Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av pylon, 28 Aug 2008.

  1. Christian m

    Christian m Lt. Commander

    Innlegg:
    854
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    AVCHD er vel hakket værre....hdv funker jo til og med i Avid :D
    Velger man en codec som ikke har bred støtte så vil jo mye av målgruppen måtte ta en omvei som man slipper med klassiske videokameraer...om effektivitet teller da.
     
    #21
  2. pylon

    pylon Lt. Commander

    Innlegg:
    225
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Takk nilsjnesse!Endelig noen som støtter meg ;) Virker som det er Jpeg-film som lagres på kamera, altså en serie med enkeltstående jpeg-bilder. Dette er vanlig på de fleste digitale fotokamera. Ettersom rutene ikke er avhengig av hverandre (HDV er jo så vidt jeg husker 14 ruter og en keyframe) så blir dette mer som DV bare litt større størrelse. Ikke problemer med rutenøyaktighet. Jeg har slitt mye med Sony EX1 sitt mpeg 4 format, så kan ikke tenke meg dette blir værre. Tipper og håper filformatet flyter smooth men det gjenstår å se.
     
    #22
  3. SelsonFilm

    SelsonFilm Lt. Commander

    Innlegg:
    89
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Nå er det ikke bare oppløsningen som er bedre på Red One og Scarlet. Disse kan filme i formater som tar opptil 100 MB per sek. Det vil si at du bare kan filme 80 sekunder før du må skifte 8GB minnekort. Altså regner jeg med at formatet det kameraet der tar opp i er MYE mer komprimert.

    Jeg er helt enig i at dette ser ut som et kjempebra kamera, men tittelen på tråden var jo helt merkelig. Kan ikke se at dette kameraet kan erstatte ett eneste av de produktene du har nevnt. Red og Scarlet er begge i en helt annen klasse enn dette kameraet, og selv om du kan montere samme linser som på 35mm-adapterene, så har du ikke 35mm-mottakerbrikke, som er hele poenget med adapterene.
     
    #23
  4. OlaHaldor

    OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

    Innlegg:
    3.340
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Om mottakerbrikken er sånn eller sånn er vel ikke det det er snakk om - det er det visuelle og estetiske som er poenget her. Liten dybdeskarphet, som i bunn og grunn er det alle amatørfilmskapere sikler etter..
     
    #24
  5. DJMartin

    DJMartin Lt. Commander

    Innlegg:
    177
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Definitivt interessant, uten tvil. Men den største forskjellen som alle vet, men som ikke har vært nevnt særlig mye her, er at det faktisk er et speilreflekskamera. Et slikt kamera er konstruert helt annerledes enn et videokamera med tanke på betjening, så jeg er meget spent på hvordan det ville ha gått å endret instillinger under opptak.

    Så over til opptaks-formatet, jpg gir vel kanskje ikke nevneverdig mye mer komprimering enn HDV, men ingen av de er særlig egnet for keying og kraftig grading, områder hvor red yter meget godt.

    Når det gjelder workflow, har ikke mye kunnskap på akkuratt dette området, men er det så mye vanskeligere å kjøre bildeseriene gjennom VirtualDub med lossless avi som output?

    Når det gjelder fremtiden, så tror jeg heller speilreflekskameraer blir brukt som et verktøy for å forbedre kvaliteten til videoopptak. Les mer om dette her:
    http://grail.cs.washington.edu/projects/videoenhancement/videoEnhancement.htm

    [ame=http://vimeo.com/1513129?pg=embed&;amp;sec=1513129]http://vimeo.com/1513129?pg=embed&;amp;sec=1513129[/ame]

    Fortsatt under utvikling, men veldig spennende.
     
    #25
  6. DJMartin

    DJMartin Lt. Commander

    Innlegg:
    177
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    #26
  7. Christian m

    Christian m Lt. Commander

    Innlegg:
    854
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Joda, video/film kamera vs. stillskamera burde være en lett match for videokameraet.

    Det som er litt facinerende er hvordan RED klarer å skape så mye blest om ett produkt som enda ikke finnes vs. produkter som du kan kjøpe idag.

    Men nå begynner RED å komme seg ut av mac verden for alvor...
    http://www.studiodaily.com/main/topstory/9840.html
    http://www.studiodaily.com/main/news/9915.html

    Kanskje noen hemmelig avtaler det har vært rykter om nå er gått ut?
    Autodesk henger nok ikke langt etter dem heller, http://studiodaily.com/studiomonthly/news/9909.html
     
    #27
  8. niklnikm

    niklnikm Lt. Commander

    Innlegg:
    198
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Dette er et skritt i riktig retning! Tenk om vi får bildeserier tatt i RAW-format på ISO 100? Det ville knust selv RED EPIC. Åh, mamma mia, tenk på hvordan man helt uhemmet kan forandre fargetemperaturen og mikse med lys og kontraster! Ah, våt drøm. Den store utfordringa ved en slik visjon blir vel at man må ha et kamera og minnekort/ev hdd som takler så mye informasjon på engang, og selvsagt å ha arbedsstasjoner som klarer det. Men når jeg tenker meg om to ganger så har PCen utviklet seg mye mere siden DV-formatet har blitt lansert enn det kameraene i seg selv har. Derfor mener jeg det burde funke fint.
     
    #28
  9. Christian m

    Christian m Lt. Commander

    Innlegg:
    854
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Joda, datakraften har utviklet seg enormt de siste 5 årene, men fremdeles har vi sjelden nok. Nå kjenner ikke jeg til RAW og filstørrelser så godt, søkte meg fram til ett ca tall på nett. Men om hver bilderamme er ca 10Mbit og man har 25 bilder i sekundet så ender du opp med en bitrate på 250Mbps.

    Men finnes vel strengt tatt digitale filmkameraer som gjør dette allerede idag, feks. RED One, Arri D21 og Dalsa Origin. Sistnevnte har dog en så horibel bitrate at du omtrent må ringe Nasa for etterarbeid....
     
    #29
  10. pylon

    pylon Lt. Commander

    Innlegg:
    225
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Kamera tracking og mapping er meget avansert og produserer mye feil, fordi programmet må gjette seg til informasjon som nødvendigvis ikke er der. Dette brukes jo mye innen spesialeffekter. Når det blir allemannseie vil vi ikke lenger kunne stole på om en video er ekte eller ikke, fordi det blir så lett å manipulere. Uansett, å bruke teknologien til å sette inn bedre versjoner av bildet med bedre farger/range er interessant, men kamerateknologien vil nok vinne det racet ganske kjapt. Bare vent til oppfølgeren til D90 og oppfølgeren til det igjen kommer... Nikon skjønner forhåpentlig at de har potensiellt gull i videofunksjonen, det samme gjør de andre produsentene. Micro Four Thirds er jo på vei også, stor ccd, små linser og kamera.

     
    #30
  11. OlaHaldor

    OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

    Innlegg:
    3.340
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Nå er jo også Canon 5D mkII lansert. Med 1080p video.. :) Gledelig for de av oss som kjører på Canon ellers, og har mer eller mindre Canon-optikk liggende.
     
    #31
  12. gunleik

    gunleik Lt. Commander

    Innlegg:
    149
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    D90 har ingenting med RED å gjøre...

    [ame=http://s477.photobucket.com/albums/rr134/jamesmel9/?action=view&;current=DSC_0012.flv]http://s477.photobucket.com/albums/rr134/jamesmel9/?action=view&;current=DSC_0012.flv[/ame]
     
    #32
  13. DJMartin

    DJMartin Lt. Commander

    Innlegg:
    177
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Haha, er det med D90? Fungerer kanskje hvis man skal lage en Max Payne effekt :p
     
    #33
  14. pylon

    pylon Lt. Commander

    Innlegg:
    225
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    #34
  15. pylon

    pylon Lt. Commander

    Innlegg:
    225
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Canon besvarer med 1080 P... Og enda bedre billedkvalitet... 1920 x 1080 (16:9) up to 12 mins (Quicktime 1080p H.264; 38.6 Mbits/sec)
    De har skutt testvideoene med stativ, kan det være for å skjule vobblingen?
    http://cweb.canon.jp/camera/5dmark2/index.html
     
    #35
  16. gunleik

    gunleik Lt. Commander

    Innlegg:
    149
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Joa. Jeg tror nok på ideen, bare ikke d90 som filmkamera.

    Canon har gjort en mye bedre jobb:
    http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&;articleID=2086

    Det er noen catcher både i bildene og i 30p... Så jeg føler i grunnen ikke at RED er truet av disse kameraene. Da er Ikonoskop mye nærmere å true Scarlet slik Scarlet så ut. Ulempen er 200 MB/sek med data... :)

    Så jeg ser ingen grunn til å glemme noen av de produktene du nevner... bortsett fra Scarlet :)
    Fordi det er scrap'et for å lage et kombi still/videokamera med i-frame komprimering og wavelet kompresjon.

    Det som er så genialt med RED er hverken oppløsningen eller optikkmulighetene, men formatet du skyter til (RED RAW)

    Å sitte og grade h.264 materiale, er ikke noe jeg drømmer om...

    Men for å være klar på det: Jeg syns all utvikling i riktig retning er fint. Jeg er bare usikker på om dette egentlig er en slik utvikling enda...
    Trenden er kul. Resultatet holder ikke enda.
     
    #36
  17. pylon

    pylon Lt. Commander

    Innlegg:
    225
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    i-frame og wavelet, er ikke det det samme som h264/mpeg 4?

    Alt må sees i forhold til pris og krav til brukeren. Antar at det krever mer enn en ny hjemme-pc for å grade RED RAW-formatet... Selv om raw kan pushes langt, kan 8-bit også pushes noe hvis det gjøres riktig, eller gjøres før komprimering. Tror det kan bli svært vanskelig å se forskjell på et bilde fra red og 5D dersom gradingen er moderat og gjort rett, og du bruker en vanlig hd-monitor. Bildet må uansett komprimeres etter grading. Det viktigste med de nye "hybridene" er at de koster relativt lite.
     
    #37
  18. gunleik

    gunleik Lt. Commander

    Innlegg:
    149
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Jeg er med på en A/B test, jeg... :)

    Det er mange (gode) grunner til at man velger å skyte 35mm eller RED for TV, selv om det skal komprimeres til slutt...

    Så... samme subjekt og lyssetting. Begge grader på en laptop. Er du med?
     
    #38
  19. pylon

    pylon Lt. Commander

    Innlegg:
    225
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Ja hvis jeg får tak i 5DmII, men det skjer neppe før på nyåret.

    Det jeg vet er at 5d er fullbrikke og gir jævlig bra bilder på høy iso, 3200 og mer. Nesten skremmende bra faktisk. Må være digg å kunne lyssette en film med bare dedolights ;)

    Så det er mange aspekter her.

    http://www.slashgear.com/canon-eos-5d-m-ark-ii-high-isoimages-samples-1816672/
     
    #39
  20. gunleik

    gunleik Lt. Commander

    Innlegg:
    149
    Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

    Dette bildet (og materialet fra Canon) forteller meg i grunnen at det ikke er noen grunn til å droppe HDV eller HVX med et 35mm adapter riktig enda.
    Dette har ingenting med RED å gjøre... :)


    [ame=http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=19625]http://www.reduser.net/forum/showthread.php?t=19625[/ame]
     
    #40

Del denne siden