Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av pylon, 28 Aug 2008.

1. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  2. alekstef2

alekstef2 Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

Hehehe. Det der kan jo ikke sammenlignes med Red One og Scarlet. Forsåvidt sikkert et bra kamera, men jeg ville aldri funnet på å bruke et fotoapparat til å filme med uansett. Kan aldri tenke meg at man har alle funksjonene som et videokamera har. Nei, kall meg konservativ, men da foretrekker jeg heller et videokamera med SGpro.

3. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Det ligger vel en viss forskjell i 720p og 4k... Og så kan den sikkert ta opp 3 sekunder før minnekortet er fullt. Dessuten er det lite og lett og ingen autofokus.

4. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Akkurat det med autofokus tror jeg faktisk ikke hadde vært så sabla praktisk når det er snakk om video og speilrefleks. Autofokusen hadde surret såpass mye at bildet hadde blitt ubrukelig uansett.

5. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Rent stillbildemessig kanskje, men når man filmer er det ofte man trenger autofokus - i alle fall om man ikke har en dedikert focus puller og et 35mm kamera på sett. At autofokusen i seg selv på et slik kamera fungerer anderledes enn på videokamera er ikke poenget mitt.

6. alekstef2

Liker mottatt:
    2
    Poeng:
    125

Isåfall kan jeg være enig. Selvfølgelig er autofokus greit når man ikke har en kameraassistent til å stille fokusen.

7. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Autofokus??? Slutt å tull a folkens. Jeg snakker om alternativ til red eller 35mm adapter. Det finnes ikke autofokus på disse systemene og det er meningen at man skal fokusere manuellt. De som har testa følgefokus vet at man måler opp avstander på forhånd og merker av på en hvit skive med tusj før man starter kamera. Og 4k, hva skal man med det? En full HD-TV greier å vise 2k. 720p jpeg som D90 lager er antakelig meget redigeringsvennlig. Det kunne selvsagt vært snakk om full hd 1080P men dette kommer nok veldig snart, kanskje fra Canon? Når det gjelder opptakstid, så får man en del video på et 8GB minnekort. For øvrig er disse kortene ganske billige, i motsetning til P2-kort. I forhold til videokamera +35mm adapter, er fordelen at du får en mer lyssterk løsning samt at bildet ikke trenger passere 20 ulike linser før det er framme i brikken. Du får klart mindre forvrengning. Til slutt må jeg si at billedbrikken i D90 virker bedre enn de fleste videokamera, fordi den tåler høyere kontraster uten å brenne ut.

Selv vurderer jeg å sette opp en rigg med D90, matteboks, følgefokus og monitor. Alt for å kamuflere at det er et fotoapparat. Eller vente på neste kamera. For nå er det fritt fall.

8. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Nei, det er jo ingen vits å filme i 35mm heller hvis man skal vise det på en DVD da tydeligvis... Såklart utgangspunktet man filmer i vil ha innvirkning på et sluttprodukt med lavere kvalitet. Og autofokus er veldig brukbart i scener med mye action hvor ting skifter mye og kameraet beveges en del, for det er helt umulig å få skrudd til fokusringen riktig på hard core war action. Det er ikke alltid man fokuserer bare den ene gangen man har målt opp. Men om man skal lage sløve kjøringer mot mennesker som sitter stille og snakker, så er det fint med en liten fyr på ringen.

Edit. Føles som om jeg har diskutert dette før. Jeg går i sirkel.

9. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hmm... Har du forstått forskjellen på 35mm systemer og vanlige videobilder? Handler først og fremst om dybdeskarphet og at bakgrunn er ute av fokus. Og at man kan bruke bedre linser uten zoom, som gir bedre kvalitet og lysstyrke. Har ikke noe å si om det er til mobiltelefon eller kino. Ingen kommersielle spillefilmer er laget med autofokus. Er det mye action sørger man for mye dybdeskarphet og vidvinkel så slipper man å stille om fokus. Focus pullere er forresten ekstremt flinke til å se avstander og ingen automatikk kan slå dem.

Denne diskusjonen forutsetter at man ser verdien i DOF og 100% manuell fokus, det er ikke en diskusjon rundt autofokus. glem autofokus. Kan til nød brukes i dokumentarfilmer.

10. Kenny Wang

Kenny Wang Lt. Commander

Liker mottatt:
    4
    Poeng:
    125

Jeg har ikke privilegiet å ha en focus puller, og han ville vel heller ikke kunne vridd på ringen på kameraet uten å forstyrre fotografen, så når jeg skal filme noe som helst med litt bevegelse, så liker jeg å ty til autofokus. På det tidspunktet jeg har penger til en focus puller og et kamera til å gjøre det på, så skal jeg ikke kjøpe et D90. Føler du mikser sammen amatør og profesjonell produksjon her. Så klart jeg heller vil ha DOP og B-foto, men dette har man ikke, og må klare seg med ett-personcrew og et kamera som gjør jobben for deg.

11. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Snakker ikke nødvendigvis om profesjonelle produksjoner, men at man har en dedikert fotograf som kan stille fokus selv. Her er en actionfilm som er skutt på redrock micro med steadicam, ingen fokus puller. Norsk skoleproduksjon. [ame]http://www.youtube.com/watch?v=DYT8NPxH4D8[/ame]

Forutsetter at fotografen ikke må koke kaffe og ta lyd samtidig ;)

12. oyvind

oyvind Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Glem Red og 35mm adaptere?

Det nikon kameraet er jo ganske langt i fra full format.

Dette var en idiotisk tråd.

13. tskippe

tskippe Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Helt enig med "oyvind".

Et SLR kamera kan ikke sammenlignes med Red One, Scarlet og 35mm adaptere. Du kan derrimot sammenligne det mot billige såkalte handycam.

Vekten og murlighetene på D90 er ikke det samme som red one, red scarlet og lignende.

Vis da D90 kan sammenlignes med Red One, hvofor er ikke Red One billigere!? Jo nettop fordi Red One er MMMYYYEEEE bedre en er D90 speilrefleks kamera...

14. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Red leverer høyere oppløsning og bedre komprimering, utover det ser jeg ikke den store forskjellen. Skal du lage kinofilm, bruk red. Skal du lage musikkvideo, vil du komme meget godt ut det med D90. Du kan ikke filme med D90 alene, du må montere det på rails med matteboks og diverse for å få opp vekta.

Oyvind, ettersom du mener denne tråden er idiotisk, kan du vennligst forklare hvorfor jeg heller burde bruke mitt sony Z1 med redrock adapter isteden for et D90 med de samme linsene?

15. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg syns dette var flotte bilder - men er spent på en workflow med dette.

16. oyvind

oyvind Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

pylon: en d90 med f.eks. en 50mm vil ikke få samme brennvidde som den samme linsen på en redrock. En redrock/letus/sgpro etc vil gi deg en 35mm sensor mens en d90 ikke har en 35mm sensor men derimot en sensor på ca. 21mm.

Dessuten kan jeg aldri forestille meg at et SLR kamera med videofunksjon vil ha en særlig god codec (uten at jeg vet dette for sikkert)

17. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Sensoren er i følge denne siden http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-9314-9569 15.8 x 23.6mm
    Forholdet er 1:1.5 i forhold til 35mm STILLBILDEstørrelse. I følge denne plansjen fra wikipedia er et fullt bilde på 35mm filmkamera 21.95*16mm
    http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:35mmareas.gif

Viktig å skille de to. På 35mm film går filmen vertikalt gjennom kamera, så bildet blir egentlig ikke 35mm. På stillibdekamera går filmen horisontalt gjennom kamera så du får 35mm størrelse.

Jeg gjorde en gang en sammenligning mellom Nikon D70 og Redrock og fant ut at bildet var omtrent det samme, når man zoomet inn så mye som nødvendig for å unngå vignettering i kantene.

Når det gjelder codec, har du sett på videoeksemplene? Trenger ikke være noe dårligere enn HDV eller DVC pro HD(Panasonic HVX 200) for den del.

18. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

"Fullformat" i filmverden er bortimot identisk med "DX-format" i fotoverden.
    Sensoren i D90 er vel faktisk noen millimeter større enn Mysterium-sensoren i Red.
    Veldig praktisk.

Jeg er spent på hva amatørfilmskapere kan få ut av D90.

19. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg er like spent på hva for "mareritt" slike videofiler skal gi for arbeidsflyt, evnt også hva for bitrater de vil operere med.

20. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Kan vel vanskelig bli noe verre enn HDV?

Del denne siden