Forum-rangeringer for dummies

En tråd i 'Forumfunksjoner og spørsmål' startet av Chandler, 28 Jan 2004.

1. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Disse foraene har et rangeringsystem slik at jo flere poster du skriver jo høyere stiger du i gradene.

Normale rangeringer

Citizen
    0 posteringer

Cadet 1
    1 postering

Cadet 2
    2 posteringer

Cadet 3
    3 posteringer

Cadet 4
    4 posteringer

Ensign
    5 eller flere posteringer

Lieutenant Junior Grade
    20 eller flere posteringer

Lieutenant
    35 eller flere posteringer

Lieutenant Commander
    70 eller flere posteringer

Commander
    100 eller flere posteringer og 20 liker

Captain
    250 eller flere posteringer og 50 liker

Commodore
    500 eller flere posteringer og 100 liker

Spesielle rangeringer

Rear Admiral
    Lokal Moderator

Vice Admiral
    Global Moderator

Admiral
    Administrator

Fleet Admiral
    Proprietor

Rangeringene er listet opp med forbehold om endringer.

Sist redigert av en moderator: 24 Mai 2014
  2. JAG

JAG Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Smart å øke graderingene hyppig på de fem første meldingene. Det gjør nok sitt til at en del av de mindre aktive medlemmene vil poste mer. Det blir et lite sug etter å gå opp i gradene...

Igjen, smart! :D

Per Eivind

3. JackieChan

JackieChan Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    en anen ide er å rose de som kommer med bra innhold med titler, istede for de med mange innlegg.
    Rosing for mange inlegg kan bety spam posting.

Med bra inlegg tenker jeg på folk som er flinke til å hjelpe andre, lager tutorialer osv.

Men dette kan kanskje bli tidkrevende, det systemet som er nå er vel automatisk.

4. kjetilr

kjetilr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du har et poeng der. Selv om systemet per i dag går automatisk ut fra antall poster kunne det nok latt seg løse.

Det hadde dog krevet så mye fra oss som drifter forumet at vi ville fått problemer med å følge med etter hvert.

Så inntil videre vil vi nok beholde systemet som det er , men vi noterer oss det bak øret. :)

Takk for forslaget!

5. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    står det feil?:
    spesiellele rangeringer:
    moderator: vice admiral
    team member: rear admiral

6. Chandler

Chandler Administrator

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det står ikke feil. Har hatt en mini-oppdatering av rangeringene og Moderator og Team Member har byttet plass.
    "Rangeringer"-lenken på venstresiden vil alltid være fasit.

7. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    OK 8)

8. Mazter_Man

Mazter_Man Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er kjempe smart! Jeg følte det sånn. Så klart vil jo alle ha høyere rank! I starten postet jeg en hel haug, bare for å få høyrere rank! :p 8)

9. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ingen ting er verre enn masse unødvendige posts :p husk det finnes en EDIT knapp ... vær seriøs og

DONT DO SPAM :)

10. SHR

SHR Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Ser ikke helt poenget i å ha slike rangeringer.
    Jo mer du poster, jo "kulere" blir du?

11. bj0rn

bj0rn Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg mener rankingen kun fører til mer spam! Okei, det sier litt om hvor aktiv en er, men en med 50 innlegg kan være mye mer erfaren og ha mye mer intressant å si enn en med 100 innlegg, der alt er stort sett spam.

Har også registrert at mange lager innlegg for å si ting som "enig" osv, antagelig fordi di vil ha flere innlegg. Har vært borte fra forumet i ca en måned, og nå ser jeg flere brukere som har en god del innlegg, som jeg aldri hadde hørt om før. Påstår ikke at alle disse bare spammer, men vil tro at når du poster så intensivt er det mye bullshit å lese i en del av innleggene, og det på grunn at at de vil opp i rankingsystemet. Jeg forstår jo tankegangen, for det er lettere å bli tatt seriøst når det står 150 innlegg på venstresiden, men vil allikevel påstå at dette er en negativ faktor for forumet.

Mener at rankingsystemet bør fjernes, eller hvertfall det som viser nøyaktig hvor mange innlegg en bruker har.

Kvalitet, framfor kvantitet :D

EDIT: Når jeg skrev dette innlegget for litt siden var det på generelt grunnlag. Nå har jeg imildertid fått et konkret eksempel på dette. En bruker som kaller seg Remi har forpestet store deler av forumet med det jeg vil kalle spam! Er ufattelig vanskelig å lese gjennom temaer når det kommer 3-4 innlegg etter hverandre av samme bruker, og det atpåtil ikke står noe som helst relevant i dem.

Ærlig talt, en som er moderator bør så absolutt vite at det finnes en edit knapp! Og han bør også vite bedre enn å komme med masse innlegg av typen: "kult", "haha", "nå er jeg så sliten, for jeg har skrevet over førti innlegg i dag"... Dette blir patetisk. Ære være den som klarer å skrive 40 innlegg med relevant og intressant tekst. Men i følge min virkelighetoppfattning går dette neppe ann, med mindre en er ekstremt engarsjert og har sterke (og omfattende) meninger på alle områder. Og å påpeke det i tillegg blir så utrolig patetisk, og blotter all tvil om hva brukerens mål med innleggene er.

Er ikke meningen å gå direkte til angrep på personer, det mener jeg ikke er hyggelig, og han er ikke den eneste som holder på slik. Men nå la jeg hvertfall særlig merke til denne brukerens spamming, og lar derfor raseriet mitt gå ut over ham.

Jeg har i lengre tid vært relativt aktiv her på forumet, og skrevet innlegg når jeg har hatt noe å si, som har relevans for andre brukere. Skal ikke påstå at jeg aldri har laget innlegg som er teite og unødvenige, men stort sett har jeg brydd meg lite med rankingen min, og heller prøvd å bidra til et bra forum. Nå i det siste har jeg derimot vært fraværende, interessen for filmskaping har dalt litt, og har også hatt mye annet å tenke på for tiden. Jeg tenkte imidlertid at jeg skulle ta meg litt sammen og prøve å være litt mer aktiv fremover, men det frister lite når det er dette som møter meg. Dette er selvsagt ikke alles feil, det finnes fremdeles mange seriøse brukere der ute, som poster mye intressant. Menmen, nå skal jeg holde kjeft/tastatur(?)

For det er som faren min lærte meg en gang i tida:
    "Har du kje nåke vetigt å sei, så e d bedre å holda kjeft!!!"

12. KUDi

KUDi Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    bj0rn har virkelig et poeng, men jeg synes fortsatt ikke det er lurt å kutte ut rankingen, et ranking system er noe de aller fleste forum har, og jeg personlig synes dette er en bra ting, fordi det kan gi folk en viss peke pinn på hvor aktive forskjellige andre er. Jeg tror også forumet ville blitt kjedeligere om man fjernet rank systemet.

Men jeg er selvfølgelig enig med at folk som har mange posts ikke er eksperter, men aktive gjerne litt VEL aktive.

når man har 40 posts på en dag, har man et behov for å stige på rank stigen, jeg vet vi har hatt mange slike tilfeller, der personer poster kun for å få poeng, og dette er selvsagt irriterende, men jeg tror ikke problemet ligger i rank systemet.

Kanskje man burde få opprettet litt klarere retnings linjer, noen enkle regler for oppførsel på forum,
    bruk EDIT knappen om du kan,
    ikke skriv om noe du ikke vet noe om
    eller noe i den duren.

Dette tror jeg folk ville respektert :)

13. Tom

Tom Administrator
    Forumleder

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    135
    Veldig bra at dette blir tatt opp, og er sikker på at de som føler seg berørt gjør noe med adferden sin etter denne debatten.

Håper også at de som er moderatorer tar tak i dette (og seg selv), og rydder opp der det blir for ekstremt (kopierer post innholdet, sletter posten, og limer innholdet inn i en tidl. post for så å sende en PM for å fortelle brukeren hva "edit" knappen kan benyttes til).

Tom.

14. bj0rn

bj0rn Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Joda, jeg ser så absolut poenget ditt også, og mener at rankinggreiene i Utgangspunktet er en fin ting. Ser gjerne at det beholdes, men dersom vi ikke får bukt med spammingen, ser jeg desverre ikke noen annen utvei.

Men hva med å fjerne "antall innlegg" greiene, som viser nøyaktig hvor mange innlegg en har. En bør kunne trykke på en bruker og finne ut antall innlegg inne på profilen, men det trenger ikke stå på skjermen når en sitter å leser gjennom et tema. Dersom en bare har rankingen, sier det allikvel litt om hvilket "nivå" brukeren ligger på. Og jeg tror dette kunne bidratt til å roe ned brukere som er litt for trigger-happy på innleggsknappen. Det blir liksom ikke så big deal å få et innlegg til, så da venter en kanskje til en faktisk har noe på hjertet.

Men dette er bare forslag fra min side, nå får vi håpe folk har blitt litt mer beviste som følge av denne debatten, og så får vi se om det har noen effekt. Dersom spammingen roer seg, er det selvsagt ikke nødvendig å sette i gang noen tiltak, men det får tiden vise.

15. Tom

Tom Administrator
    Forumleder

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    135
    Godt forslag, Bj0rn.
    Skal ta det opp med Chandler, som er eksperten på området.
    Synes faktisk det hele hadde blitt mer "profft" med ranking, uten at antall poster står.

Selve rankingsystemet kunne kanskje vært litt sensurert også, slik at det ikke stod hvor mange poster man trengte for å oppnå en viss status...

16. audun1

audun1 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg er enig de med at rangering er bra.
    men jeg synes ikke det burde gå på poster for det kan komme mye søppelpost.
    det skulle vært rangering etter gode innlegg.
    viss vi får med oss flere folk kan vi jo opprette en gruppe som heter rangerings gruppen eller noe sånt. samme som vi har moderator, administrator, osv.

17. audun1

audun1 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er vel ikke mulig å opprette grupper som vi plasserer folk i etter hvor godt de hjelper eller spør seriøse spørsmål. som vi nå har administrator, moderator osv. kan vi opprette et hjelpe team som noe aktive kan være med i. jeg hjelper gjerne med sånt men det må nok være litt mer gjennomtenkt.

tror muligens det kunne vært litt greit jeg

Edit:

jeg har vis lagt ut idèn min 2 ganger nå. det var overhode ikke meningen har tenkt mye på dette tror det er grunnen. men jeg trenger ikke tenke på rangering jeg går verken opp eller ned.

18. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ser egentlig ikke problemet i ranking og slikt, jeg ønsker egentlig å beholde alt som det er 8)

søppelpost? der kommer moderatoren inn i bilde (vertfall litt)

19. audun1

audun1 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er egentlig enig med Remi.
    er det noen som skriver mye bare for å få høyere rank kan en av moderatorne eller administratorne si fra til personen. eventuelt slette unødvendige topic for å holde litt system.

20. bj0rn

bj0rn Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg må si meg uenige med dere her, audun1 og remi. Såklart moderatorene kan fixe opp dersom noen kommer med søppelposter, men det er ikke bare der det ligger. Mener vi kunne unngått en del unødvendige innlegg, som ikke nødvendigvis er spam, men som rett og slett bare er unødvendige kommentarer.

For å gjenta meg selv: Kvalitet foran kvantitet.

Har dere diskutert dette noe videre i ledelsen? Hold oss oppdatert, på hva dere evt kommer fram til...

Del denne siden