"Flimring" rundt objektet etter chromakeying (FCP)

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av SimonKlovning, 16 Des 2009.

1. SimonKlovning

SimonKlovning Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei

Jeg har så vidt begynt å lage noen små prøver av greenscreenen min. Det går ganske bra, får vekk alt det grønne, men det blir litt flimring akkurat i kanten av objektet.. Hvordan får jeg dette vekk?
    Bruker effekten "Chroma Keyer".

Simon

Sist redigert: 16 Des 2009
  2. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Dette kommer av at DV og HDV-formatene ikke inneholder så mye fargeinformasjon. Derfor får man ofte hakkete kanter når man benytter seg av keying. Nå har ikke jeg brukt FCP og Chroma keyer, men de fleste keyere har muligheten til å blur'e kantene. Det kan hjelpe deg litt på vei.

3. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Jeg er ikke helt sikker, men det er kanskje mulig at effekten under Key som heter Spill Suppressor Green kan hjelpe deg, men denne er vel egentlig egnet til å fjerne de grønne kantene som oppstår, men det skader vel ikke å prøve. Som sagt over kan du kanskje lage en liten feather rundt personen etter å ha justert litt på Edge Thin, slik at kanten ikke er like skarp og denne flimringen kanskje ikke vises så bra :)

4. SimonKlovning

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=7OZJQyBR5Ss"]YouTube- Need help with chromakeying in Final Cut Pro (READ DESCRIPTION)[/ame]

Dette er det beste jeg får til.. Jeg blir liksom så blury! Hvordan får man skarpe kanter, uten at det blir så mye støy? Send meg en melding hvis noen har lyst til å prøve å chromakeye klippet, jeg kan sende det.

Hvis dette har noe å si, jeg har et Canon FS100, som lagrer i MPEG-4. Mer vet jeg ikke... Har lyst på nytt kamera snart, ettersom at jeg har utviklet meg siden ifjor, og snart trenger noe bedre...

5. tskippe

tskippe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    sendt PM......................

6. martinbremnes

martinbremnes Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei! jeg så at ingen hadde nevnt at opplysningen av greenscreenen er utrolig viktig. Det gjør det enklere for programmet og skille objektet fra greenscreenen. Tenkte bare jeg skulle nevne det i tilfelle du ikke hadde proritert det så høyt. Bruk noen arbeidslamper.

7. SimonKlovning

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg har en arbeidslampe som belysning.. Den peker rett opp i taket, da får jeg en ganske jevn farge bak meg. Men finnes det bedre måter? Har før brukt 2 spotlighter, eller 2 slike scenelys, som pekte rett opp i taket på hver side. Det ble ganske bra, men de var ikke mine, så har ikke tilgang til de lenger.

8. frig2

frig2 Lt. Commander

Liker mottatt:
    1
    Poeng:
    125
    Det beste hadde jo selvfølgelig vært å bruke softboxer, men det går jo an å henge opp noe av et tynt, litt gjennomsiktig stoff (kanskje sengetøy, jeg vet ikke helt) og henge det et lite stykke foran en arbeidslampe som peker mot greenscreenen, slik at lyset blir spredt utover på en fin måte. Dette vil jo i prinsippet fungere på samme måte som en softbox, men har ikke prøvd det selv så kan jo ikke garantere noe. Pass på å ikke henge opp stoff så nærme arbeidslampene da de fort blir veldig varme!

Du kan jo også søke litt rundt på google etter hvordan du best mulig kan belyse en greenscreen med kun en arbeidslampe eller noe lignende. Vet ikke om denne passer ditt bruk, men du kan jo se gjennom den (han viser blant annet belysning med softboxer); [ame="http://www.youtube.com/watch?v=w6brdwY-dvU"]YouTube- How to make awesome green screen (Chroma key)!! part 1 DVD[/ame]

Lykke til! :)

9. SimonKlovning

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk for det!

10. martinbremnes

martinbremnes Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har sendt PM..

11. morteym

morteym Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lyskastere koster ikke mange pengene, f.eks på biltema.

Det kommer jo fram i klippet over her at det er viktig at grønnfargen er ekte grønn,
    og ikke en grønnfarge som har andre farger i seg.

Hva slags filer/kompressjon er det du redigerer med da?

Del denne siden