gode AE-plugins?

En tråd i 'Programvare' startet av Remi, 5 Jun 2005.

1. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    topicet sier mest for seg selv egentlig, ikke noe mer å si om det :)

2. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg hiver inn ett spm. til jeg...
    Hvor kan jeg få tak i magic bullet til AE?

3. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja ett jævlig godt spørsmål! lurer jeg også på! 8O

4. dahlskebank

dahlskebank Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Mener dere å kjøpe eller cracked "freeware"?

EDIT:
    For cracked "freeware" så er det bare søke på bittorrent, DC++, etc lignende shareprogrammer. Tok meg ca 1 min å finne Magic Bullet for Avid, Premiere og AE. Selve nedlastningen er noe annet da, tar vel noen døgn før det blir ledige porter...

EDIT: 2
    For kjøp av Magic Bullet, sjekk denne linken, eller forsøk google neste gang...

5. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kjøpe!

6. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    nei nei nei, pluginer som koster, de koster, og sånt som koster, er til for og kjøpes... men det finnes vel trialer?
    men uansett, koster eller ikke koster, gi oss navn og hva de gjør!

7. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    www.digitalfilmtools.com noen er litt dyre, men de er absolutt å anbefale!!!

hva de gjør? MASSE.....gå på siden å sjekk ut....men er ikke sånn masse fancy effekter som lightning osv..bare gode gammle filtere får å få bildet til å se ut som du vil ha det......de etterligner optiske filtre osv osv

8. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  9. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    De fleste plugins er bare samling av flere fargeeffekter i en knapp. Det er folk bak som bruker gamle effekter og mikser dem til en enklere måte for dere å bruke.

Hvis dere ikke vil bruke penger, kan dere faktisk gjøre hele greie manuelt. Og om dere vet hvordan dere bruker flere comp slipper dere å justere for hvert klipp. Og resultatet blir sannsynligvis bedre enn plugins.

Jeg lærte mye av å justere farge sjøl, og kan det meste som de dyre filtere gir oss. De fleste plugins imponerer meg egentlig ikke. Men plugins er greit for de som ikke vil legge mye arbeid i det ;)

edit: altså, det med at plugins imponerer meg sjelden men gir meg egentlig heller inspirasjon og ideer til hvordan jeg gjør det manuelt

10. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    men finnes det flere pluginer som trapcode shine foreksempel?

11. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva ville dere anbefalt? Bruke fargeverktøyet i Liquid Edition eller bruke After Effects?

12. incanus

incanus Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
  13. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jada det er fett nok å gjøre det "manuelt"....tingen er bare at det går sinnsykt mye raskere med filtere....pluss at f eks mange bruker filtere til å få sine amatør filmer til å se ut som profesjonelle film skutt på 35mm. men det er ikke alle som vet nøyaktig hva som skal til for å få 35mm "looket", hvis noe sånt finnes. da er det kult å ha noen filtere som ligger klar å bare gjør all jobben for deg....f eks graduated filters gir meg bedre resultat enn den "manuelle" måten, syns nå jeg.

14. Remi

Remi Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    skjønner meg ikke på filtere, hva slags filter burde jeg bruke for og få filmen til og se proff ut? n00b...

15. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det er jo helt opp til deg selv hvilket look du vil ha.....det enkleste trixet uten filtere er å skru bittelitt opp for kontrasten og så bittelitt ned for saturation. så evt en bittelitte smule grain eller noe.

andre kule filtere, som simulerer optiske filtere, fremkallings prosess osv er mist filtere, diffusion filtere osv, star filter kan være kjekt i små doser. bleaching er også fett syns jeg. er også en stor fan av graduated filters. ikke så mye farge men bare vanlig ND(sort). men du må se det helt ann på hva slags look du vil ha og hva slags scene det er osv.

et annet trix er å ha et kamera man kan stille blender på....de sier blenderen virker best når den er 1 eller 2 stop fra det den maximum klarer. altså hvis man har en blender som går fra 1.8 til 16.....så still den på 4 eller 2.8, slik at man får et veldig lite depth-of-field(heter det dybdefelt på norsk?)(husk å still på lukkerhastigheten sånn at det ikke blir overeksponert)..uansett det betyr at man får et veldig smalt felt som er i fokus, altså det som er ute av fokus er Veldig ute av fokus.....prøv å gjør det, enkelt og greit fordi video formatet og den optikken det bruker har et sinnsykt stort dybdefelt...som gjør at så og si alt er i fokus...i motsetning til 35mm og den optikken de bruker til det.....

16. Kyrre

Kyrre Citizen

Dybdeskarphet tror jeg det heter på norsk. Men ikke glem at en bør ha kameraet zoomet inn.

Vet ikke om "gamma" er "blender" på norsk, men den bør du iallfall få veldig høyt for å minimal DOF (Depth of Field).

Tja. Jeg ville heller gått etter ND filteret enn begynte å kødda med lukkerhastigheten. En mye greiere måte å få bilde rett eksponert på.

17. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jeg ville nå foretrekke å kun bruke iris....eller blender som den heter. ja man får mindre dybdeskarphet...eller heter det skarpere, større eller? ok ja man får et mindre depth-of-field ved å zoome inn.....spørsmålet er bare hvor mye...blir det for mye ute av fokus i bakgrunnen så ender det hele å bare å se ut som om man prøver å lage drømmestemning eller noe...jeg syns det lett kan bli for mye...men ja det kommer jo også ann på kameraet...så det kan være trix.

gamma har ingenting med blender å gjøre.....blender er det som kalles iris eller aperture....jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerer med disse små kameraene der det bare er et lite hjul...om det sitter på linsen som en mekanisk funksjon eller om det bare gjøres inni kameraet eller hva det er...men en blender er det som bestemmer hvor mye lys som slippes inn og treffer ccd-brikkene.

gamma derimot er noe som har med hvordan kameraet leser billdet som kommer inn. veldig veldig enkelt kan man forklare det med kontrasten i bildet. så hvor du har fått det fra at gamma skal kunne påvirke depth-of-field har jeg ingen anelse om.

ND, ok ja greit nok hvis du har et ND filter på kameraet go for it....men det er jo absolutt ingen problem med å stille shutterspeed? funksjonen er der for å brukes.....

18. Kyrre

Kyrre Citizen

Av en eller annen grunn skrev jeg gamma istedet for iris. Spør hvorfor.

Uenig.
    De zoomer også på proffe filmer for å oppnå dybdeskarphet, så hvorfor skal ikke vi det? Forskjellen er at 35 Millimeter kameraer får sinnsvakt mye mer, selvfølgelig.

Drømmestemning? En stiller jo på fokusen, så hvorfor skulle alt gå ut av fokus?

Her kan du forøvrig lese en guide til DOF for videokameraer.

[ame]http://www.dvxuser.com/V3/showthread.php?t=894[/ame]

19. andy

andy Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok først av alt, hehe, jeg forstår bedre hvis du mente iris istedenfor gamma.............

jeg sier ikke at en ikke skal gjøre det..det jeg mener er at en skal passe på når en begynner å zoome å stille på iris'en samtidig.....det er lett å få for lite depth-of-field....som gjør at bakgrunnen(det som er ute av fokus), ikke det som ER i fokus, blir VELDIG blurrete....og det kan fort bli FOR blurrete......

altså har det ingenting om man kan stille på fokus å gjøre...vi snakker om det som er ute av fokus, og hvor mye det er ute av fokus. og når det FOR mye ute av fokus...så blir bakgrunnen bare som en grøt av farger, og det er umulig å se hva det er, og depth-of-field er kun på øyene og nesen er utav fokus og det blir bare masse uskarpe ting, som ser ut som om man prøver å skape en drømmescene eller noe.

nå skal man selvfølgelig ha en go linse får havne i den situasjoen..men likevel.....

20. Kyrre

Kyrre Citizen

Ok, da er vi mer eller mindre enige Andy, og vi kan gå tilbake til tema. Tråden handlet jo tross alt om pluginer til After Effects :wink:

Del denne siden