Guide: Fargekorrigering i Adobe Premiere Pro

En tråd i 'Tutorialer' startet av Kyrre, 14 Jul 2005.

1. Kyrre

Kyrre Citizen

Heisann.

¤ Da har jeg omsider fått satt meg ned og kjører vi en liten guide til fargekorrigering i Premiere, som er det enkleste for de fleste av oss. Dette er primært for nybegynnere, så jeg vil ikke gå innpå hvordan man skapere avanserte naturalistiske farger osv.

¤Utgangspunkt bilde:

1. Contrast &; Brightness
    For å gi bildet mer dybde kan du manipulere skyggene og høylys med kontast. Intet fasit her, bare prøv deg frem med ulike mengder.

2. Scenen:
    Scenen jeg skal fargekorrigere, hva formidler den? Hvilke stemning bør jeg gå etter? Er den ukomfertabel? Harmonisk? Drømmeaktig? (For å gi noen kontrastrike eksempler)

¤ Du finner frem "Color Balance" (Adjust - Color Balance) og river og sliter i Highlights/høylys, Shaddow/skygger og Midtones (sistnevnte som jeg relavtivt skjeldent rører, siden den påvirker hele bildet)

¤ Min regel er som dette:

Grønn skygge - Ekkel stemning. (Vanskelig å se i dette bildet, siden det er så mye grønt fra før :) )

Gult høylys med røde skygger - Varme farger. (Samtidig passe naturalistisk)

Blå skygge/høylys - Kald/fremmed stemning. (illusterer også lett nattescener. Spesielt i skog, så vær forsiktig!)

Glow effekt/glød i bildet - Drømmeaktig stemning (på klisjè vis). Desverre mangler Premiere noen god funksjon for dette, personlig bruker jeg Vegas 4.0 til "glow", om det trengs. NOTE: I mindre bruk blir bildet bare mykere, og kan rette opp i "skjeive" DV kanter, ikke drømmeaktig. :)

Bland disse fargene og eksprimenter til du har funnet ditt og scenens "look".

¤ Feller:

3.Overeksponering: Med overdreven kontrastbruk kan du ende opp med for mye lys, vær varsom!

4. Over-saturering: For mye/sterke farger har ingen av oss godt av, så bruk "Saturation" (Image Control - Color Balance HLS) funksjonen og fjern mye eller lite av fargestyrken, når du har mikset "Color Balance".

Etter desaturering:

¤ Det er vel bare å leke seg fram! Miks og triks, erfar og lær!

Fargekorrigering er og blir viktig for filmens stemning og budskap. Dette er en korfattet guide, ettersom jeg er en lat mann. Men kom gjerne med spørsmål. :)

EDIT: Rettet opp i bildetrøbbel.

2. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Re: Guide til fargekorrigering i Adobe Premiere Pro

Lett å få til bra farge med kameraet ditt ;) hehe, det var på tide at du lager en slik tråd.

Adobe After Effects har også glow-effekt (og kan stilles forskjellige farge glow - som feks alpha som bildet du viste istad). Tror det er en effekt som heter Alpha Glow i Premiere Pro.

Her er mine fargejustering med Channel Mixer - fargen så litt for matte ut og amatørpreget:

Fikset med Channel Mixer - bare prøv alle veiene så finner du noe bra ;)

3. Kyrre

Kyrre Citizen

Problemet med de fargene der Melwasul, er for mye blått. Det gir DV preg.

EDIT: PS: Ja, Premiere har en glow funksjon, men den er så talentløs dårlig at jeg ikke anbefaler den.

4. Melwasul

Melwasul Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Et råd: Fargebehandling før contrast er oftest best. Ellers legger du på farge oppå mørke områdene ;)

Ja - det skulle være hvitt i bakgrunnen. Tror jeg la ut feil bilde. Et øyeblikk.

edit: Bildet der var et morgen-bilde. Må fjerne blåfargen som ble lagt oppå, hehe. Finner ikke den uten morgen-farge :oops:

edit2: glem det - får ikke til like bra som før. Orker ikke å arbeide så mye på nytt

5. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    *flyttet til nyopprettet tutorials-forum*

6. Eivind87

Eivind87 Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Bildene blir fortsatt ikke vist, verken i IE eller Firefox.

7. ustedalen

ustedalen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Heller ikke i opera..
    Men det ser ut som siden hans er nede :?

8. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Merkelig, de ble da vist på min Opera før... :?

EDIT: Blir ikke vist i IE eller Firefox her heller.

9. Kyrre

Kyrre Citizen

Det skrev jeg jo for et par måneder siden.

Ustedalen: Siden min er ikke nede, jeg har skiftet adresse fra ghl-produksjoner.com til ghl-produksjoner.net.

Men se nå! - skifte adresse på filene fra .com til .net - Fikset!

10. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    på denne ukens video dagbok fra king kong handler det om farge kordinering

se denn her

11. Kyrre

Kyrre Citizen

Jeg vet ikke hvor godt den videoen passet inni denne tråden df, denne tråden er en nybegynner tutorial til PPro brukere.

12. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    jaja det er vel gøy å se hvordan de proffe gjør det? :D

13. Kyrre

Kyrre Citizen

Joda, derfor kunne du spandert en egen tråd på den videoen :wink: , du legger jo opp til diskusjoner rundt den nå, ikke PPro tutorialen min.

14. df

df Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok det skal ikke gjenta seg :D

Del denne siden