Green-Screen og Avansert Keying [SVAR]

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av Unknown, 22 Jun 2006.

1. Unknown

Unknown Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Green-Screen &; Avansert Keying

------
    Spørsmål:
    Jeg la merke til i StarWars så klarte de å bruke green/blue-screen med røyk slengt rundt på scenen.. Hvordan er det mulig?

alså ha noe som er gjennomsiktig, som et glass foran greenscreen?

Svar:
    Keylight - Keylight tenker som Darken og Screen Blend mode, men istedenfor svart og hvit som disse så skiller den ut farge.

Hvordan fungerer noe av dette?
    ALLE: eksempel svart / Darken - alt som er svart er ikke gjennomsiktig, alt som er mørke grått er litt mer gjennomsiktig og da blir jo Hvit helt gjennomsiktig.
    Darken: ALLE eksemplet ovenfra.
    Screen: Motsatte av Darken, alt svart blir gjennomsiktig,
    Keylight: Ale som skiller seg ut fra "fargen" blir gjennomsiktig.

Denne måten så kan man keye Røyk, Flammer, Hår osv.

- Jonas B. Ingebretsen.

2. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Greenscreenen er jo det som er gjennomsiktig :p

Altså den blir fjernet og en putter på noe nytt der. Dersom greenscreenen er filmet gjennom røyk så blir det røyk med gjennomsiktighet bak enkelt og greit...

3. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nei, greenscreen-prosessen forutsetter selvsagt en noenlunde jevn grønn flate. Det er ikke magi, det er bare at en farge byttes ut med noe annet. Med røyk oppå/foran greenscreen'en blir dette fucket. I utgangspunktet, i alle fall; Star Wars har tydeligvis fått til noe.

4. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hm, det har du jo rett i... Nå er jeg litt på tynn is, men er jo mulig de bruker alphakanelen og ser hvor mye grønt som skinner igjennom...

5. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    på klippene fra detonationfilms.com fungerer grønt fint som bakgrunn for explosjoner med røyk...

6. Unknown

Unknown Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Veldig vrient..men jaja..star wars filmene var de første med 3D/ og visuale effekter så de ligger sikkert 10 år før oss :p

7. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    dåkar e en jenng sjeltringar!11 lol

de fleste avanserte verktyg i dag for keying i dag takler både hår røyk å glass i dag uten problem. selfølgli ikke helautmotix men ike langt i fra. star wars ble kayet me harsikt manuele, ja, ett helt studio. og mange av efekte ne til pog me laget i gratis programvare og mye cgi i laterlige programm som lightvave.

nok et knife i gjertet på dem som hevder at proft restultat krever mega kostdbart utstyr!!!!

8. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvorfor skal det ikke være mulig å keye bort fargen bak røyken?

Jeg har gjort før, og det fungerer fint. Du trenge erfaring med kameraet og blue/greenscreen-settet før du filmer. Og i ettertid må du være tålmodig med å bruke keying. Det er ikke bare en klikk som mange tror - du må justere den skikkelig. Gå fram og tilbake og finne rette tone. Det skjer ofte at jeg måtte bruke flere av Adjust Color-egenskapene. Men jeg bruker Adobe After Effects.

Premiere og de fleste redigeringsprogrammer har begrenset mulighet til å keye bort fargen...

9. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du vet de lagde de første filmene på 70-tallet?.. :roll:

Så lightwave er et latterlig program? Det er et program på lik linje med Maya, Houdini, Softimage og eventuelt andre som er kanskje en smule mer kjent.. Det har bare et annet brukergrensesnitt enn de andre. NBC, ABC, FOX og CBS vet jeg bruker det daglig til sine produksjoner... Det er riktignok broadcast, men det er da fullt mulig å lage bra film og animasjon med LightWave. Modellene til Final Fantasy-filmen er lagd med modelleringsverktøyet i LightWave feks.. Ingenting å klage på dem akkurat. Som LightWave-bruker kan jeg si meg en smule fornermet over at du sier programmet er latterlig. Har du brukt det selv i 4-5 år? Skal ikke gjøre tråden til en sammenligning av andre programmer - men programmet er VELDIG aktuelt til film så vel som til TV.

At man kan lage proffesjonell video og film på billig utstyr er det ingen tvil om - men grunnen til at "det dyre programmet" koster så mye som det gjør, er fordi det er lite utsalg, mange timer bak kodingen for å få ting til å henge sammen og fungere som det skal, mange som jobber i team for å få til programvaren du bruker til daglig for å gjøre oppgavene dine... Hadde ALLE kjøpt samme programvare, kunne de tatt et par hakk mindre for hver lisens.

10. Unknown

Unknown Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ja vet det :p

btw..light wave rule!

11. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja enig. Lada er en bil på lik lingje som lamborghini.

men at det er det programe, som gir mest fornufti valuta for penngene, ja de kan jeg sanly si meg samd i

hade ale kjøppt de samme programe hadde de ikkje vert konkuranse og programe(s)'s muligheter hadde vert mye dårligere. se bare, på hvor mye Micro soft ødlagte får oprativ system verdnen.

de laged på filme alerede på 1800 talet

12. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er noen filmer som brukte Lightwave - som feks Titanic. Lada? Merket betyr ingenting, men hvem som sitter i den og hva han kan betyr noe...

Dust - les igjen hva han snakket om...

13. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lightwave er perfekt for folk som pleide å jobbe på Amiga, og som nå savner den tiden litt. Disse folkene mener at Maya er overhypet. Jeg har ikke peiling, jeg er ikke interessert i 3D.

I følge mine kilder i bransjen blir faktisk Lightwave utviklet på Amiga den dag i dag, og konverteres til Windows/Mac/ymse-format i compiler'en.

For de forumbrukere som er for unge til å huske hva Amiga var, legger jeg ved følgende link helt gratis: [ame]http://en.wikipedia.org/wiki/Amiga[/ame]

14. joakim192

joakim192 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Lightwave er jo faktisk ett av de est populære programmene til 3D modellering/animering.

Det har, som Melwasul sa, ikke noe å si hvilket program man bruker. Det kan være Maya som Blender, eller 3DS Max som Lightwave. Alt er avhengig av den som bruker programmet. Ta for eksempel en kortfilm i produksjon kalt Elephants Dream. Den er laget av kun open source programmer (dvs. gratis-programmer) bla. Blender og Gimp hvis jeg ikke husker feil.

15. Optisoft

Optisoft Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Re: Green-Screen + Transparent = ???

Du bruker keyer-programvare. I utgangspunktet trenger du en ren grønn (eller blå) flate, men man kan sette opp en keyer til å tolke varianter av den grønne fargen, f.eks. hvor det er røyk, som variabel alpha (den gjennomsiktige kanalen). Dermed vil variasjoner laget av røyken og vise seg i det sammensmeltede bildet og se ut som røyk der og.

(Dette er samme teknikk man bruker når man f.eks. har et gjennomsiktig glass med i en scene som skal keyes).

På toppen av det kan man legge på røyk i forgrunnen i form av en noise-layer eller partikler som også er med å skjule bakgrunnsrøyken noe.

16. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, Blender er absolute på høyde me Maya. omm ikje bedre :roll: :mrgreen:

17. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ja, Blender er absolute på høyde me Maya. omm ikje bedre :roll: :mrgreen:

18. joakim192

joakim192 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at det ikke hjelper hvor dyr programvare en har.

"Lada? Merket betyr ingenting, men hvem som sitter i den og hva han kan betyr noe..."

19. joakim192

joakim192 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det var ikke det jeg sa. Jeg sa at det ikke hjelper hvor dyr programvare en har.

"Lada? Merket betyr ingenting, men hvem som sitter i den og hva han kan betyr noe..."

20. Unknown

Unknown Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er det noen som har et eksempel..eller har noen gang klart det med after effects?

Del denne siden