Forespørsel vedr mulige fremgangsmåter for å lage min intro-visjon.....

En tråd i 'Introer og logoer' startet av An10Bill, 18 Aug 2008.

1. An10Bill

An10Bill Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Ok - ikke lett å sammenfatte en tittel for dette innlegget, men jeg har altså en visjon til en intro jeg skal lage, men er usikker på hvordan jeg skal gå frem for å realisere den. Det jeg ønsker å få til er:

Et kamera som panorerer over en bordplate, skifter litt retning osv, og innimellom panorerer det over noen små hauger av polaroidfotos som da ligger på bordet. For realismen bør bordet også inneha slike ting man gjerne finner på en kontorpult, eller et bord - f.eks kulepenn, linjal, glass osv bare for å få det til å se litt mere "real" og "causal" ut.... Skal se ut som om noen sitter å holder på med å sortere bilder over livet sitt, deler inn i epoker osv. Skal da ha rolig musikk i bakgrunnen, og normalt intro-dill som xxxx FILM, PRESENTERER osv skal fade rolig inn og ut random passende steder på skjermen.....

Men, så litt technicalities..... hvordan gjør man dette best mulig, enklest mulig osv. Har tenkt å bruke Premiere og AfterEffects - men er ikke i besittelse av noen kamerarigg eller noe lysrigg som gjør det mulig å få et kamera til å panorere stødig og rolig over et større bord med bra lyssetting osv. Å gjøre det håndholdt er helt håpløst - kameraføringen må være stødig om det skal virke bra.....Har heller ikke tenkt å klippe til og lage en haug med polaroid-fotos av bildene i fotoalbumet - da kverker mutter meg :) Så det må gjøres via special fx på en måte....

Min tanke var å enten lage til noe i 3D på en måte..... men har ikke noe 3d-program (annet enn blender) og er ikke helt stødig på modellering/texturing etc - så hadde håpet å slippe det..... Annet alternativ er å få tak i et 2d-bilde i høy oppløsing av et slikt bord, enten med eller uten kulepenner, linjal etc og deretter i AE laste inn og dandere bordet med effekter og rekvisitter, polaroid-hauger (som jeg lager ferdig i PS) osv - deretter kan jeg animere et kamera i AE og justere effekter og farger osv som nødvendig...

Sistnevnte virker som det mest forlokkende, men om andre har tips og forslag til hvordan dette kan løses er jeg "lutter øre".....

An10Bill

2. skrekkarkivet

skrekkarkivet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Forespørsel vedr mulige fremgangsmåter for å lage min intro-visjon.....

Spennende utfordring. Har to forslag

1) Om du har Photoshop og scanner: scan de vanlige fotografiene og gjøre dem om til polaroid i Photoshop. Printer ut og klipp, mamme er like blid.

2) Film alt sammen så stabilt du klarer. Etterpå bruker du motion tracker i After effects for å stabilisere shotet.

S.

3. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg så for meg at dette lett kunne gjøres i After Effects - men på mitt nivå i det programmet hadde nok alt blitt relativt 2D (noe som ikke ville vært et problem med bildene som skal ligge på bordet, men muligens med kulepenner og slikt). Jeg hadde nok gått for denne løsningen. Dersom du allerede har programmet så virker det rimelig, samtidig som du kan få resultatet du ønsker uten å tenke så mye på lyssetting.

4. An10Bill

An10Bill Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Dette med kulepenner og rekvisitter er jo ikke strengt tatt nødvendig, men greit for å få det litt realistisk - tanken er jo at dette skal være filmet rett over bordet, altså ikke i perspektiv og dermed er det jo ikke så viktig med 3d-effekten - kan jo til en viss grad simulere skygge effekter etc fra overliggende lag iallefall i PS.

Å scanne, og lage polaroidfotos i PS ver det jeg tenkte, men ved å bruke AE var anken å slippe å printe dem ut og klippe til og slenge ut over bordet i virkeligheten. Det sparer meg også for bryderiet med å fatisk finne et bord, sette belysning osv - Samt at jeg ikke tror jeg klarer å få stødig nok kameraføring uten en form for rigg eller noe..... å Skape hele miljøet i AE eller noe annet gjør det hele enklere imo, dog må jeg finne ut hvordan det skal gjøres for å få det best mulig - f.eks hvor stor oppløsning bør et foto av bordet være for å realistisk kunne panorere over det osv....

En annen løsning kan jo være å lage det hele i 3d som en animasjon (kan jo bli veldig bra om man har peiling på modelring og texturing), og enten bruke de faktiske bildene i 3d-renderingen, eller bruke modellerte polaroiod-rammer med dummys/markers og deretter bruke motiontracking for å legge på de faktiske bildene ettrpå i AE - da kan jeg jo gjenbruke introen i en anne setting senere :) - Bare så synd at jeg ikke har særlig snøring på 3D modellering - sist jeg drev med det var i 3d-studio og da lenge før MAX-versjonen kom.... altså i gode gamle DOS-dager..... og siden den gang har 3d-rendering vært rimelig ukjent terreng for min del....

--
    An10bill

Del denne siden