeg den med mest peiling på mac her, men det ser jo ut til å være en solid maskin. Om det hadde vært en PC hadde jeg nok spandert på meg litt mer RAM, men det er kanskje ikke like nødvendig på mac. Noen mac-brukere som har noen kommentarer på det?

Ellers burde det vel holde en stund detta. Klart 250GB harddisk går jo fort med om man skal lagre alt råmateriale på disk hele tida, men hvis du holder litt orden og bare har det viktigste så blir det plass til noen timer med film. Etterhvert kan det kanskje bli aktuelt med mere diskplass, eller eventult en ekstern harddisk for å transportere mellom forskjellige maskiner. Men du kommer nok ikke til å merke noen akutte behov med den der nei..

Det er i alle fall mine tanker. Du bør nok vente til du får noen innspill fra mac-brukere før du bestiller noe men.. :)

19. erik

erik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det ser ut som en helt rå maskin!
    hvor mye koster den?
    Det er mer enn nok ram tror jeg.
    Jeg har en eMac som ble kjøpt inn i fjor på skolen, den kosta 8 tusen eller noe, så den er nok mye dårligere enn du skal kjøpe. Den er faktisk ganske ok, den blir ganske treig når man kjører f.eks. photoshop og final cut samtidig da

20. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jo mer RAM, jo bedre. Men kjøp den ekstra RAMen utenfor AppleStore. Det kan du fort spare deg mange tusenlapper på.

Sitter selv på 3.5GB, og det er ikke en byte for mye.. Motion og FCP sluker det i seg som smågodt!

Del denne siden