Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av pylon, 28 Aug 2008.

1. gunleik

gunleik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: Glem Red, Scarlet, Brevis, SG pro, Redrock og Letus

Denne var også interessant...

[ame=http://vimeo.com/1815853?pg=embed&;sec=1815853]http://vimeo.com/1815853?pg=embed&;sec=1815853[/ame]

2. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Hvis man absolutt vil finne feil på 5D-systemet så greier man sikkert det. Klippene du referer til med helikopter etc er filmet på 1600 iso, noe som selvsagt er tøffere å komprimere pga støy. Enig i at klippene ikke holder mål med tanke på komprimering, men jeg tror kamera kan bedre enn dette. Blant annet har du HDMI output med live view, som muligens kan brukes til ekstern opptaker.

Det er også tvilsomt om klippene du viser til gir et riktig bilde da dette er fra en preprod. modell.

Rollig shutter er ikke veldig markant på filmen over, kanskje ikke mer enn det som er i EX1 eller HV20

[ame=http://vimeo.com/1451404]http://vimeo.com/1451404[/ame]

Jeg venter med spenning på hva kamera kan klare. I forhold til 35mm adapter på f.eks hvx så har man jo veldig mye mer lysfølsomhet og bedre kontrastområde, i tillegg til de optiske fordelene. Å skyte med 35mm adapter krever som kjent veldig mye lys, og bildet brenner lett ut.

Hvordan er red på 1600 iso (og oppover)?

3. gunleik

gunleik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Egentlig ganske ok...

Du kan se på ting skutt med opp til 2000 her under lavlystestene jeg gjorde i april...

(720 mov fil til nedlasting...)

http://www.vulture.no/vulture/red-tester.html

Forsøket besto ikke utelukkende av å lage lite støy...

Det har mye med etterarbeidet å gjøre om du får støy eller ikke på RED. Du kan i grunnen velge selv. Oppsiden med RAW... :)

Dette er den første lavlystesten jeg gjorde (i april) så den er ikke perfekt, men det funker.

Bare så det er sagt: Jeg syns 5D ser ut som et knall-kamera, og jeg tror MANGE kommer til å ha glede av det for å kunne teste ut 35mm optikk for en rimelig penge. Det jeg snakker om, er at teknisk er det ikke sammenlignbare størelser. Men jeg kunne godt tenke meg en 5d, ikke minst fordi det er lettere, men jeg ser ikke på det som noe alternativ til Scarlet eller RED ONE for det.
    Til DET er kompresjons- og skaleringsmetodene for dårlige.

4. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Skaleringsmetoden kjenner jeg ikke, men den er for dårlig på D90. For meg er det interessant å vurdere D5 som et indy-alternativ og finne ut i hvilken grad det kan kalles kringkastingskvalitet, ettersom mange kunder er opptatt av dette. Og ved nedskalering til Digi Beta vinner man kanskje noe mer kvalitet i forhold til "mosquito noise" og kompresjonsproblemer.

Heller eie enn leie for min del.

Lavlystesten din ser fin ut. Hvordan gjøres forresten etterarbeidet på red-materialet? Hva kreves av software og hardware? Tenker da i forhold til 2k.

5. jaran

jaran Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Ta en titt her for å se filmen som bildet Gunleik lenker til kommer fra. Også en artig bakom film.

6. gunleik

gunleik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Det kule (og for enkelte: forvirrende) med RED arbeidsflyt, er at man har ganske mange valgmuligheter som gir forskjellig resultat.

Du KAN helt fint ta et skudd rett av kameraet og redigere på en MacBook og rendre ut 1080 proresfiler for levering.

Dette gir ikke det resultatet man kan få med en offline/online arbeidsflyt (som på mange måter er som å jobbe med filmscans), men det ser bedre ut enn det jeg har prøvd av HD kameraer...

Enklere enn å jobbe med h.264 i FCP...

7. hensla

hensla Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

Hei

Må bare slenge meg på denne tråden jeg også, da det har kommet frem en del artig. Mange sier at Red og 5DMarkII ikke kan sammenlignes. Men hvem er best i mørket? Jo, det er faktisk 5DMII. NRKbeta gjorde en test hvor de sammenlignet RED og Mark II. Red var gjennomsnittelig mye bedre i testene, helt til det kom til kveldsopptak ute. Red hadde ikke sjanse, mens 5D leverte faktisk utrolig fine bilder.

Bildene taler for seg selv:
    http://nrkbeta.no/red-vs-canon-5d-mark-ii-del-2/

Så man skal ikke utelukke at det faktisk kan bli benyttet i noen filmsammenhenger, hvis man av en eller annen grunn skulle trenge opptak hvor det er dårlige lysforhold.

Etter å personlig ha testet det, vil jeg si at man MÅ ha stativ. Grunnet fokus og liten vekt, og at det er utrolig følsomt for småbevegelser, er det temlig vanskelig å få gode skudd håndholdt. Men kameraet har absolutt potensiale på videosiden, hvis man bruker det rett.

/Henrik

8. oyvind

oyvind Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

i filmsammenheng bruker man lys!

5DmkII har som tidligere nevnt, alt for hard komprimering til å brukes til noe annet en youtube/web video.

det ser bra ut på nettet men prøv å sammenlign det med EX1 bilder e.l. på en 1080p skjerm.
    crappy crap

9. al3k

al3k Cadet 1

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0

D90 er i en klasse langt under disse proffe cam'ene og kan ikke sammenlignes.
    Viss man ser bort ifra det tror jeg D90 har veldig stort potensiale ut ifra å ha sett masseviss av klipp på vimeo, men som sagt så er det mye barnesykdomer og det egner seg best til web og på tven hjemme.
    Er sikker på at man kan ha det utrolig gøyt og få til mye tøft med et slik dslr, og det gir mye for pengene viss man er i hovedsak intrisert i ta mye gode stillbilder.
    Bruksområde vil nok ha sine begrensninger i å med at det er veldig følsomt ved bråe bevegelser og mulighetene for å manuelt sette iso,shutter,bitrate osv. (finnes jo alltids måter å gå rundt problemene på men det blir litt tungvindt og mye extra arbeid)

Bestillte D90 med 50mm F1.8D nylig, gleder meg som en unge til å få det i hendene =P

10. Quad

Quad Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Tror vi kan slå fast at dette med speilrefleks med Video er kommet for å bli, men hvis man ser nærmere på filformater/komprimering og artifakter på videoene er det - utenom gode DOF effekter - med hånden på hjertet ikke mye å skryte av i forhold til f.eks. et Red kamera (siden det er DET denne tråden handler om ;) )

Når det gjelder "tester" på NRK beta, så tilfører de vel omtrent det samme som en gjeng med gladkristne tilfører Norsk religionsliv. Munterhet og kreativ begeistring.... Etter min ringe mening tror jeg neppe man skal tolke det langt utenfor disse parametrene... Men slikt har også naturligvis sin plass!

Til syvende og sist er det jo bare en ting som betyr noe, og det er jo håndtverket bak det hele. Det er jo litt tilbake til Lars von Trier og dogmefilmene der man med helt enkelt utstyr laget mesterverk. Og naturligivis er DET mulig - det er jo bare det at disse gutta er så utrolig proffe og drillet i filmproduksjon at det skjønner alt det andre rundt det med utsnitt og lys og alt det andre rundt det at blir jo gull av det meste - mot alle forutsetninger.... DER ligger jo også utfordringen men enn i lommeboken når det gjelder kjøp at kamera og utstyr - og å vite hva som betyr noe og hva som bare gjør marginale forskjeller...

Eksempelvis er det jo interessant å vite hva som er det viktigste subjektive parameteret når det gjelder HD og opplevelsen av kvalitet der?? Altså det viktigste for opplevelsen av HD kvalitet. Noen som kan gi et kjappt svar på det??

11. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Folk kaller det ofte skarphet, men jeg vil nok heller kalle det detaljer og oppløsning som er viktig ved hd. I allefall størrelsen på tv'en er visst meget viktig! Fargegjengivelsen er det få som greier å se forskjell på, og det virker som 80% ikke ser om et 4:3 bilde er blitt strukket ut til widescreen anamorph, men det er en annen sak.

Canon 5D mkII er meget god i mørket, og støtter iso opp til 6400 mener jeg å huske. Dersom man kan slippe store lamper gir dette en helt ny type frihet, spesiellt for indie og dokumentarfilmer. Tenk om man kan lyssette med bare noen batterilamper kontra å trenge aggregat og kilovis med lamper. Se for deg en scene opplyst kun av stearinlys (og som ikke krever linse fra NASA)...

Red snakker jo om at kameraene skal kunne konfigureres som stillskamera også. Kanskje vil dette smelte mer sammen - hvem vet hvem som lager de beste kameraene med stor brikke/slr optikk om et par år - canon, red, nikon eller kanskje sony vil kaste seg på?

12. Quad

Quad Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55

Poenget her var vel mer det at opplevd HD kvalitet faktisk ikke har noe med bilde å gjøre i det hele tatt... All forskning viser med all tydelighet at det er lyden som gjør størst inntrykk og utgjør det opplevde forskjellen fra SD til HD....
    Er jo dessverre en beklagelig sannhet, men sånn er det altså. Skuffende nok teller nok lyd mer enn bilder.

13. pylon

pylon Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Jeg tror folk opplever Hd´en gjennom større tv´er. Lyden har jo vært god siden 70-tallet.

Del denne siden