Flerkamera Utstyr

En tråd i 'Kamera, lys, lyd og annet teknisk utstyr' startet av Vemiz, 24 Feb 2012.

1. Vemiz

Vemiz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei. Har fått oppdrag i å finne ut kva vi treng av utstyr til flerkamera prod.

I første omgang skal vi filme ein konsert som skal sendast til eit naborom og eit anna bygg.
    Dette løser vi med å streame live. Både til naborommet og det andre bygget (sidan det er ca 5-6km ditt)

Vi har endå ikkje noko budsjett, men jobba med å anskaffe pengar til saken.
    Itilegg til dette vil vi ha sopass utstyr at vi kan bruke det til andre settingar seinare. Ex. UKM, konsertar, fotball kampar, reportasje.

Vi har kommet fram til at vi skal ha eit (kansje to) kamera stasjonert på stativ i bakkant, og eit eller to "vandrande" kamera til close up ol.
    Vi må og ha ein Videomiksar til å flette ihop og sende bilda. Og ev. intercom.

Har søkt litt rundt etter videomiksar, men blir ikkje heilt klok på det. Har funne to som ser nokenlunde ut: Roland vr-5 og datavideo hs-500

Til kamera har vi sett oss ut Panasonic AG-HMC 81 som stasjonert og Panasonic AG-HMC 151 som "vandrande"

Men eg har ikkje sjekka korleis det er med tilkoblingar på kamera og miksar, om det vil funger i lag.

Treng innspel/ tips?

2. Vemiz

Vemiz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Sv: Flerkamera Utstyr

Vi er ikkje låst til noko av dette utstyret, men håpar det kan vere ein peikepinne på prisklasse. Og må vi meir opp i prisnivå tek vi det til etterretning.

3. mediamartin

mediamartin Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Har litt erfaring med bruk av flerkamerautstyr og vet at det kan hjelpe veldig mye om man har rett utstyr for jobben. Om du skal være trygg på kontakten mellom kameraene burde alle som styrer dem være koblet på hvert sitt headset hvor de kan kommunisere. Kan også være greit å ha et mottaker som viser når hvert enkelt kamera blir brukt live. Pass på at utstyret du kjøper inn har muligheten til å koble seg opp mot hverandre med tanke på lyd, bilde, kommunikasjon og miksebord.

4. Vemiz

Vemiz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Intecom fiksar vi sjølsakt. Gå sikkert for billig løsning i første omgang. Mottaker som viser når ein er live trur eg vi ikkje treng fordi vi bruker intercom.

Har du noko tips til video miksar da?

Trur vi må finne miksar før vi kan bestemme oss for kamera.

5. MadsA

MadsA Citizen

BlackMagic Design sine nye miksere har fått mange gode tilbakemeldinger og er meget billige. Du burde sjekke dem ut!

6. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Blackmagic Design ATEM 1 M/E eller ATEM Television Studio høres ut som noe som er ypperlig for dere. Kamera jeg ville kikket på er Canon XF105. Da kan du kjøre SDI-signaler fra kamera til bildemikser. Du har også muligheter til å låse kildene til et felles synkpulssignal, noe som reduserer forsinkelsen. Dette er essensielt i produksjoner der du vil kjøre ut et signal på storskjerm eller lignende. Da må du også ha en synkgenerator, dette har Blackmagic Design også, til en veldig rimelig pris.

Du sier lite om budsjetter... Jeg antar dere vil ha det billigst mulig, som de fleste i deres situasjon. Bare styr unna lange HDMI-strekk, det fungerer ikke. Hold dere borte fra utstyr som ikke takler HD, SD er godt på vei til å bli utfaset, og HD utstyr blir bare billigere og billigere.

7. Vemiz

Vemiz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Ser ut som Blackmagic Design kan ha fleire ting vi kan bruke. Og til en mykkje meir overkomeleg pris en dei andre.

Ang. budsjett veit vi ikkje kva vi kjemt til å ende på. Og om i det heile tatt vil vere "gjønaførbart". Men røffly har vi sakt at vi må minimum ha 60 000 budsjett. Her vil det då gå utover antall kamera. Men det er ikkje usansynleg at vi kan ende på 100-150 000. Og då blir det sjølsakt jule-kveld for oss som skal finne utstyr =)

Berre for å drøme litt har eg eit oppsett som havnar i overkant av 200 000:

Blackmagic Design ATEM Television Studio switch 1x 6 612,-
    Blackmagic Design ATEM kamerakonverter 4x 3 949,-
    Blackmagic Design ATEM studiokonverter 1x 12 800,-
    Panasonic AG-AC160EJ PAKKETILBUD 4x 31 900,-

Mva% 40 702,-
    Totalt 203 510,-

Men som sakt veit vi ikkje før ut i neste veke kor mykkje som skal brukast.

8. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Fiber er etter min mening ikke optimalt til ditt bruk, og i hvert fall ikke den billige typen fiberkabel. Husk at når det er snakk om så "store" beløp, så er det litt viktig at du vet hva du gjør, sånn at du ikke plutselig sitter igjen med noe som ikke fungerer tilfredsstillende. :)

9. MadsA

MadsA Citizen

Ta bort Studio-converter og camera-converters, oppgrader bildemiks til 1 M/E-modellen. Samt skaff deg det Axxent intercomsystemet Alekstef har noen preferanser på. Så kjøper du noen lengder med SDI og noen lengder med XLR.

1 M/E modellen har endel ting som kan være greit, analog lyd inn, SD signal ut, muligheten for å oppgradere med panel, DVE og muligheten for å oppgradere med panelet til den.

10. Vemiz

Vemiz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Det med fiber var berre tull egentlig.

Det ser ut som det blir ein av Blackmagic design sine mikarar. Intercom er null stress i førstomgang. Og sdi og xlr kablar må vi jo sjølsakt ha.

Men har dåkke nokon formeiningar om kamera? Bør vel heldst vere kamra med SDI. Vil då ha ambefaling på handholt kamera, og (skulder) kamera som kan stå på stativ i bakkant. ps: det er snakk om max 20m frå stativ kamera til scene

11. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Husk at det er forskjell på kabling, så velg klokt utifra både behov som dere har nå, og i fremtiden. Hvis du leser innlegget mitt igjen så ser du anbefaling om kamera. Jeg vil ikke gå så veldig mye mer i dybden på det, da design og integrasjon av slike løsninger er en del av jobben min.

12. MadsA

MadsA Citizen

Er ikke noe vits i å legge penger i et skulderkamera. Kjøp 3-4 LIKE kameraer, dette er lurt når man ikke har noe form for KK. Da er det lett å tilnærmet like innstillinger på alle kameraer og alle ser like ut. Det du heller burde legge penger i er et par gode stativer, samt kanskje en glidecam eller noe lignende løsning for håndholte kameraer, da de semi-proffe ofte er lette og det kan bli mye små bevegelser. En zoom-kontroller kan være kjekt å ha på noen av kameraene. Tilbehør som stativ og lignende er det ofte billigere å kjøpe B&H Photo Video Digital Cameras, Photography, Camcorders. Husk at momsen kommer i tillegg, eller toll eller hva det er. Gang det med 1,25.

13. vttv

vttv Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Flere gode råd her. Som MadsA sier, like kamera er veien å gå dersom man ikke har mulighet til å få kk-styring. Man bør egentlig bruke kamerakjeder med CCUer til flerkamera, men da må man en del opp i pris. Mener jeg har sett semi-pro kameraer uten CCUer som man likevel kan få RCPer (KK-styring) til. Kan være verdt å sjekke ut.

Ikke avskriv skulderkamera helt umiddelbart. De er mer fleksible enn semi-pro kameraene, og personlig ville jeg heller hatt et håndholdt skulderkamera enn et semi-pro med stabilisator. Men det blir selvsagt litt smak og behag, og skjønner at det mest sannsynlig er for dyrt i dette tilfellet.

Gode stativ er viktig, prøv å få tak i ett bra til hvertfall ett av kameraene, det gjør jobben lettere for fotografen på nærbildekameraet, så kan det andre kameraet brukes mer til større bilder med et billigere stativ.

Dersom du kun skal produsere til storskjerm kan du klare deg uten retur (pgm-bilde tilbake til fotografene) men om dere skal produsere til tape eller streaming er det veldig nyttig, selv om du har samband og tally i tillegg. Om fotografene ikke kan se hva som er på lufta må producer detaljstyre de mye mer.

Til slutt; Tenk deg nøye om før du evt bestiller fra utlandet. Med en såpass stor investering kan du spare deg for mye trøbbel om du heller får en lokal forhandler til å hjelpe deg med å sette sammen en pakke med utstyr de kjenner og vet spiller sammen. Det kan også være nyttig på sikt, når du trenger mer utstyr, service eller reparasjoner.

14. MadsA

MadsA Citizen

Den billigste løsningen til sony, HXC-70 (noe i den duren), koster vel litt over 200 000,- pr. kamerakjede så det er vel uansett uaktuellt.

Som vttv skriver så finnes det skulderkameraer med mulighet for å kople til RCP. Både panasonic, JVC og sony mener jeg har muligheten til å kople til RCP og noen modeller har også en slags CCU-mulighet. Med tally, intercom, kameralyd, returvideo og strøm. Uansett tror jeg dette fort kommer til å bli dyrt. Du kan se litt her:
    Videokamera tilbehør

Men 3-4 stk av kameraene alekstef nevnte, et par gode stativer, noen gode kabellengder med SDI og ATEM 1 M/E vil du nok komme langt med.

15. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Nå er det lenge siden jeg sjekket kameramarkedet. Mulig jeg er på bærtur, så rett meg gjerne.

JVC HM-700-serien er generelt billig i forhold til hva det gir. Deriblandt innebygd skulderpute som hviler godt under bruk. Og pga. utformingen ellers er det knall å bruke håndholdt, hvile på hofta eller låret. Koster jo noen kroner mer enn de andre nevnte kameraene.

JVC HM-700-serien har forøvrig mulighet til å kjøre ekstern styring av farge/eksponering.

For alt jeg vet kan du finne brukte, komplette oppsett på et par kamera hos Video 4.

16. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Så mye som jeg liker dyre løsninger, så mener jeg at til UKM-type bruk så blir det latterlig om man skal bruke så mye penger på utstyr. RCP er rett og slett ikke nødvendig, så lenge man gjør en grei jobb med innstillingene på kameraene på forhånd. Om man trenger perfekt kameramatching, så har man også penger å bruke på utstyr som tillater dette, og da snakker jeg om fra 500 000 - 1 000 000 pr kamerakjede, dette er da eksklusiv all annen teknikk i et eventuelt kontrollrom.

Et oppsett med XF105 eller XF305 om man har litt mer penger, ATEM 1 ME og div annen BMD utstyr, vil fungere helt fint til de bruksområdene som trådstarter nevner. Jeg har levert "RCP-løse" løsninger til flere kunder som produserer innhold for TV, og det har ikke bydd på problemer til nå. Ikke alltid helt optimalt, nei, men når trådstarter ikke engang skal lage innhold for TV (primært), så blir det lite poeng å investere i slikt utstyr.

Jeg ser absolutt nytten i returvideo og tally. Av og til kan dette løses på mer kreative måter enn å kjøpe kameraer med studiobakstykke og CCUer. Kameraer som skal stå på stativ, kan f.eks. få en liten monitor på topp (type 7" som festes i blitzskoen). Er man litt nevenyttig, kan man i kombinasjon med en videorouter og litt elektronikk, fint mekke en styringsmekanisme hvor man kan veksle mellom kamera og returvideo på monitoren via GPI/O på routeren. Eventuelle håndholdte kameraer har kanskje nok med å se storskjerm som retur, eventuelt en skjerm plassert et annet sted?

ATEM 1 M/E har muligheter for tally med et eksternt grensesnitt, dette er litt DIY-stil, men det er ikke noe problem å mekke et tallysystem ut ifra det hvis man har litt elektronikkunnskaper.

Når det gjelder kabling, er dette enkelt å løse på flere måter. Man kan kjøpe ferdige multikabler som man terminerer med det man vil. En videokabel for signal fra kamera til mikser / router og en til returvideo, en lydkabel til intercom, to kontrollkabler til tally, to til routerstyring etc. Eller så man kan kjøpe separate kabler og legge i strømper.

For øvrig mange gode tips her fra både vttv og MadsA, så det er mye å ta med seg her.

17. Vemiz

Vemiz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Her nesten glømt av tråden her eg. Då har altso dommen komt, og det vart kjøpt inn utstyr for (usle) 50 k. Men vi for gjere det beste ut av det.

Utsyrs lista:

Kamera: 2x Sony HXR-MC50E
    Mikser: BMD Television Studio
    Stativ: Libec*TH-650DV
    HDMI-SDI
    Converter: 2x AJA HA5
    HDMI kabel: 2x 1m

Dette har ikkje komt endå:

Firewire-
    Converter: Grass*Valley*ADVC-HD50
    SDI kabel: 2x 50m

Itilegg har vi tilgong på eit Panasonic AG-HMC41E som vi skal bruke.

No håpar eg berre at vi får resten av utstyret slik at vi kan sette oss inn i det i god tid før konserten fredag.
    Beklager dersom dykk håpte på bedre utstyr, men vi for klare oss med dette...

Er det nokon her som har tips til streaming klient og software? Ustream? justin tv? andre? Reknar med at desse gratis klientane ikkje leverar all verdens kvalitet, men vi kan sikkert betale litt for å få optimal streaming kvalitet.

18. Vemiz

Vemiz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Og sjølsakt takk for alle svar tidlegare i tråden! Dei var til god hjelp

19. MadsA

MadsA Citizen

Jeg har personlig foretrukket wirecast, men det finnes jo diverse gratisklienter, bla. Adobe Flash. Når det gjelder streamingløsning er egentlig det beste å lage en egen løsning ved å leie en RTMP server for å så bruke JW-player for å vise det. Justin.TV, LiveStream og Ustream fungerer greit, men ikke optimalt. Jeg har ikke prøvd noen premium-kontoer på disse leverandørene. Men en egen løsning med en RTMP-server og jwplayer er å anbefale, streamer du i tillegg i h264/quicktime så fungerer det på iPhone og iPad.

20. Vemiz

Vemiz Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Har sett litt på desse løsningane, og dei virkar ok til slikt. Men fekk vite i dag at vi ikkje treng å streame ut på internett alikavel, vi skal berre streame på intern nettverket i bygget.

Då vil det klart verte enklare å få optimal kvalitet. Har brukt litt tid no på å finne ut kva software vi kan bruke til nettverks streaming. VLC har ein innebygd funksjon som kan gjere det. Er det nokon som har erfaring med nettverks streaming via vlc? ev. andre software?

Del denne siden