Generelle erfaringer (Premiere)

En tråd i 'Programvare' startet av lars, 25 Okt 2003.

1. lars

lars Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Yosann...

Jeg lurte på om folk so frekventerte dette foumet kunne vre så vennlige og skrive hvordan de eksporterer(kanskje også importerer) materiale fra premiere til endelig film.. Hvilke medtoder de syns er best og hvordan man kan oppnå best mulig kvalitet..

Jeg og en del andre mennesker skal lage film i særemne-oppgave og vi har begynt så smått å filme, manuset er 80% ferdig...
    Hvis noen har noen gode råd og tips før vi starter med store prosjekter slik at vi ikke ramler i en felle så hadde det vært kanon!

Takk så mye ;)
    -lars

P.S. Kill Bill kvalifiserer godt til min topp-ti liste, se den!

2. Actima

Actima Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Adobe PRemiere - Export

Hei!
    Personlig når jeg skal exportere et helt prosjekt fra Adobe Premiere (6.x/Pro) bruker jeg alltid MPEG/MPEG-2 for best mulig resultat, med mindre du skal exportere over til DV-Tape igjen, da mister du ingen kvalitet.
    Uansett...skal du exportere, vil jeg anbefale og lage en MPEG-2 fil i full-frame 720x576 format for best kvalitet. Så kan du jo etterpå enten brenne denne på en miniDVD eller DVD-plate eller bare spille den av maskinen.
    Forksjellen på om du exporterer til MPEG-2 eller AVI er at AVI (av en eller annen grunn) blir litt mer kornete når du kjører det på maskina. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg syns bare ikke noe om AVI som endelig produkt (hvis noen vet hvordan dette kan ordnes så gi beskjed).

Men ikke mistforstå meg nå, AVI er et bra format for Import fra DV til pc'n.

For import vil jeg anbefale Microsoft DV AVI format, med mindre du er Pinnacle fanatiker og vil bruke Pinnacle MP2. Personlig synes jeg INGENTING om Pinnacle. Greit nok, de har noen greie Video-prosessorer men disse Pinnacle Studio etc...vil ikke anbefale det hvis du skal gjøre avansert redigering. Pinnacle Studio er VELDIG begrenset i forhold til Adobe eller Avid, blant annet av den grunn at du bare har et video-spor (etter hva folk har fortalt meg).

Håper det var til noen nytte...hvis du lurer på mer... så bare spør, så skal jeg prøve og hjelpe så godt jeg kan.

3. kjetilr

kjetilr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis man skal eksportere filmen tilbake til DV-kameraet anbefaler jeg absolutt å ikke konvertere filmen til andre formater enn Avi-formatet DV-codec'n din bruker. Det fører bare til kvalitetstap.

4. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Uansett hva slags format det ferdige produktet blir bør man også lage en versjon i 720x576 DV-AVI man kan oppbevare som original master - så er man sikret beste kvalitet på framtidige kopier - mens f.eks. en MPEG2-kopi av en MPEG2-"original" blir dårligere. MPEG2 innebærer ca. 40 x komprimering, mens DV-AVI kun er 5 x komprimering, og selv om folk flest knapt merker forringelsen på en TV-skjerm, vil den være synlig på storskjerm, og mer synlig for hver kopigenerasjon.

Microsofts DV-kodek er langtfra den beste som fins, selv om det utvilsomt er den mest brukte. Mange programmer (f.eks. VirtualDub og AlamDV2) krever VFW (Video For Windows) kodeker for å virke. Microsofts DV Encoder er utelukkende en Direct Show-kodek, mens de aller fleste andre kodekprodusenter inkluderer støtte for både VFW og Direct Show.

MainConcept DV-kodek sies å være den beste, og koster $50. DV-video kan med denne lagres i mange generasjoner uten synlig kvalitetsforringelse. En annen anbefalt DV-kodek er den til Matrox, som er helt gratis.

Mainconcepts DV-kodek: http://www.mainconcept.com/products.shtml
    Matrox' DV-kodek: http://www.rt2500.tv/download/goodies.html#vfwcodecs

Jeg har også registrert at AVI blir kornete vist på PC - direkte uskarp har den vært i Windows Media Player, så jeg har ofte lagd påsynskopier i MPEG2 eller Quicktime for å se filmene med tilfredsstillende kvalitet. Men plutselig en dag ble AVI skarp også i Meda Playeren. Uten at jeg kan garantere at det er årsaken, så installerte jeg like før en annen player, nemlig Ace Media Player fra http://www.gustosoft.com/ - og etter det har altså AVI vært OK i Windows Media Player - selv etter at jeg avinstallerte Ace-playeren igjen da de 30 prøvedagene var over. Så muligens fulgte det med en kodek eller to med Ace som forbedret prestasjonene til Windows Media Player. Eller så kan det har vært noe annet jeg installerte ved de tider (jeg tester alt mulig jeg kommer over), men det virker mest sannsynlig at det var Ace Media Player.

Når det gjelder det at Pinnacle Studio er så mye mer begrenset enn Premiere eller Avid, er vel ikke det så rart i og med at de to sistnevnte koster minst det ti- eller tyvedobbelte. Pinnacle Edition Pro 5, derimot, som koster omtrent det samme som Premiere, har et ubegrenset antall lyd- og videospor og ligger antagelig fullt på høyde med Premiere og Avid på de fleste områder. (Nå betrakter jeg meg som videoamatør og ikke som halv- eller helproff, og jeg har følgelig aldri brukt noen av dem, så ovennevnte synspunkter er utelukkende basert på hva jeg har lest i fagpressen.)

5. Killars

Killars Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Dersom jeg har forstått ting riktig så er ikke AVI et video-format. Det er mer en fellesbetegnelse på video slik at maskina vet hvilket program den skal åpne fila i.
    F.eks:
    Både DV og divx lagres som regel med etternavn AVI, men dette er to vidt forskjellige format.

Bare et forsøk på å oppklare litt begrepsforvirring.

For å opprettholde best mulig kvalitet er vel regelen at man bør eksportere i samme format som kildefilene. Er kilden DV bør du også eksportere til DV. DV er riktignok beregnet for å vises på TV'er, så hvis du skal vise den på PC'er bør du heller konvertere DV-fila til mpg, divx e.l.

6. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det stemmer nok at AVI ikke er et videoformat. Videoformatene er som kjent PAL, NTSC, Secam m.fl. AVI er et filformat som brukes til å lagre bl.a. DV på en datamaskin f.eks. for redigering.
    Dessverre er ikke AVI noe entydig format - det finnes mange inkompatible varianter, deriblant det nevnte DivX, som utvilsomt burde hatt en unik filendelse.

7. kjetilr

kjetilr Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg vil ikke gå så veldig i dybden på teknikken bak dette, men her kommer en _veldig_ grovt oppsummert forklaring :

Killars har helt rett. Grunnen til at det finnes flere "typer" AVI-formater er at AVI i og for seg ikke er en beskyttet filtype, men en fellesbetegnelse. Det finnes flere måter å komprimere video på ned til fellesbetegnelsen AVI. Komprimeringen ned til dette formatet skjer via forskjellige kodeker (codecs) som blir produsert av ymse leverandører.

Bildeformatene JPG og GIF er de strake motsetninger av dette. De var lenge beskyttede formater. Dvs at komprimeringsalgoritmene for disse formatene var patentert og dermed beskyttet. Jeg mener at disse algoritmene ble frigitt for en stund siden, evt blir de det i disse dager.

Håper dette bidro til å klare opp hvorfor det er slik det er.

Ellers går også rådet mitt i samme retning som Killars - ta en backup av masterfila som DV, og distribuer det ferdige produktet som Divx eller mpeg så lenge det skal vises på PC.

8. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvis det er DV-råmateriale du arbeider med, er det helt klart best å kjøre tilbake på DV.

Hvis du skal ha filmen din over fra Premiere til MPEG2 (DVD) anbefaler jeg på det sterkeste noe som kalles "Video Server Plugin". En plugin til Premiere og mpeg2-encoderen "TMPEG-Encoder". Denne pluginnen som du kan søke etter på www.dvdrhelp.com, setter opp en slags intern server som gjør at du kan kjøre filmen din fra premiere, til TMPEG-encoder (som jeg synes er den beste MPEG2 encoderen på markedet) uten å måtte lagre filmen i mellom. Dermed også uten ekstra kvalitetstap!

Noen som vet hvordan man konverterer stillbilder med pixel aspect ratio 1.0 til et bilde med pixel aspect ratio 1.067 når man ikke har Photoshop CS (som visstnok kan gjøre dette)?

Del denne siden