Forbedre bildekvaliteten

En tråd i 'Programvare' startet av ArneMogstad, 18 Mai 2012.

1. ArneMogstad

ArneMogstad Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei.

Dere får ha meg unnskyldt om jeg tar opp noe som har vært diskutert tidligere. Jeg er helt ny her, men har prøvd å lete litt uten hell.

Jeg har et sånn lite action/hjelm-kamera (GoPro HD Hero 2), og når jeg spiller av opptakene synes jeg de virker litt grove, eller uskarpe og hakkete, og generelt ikke så pene. Jeg vet ikke hvor mye jeg kan forvente av et slikt lite og relativt billig kamera, men når jeg ser andre sine videoer filmet med kameraet fra nettet, så ser de stort sett mye bedre ut.

Jeg er bare vant til fotoredigering, så videoredigering er litt nytt for meg, men jeg regner med det er noe som kan (og antakelig vis må) gjøres i et redigeringsprogram i ettertid for at opptakene skal se best mulig ut. I Fotoredigering er det filter som "unsharp mask" og en del andre filter som kan brukes for å få utseendet slik man ønsker, men spørsmålet mitt er vel om det finnes noe slikt i videoredigeringsprogramvare? Og er det noen "standard-instillinger" dere legger inn på opptakene for at de skal se bedre ut enn rå-filmene?

I samme slengen, hvilket redigeringsprogram burde jeg bruke? Jeg har Mac, og iMovie, men merker at det har klare begrensninger. er Final Cut Pro X et greit alternativ for eksempel?

Takk for all hjelp! Arne.

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Forbedre bildekvaliteten

FCP X vil åpne for en del flere muligheter enn du har i iMovie, helt klart. Så får man diskutere hva som er best av FCP, Avid og Premiere i andre tråder. Du kan også gjøre et søk på dette. Ikke nødvendigvis på dette forumet, for det er mye rart rundt de diskusjonene. Mye avhenger av hva du skal gjøre selv - mens mange sammenligner med "Jamen, i Hollywood bruker de xxx fordi..." eller "Hos NRK er xxx standard". I utgangspunktet irrelevant siden dette høres ut som å være et hobbyprosjekt og ikke noe du skal livnære deg på i et svært firma med hundrevis av ansatte.

Er det en nyere iMac vil jeg definitivt anbefale at du tar en titt på FCP X som du foreslår selv. Det flyter godt! Har en nyere Mac Mini med to kjerner selv, og den drar FCP X med blandet materiell så det suser - mye bedre enn en Mac Pro med 8 kjerner og mange ganger mengden RAM, kjapt RAID osv.. Så det er helt klart noe med prosessorarkitekturen som er utdatert i Mac Pro.

Under hvilke omstendigheter har du gjort opptak? Som du kjenner til fra foto, er det å "tegne med lys". Video krever riktig nok mindre lys for at det skal bli et bilde - motion blur kan man svelge når man ser bevegelsen. Kan gjøre det lettere for oss å se et stillbilde eller et videoklipp med hva du mener.

Del denne siden