flere manus

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Otidemann, 17 Apr 2013.

1. Otidemann

Otidemann Cadet 3

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Har et lite problem, jeg vil prøve meg på det å skrive et manus. Men det som er at når jeg kommer med en idé, som jeg har grublet på en stund. Og gjør meg klar til å begynne å skrive den ned. Så forsvinner den og en ny idé dukker opp, i en helt annen sjanger. . Det vil si, at på ca litt over en måned har jeg hatt 4 forskjellige ideer. Der to har vert av action typen, en av komedie sjangeren og en av romantisk komedie. Noen som har en idé hvordan jeg klarer å holde meg til en idé, som ikke forsvinner? På forhånd takk.

2. fullbartender

fullbartender Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: flere manus

Finnes mange bøker om dette.
    Ta en titt her (How to actually sit down and write a script via Roger Duck @DigitalDuckInc ) : Reader Question: How to actually sit down and do it? | Go Into The Story

3. lunina

lunina Cadet 2

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hei!

Jeg synes det er veldig greit å jobbe med flere ideer samtidig, men du må få det ned på papiret - det betyr ikke at du trenger å skrive ut hele ideen med en gang. Skriv til det stopper opp, så begynner du på neste.

Min måte å gjøre det på:
    - Åpne word
    - Lagre et nytt dokument (bedre før enn senere, hvis noe krasjer).
    - Skriv en tittel (om du har) og en foreløpig log line (hva ideen går ut på), feks: "En kvinne planlegger å drepe sin søster, som skal gifte seg med ekskjæresten hennes."
    - Starte en bullet-list (punktliste) og begynn å ramse opp scener/hendelser nedover (lage en outline).

*Et nyforelsket par flørter og tuller med hverandre mens de står på kjøkkenet.
    *En kvinne (søsteren) kjøper en pistol i en mørk bakgate. Mann: "Hva skal du bruke den til?"
    *Familiemiddag
    Blablabla...

Legg inn alt du tenker på - dialoger som popper opp i hodet ditt, scenebeskrivelser, steder, personer og navn, osv. Når du har hele outlinen ferdig og i struktur, så kan du åpne Final Draft (eller hva du bruker for å skrive/formatere manus) og begynne på "FADE IN".

Jeg kommer aldri utenom en outline. Det er alfa-omega for meg, og selv om det ferdige manuset ikke alltid blir som outline'en, så har jeg ingen grunn til å skylde på skrivesperre når jeg først begynner å skrive - jeg har jo hele historien foran meg.

Det var et veldig dårlig eksempel jeg kom med (googlet bare log line for litt inspirasjon), men håper du skjønner tegningen. Det fungerer for meg, kanskje det fungerer for deg?

Lykke til!

Mvh Ina:)

4. ee95ee

ee95ee Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Tusen takk Ina, veldig god hjelp! :)

Del denne siden