Hais Production fikk tilskudd!!

En tråd i 'Regissørenes og manusforfatternes forum' startet av Hais, 25 Apr 2006.

1. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vil svare litt på det jeg observerte ang. blasse farger ved bruk av Canon XL H1..

Det var et prøveprosjekt for å se om hvor gode bilder kameraet gir i forhold til å jobbe i flerkameraproduksjon med JVC KY-27, som er en fullblods studioenhet, og PD-150.

De to sistnevnte gav mest like farger, varme og glød, mens Canon XL H1 ble veldig grå og blass i forhold til disse to. Du ser det mye mer tydlig med alle på èn skjerm om gangen, og når du klipper til, men skal du jobbe med ènkamera er det ikke noe problem å fargekorrigere i ettertid uansett.

For alt jeg vet, gir kameraet naturlige og fine farger alene, og ikke sammenlignet med kamera av høyere kvalitet igjen. Dette testet vi dog ikke.

2. MiniMan

MiniMan Rear Admiral

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ekksplotsjon Bang Studios
    - Om du kan engelsk eller svensk so godt som det ser ut som, so bruk det. Me forstår dessverre ikkje norsken din.

Olahaldor: Eg trur nok det er litt forskjel på XL-H1 og XL2, men om det er positivt eller negativt, veit eg ikkje.

3. HenrikSolberg

HenrikSolberg Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    OlaHaldor's uttalelse:
    Hais som tydelig har misforstått hvilket kamera OlaHaldor snakker om:
    Og MiniMan som prøver og være morsom:
    Jeg, som faktisk eier et XL2 og har benyttet det i ca. 1 år nå kan fortelle deg at XL2 overhode ikke gir blasse farger... Så kan du jo velge om du har lyst til å stole på en som eier et annet kamera og aldri har vært borti XL2, eller en som faktisk har benyttet det over et år... Hvis du lurer, så anbefaler jeg deg og få lånt deg et eksemplar slik at du får testet det, så slipper du å høre på forumviktigperer... ;)

:roll:

4. nilsjnesse

nilsjnesse Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125

Vel ...

Hvis det ikke skal godtas innlegg med etpar infantile skrivefeil, blir det ikke mange brukere igjen på dette forumet.

5. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Når det gjelder rettskriving så er vel forumets policy at alle skal skrive så korrekt norsk og forståelig som de klarer.

Da kan vel denne tråden fra nå av kun handle om det som er temaet i den?

6. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Gjør oppmerksom på, nok en gang, at vi testet det opp mot et broadcast-kamera, og i forhold til dette ble bildene blasse. :roll:

7. HenrikSolberg

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Har dere eller har dere ikke testet Canon XL2? For ut fra hva du har skrevet før så har dere ikke det, mens din siste post antyder at dere har det? Eller?

8. Gaute

Gaute Lieutenant

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    55
    Gratulerer! :)

Kan du si litt om hvordan du gikk frem og hvem du kontaktet og søkte til i kommunen for å få denne støtten?

På forhånd takk.

Hilsen
    Gaute

9. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    er det med blass - menes det att fargene er "ufargemettet", lite "Farge" i Fargene? bare begynte og lure på om jeg ahdde miss forståt... :oops:

10. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det jeg mener er at fargene er svakere i forhold til de andre kameraene, som om noen har satt på ND-filtere eller noe. Misforstå meg riktig. Lyset er fint, men fargene er umettede.

Vi testet Canon XL H1. Kan ikke forstå at det skal være noen syk forskjell mellom disse annet enn at det har HDV-løsning og kanskje noe annet jeg ikke kan komme på nå, men alt i alt skal det være veldig like kamera?!

Vi har testet XL2 opp mot broadcastkamera, to PD-150 på en russerevy i Surnadal februar - XL2 måtte gjennom mye fargekorrigering etter opptak! PD-kameraene og JVC KY-27 var så og si identiske.

11. jasonX

jasonX Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Du "hais fyren"?
    Hvor lang tid tok det fra du sendte brev til du fikk svar?

12. Ekksplotsjon Bang Studios

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Husk att slike ting og tang variere fra hvilken kommune til kommune. og det variere nokk også vor mange penger som er vanli å gi vekk till slike for mål. enklete koomune kaser er ganske skrapet! Diverre. Menn syns nå verst synn på ungdomen som ikje får ha svøming og ynre barn som ike fpr skkelig sløyd under visning :(

13. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hva har det med saken å gjøre? :?

14. Herr. Hvermansen

Herr. Hvermansen Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Nå vet vi i hvert fall hva han bestemte seg for. Og det er forresten ikke få skrivefeil, i tillegg til at det er litt vanskelig å forstå.

P.S. Hvor mange kameraer i den høyere prisklassen har Solberg og Ola Haldor testet?

15. Rocambole

Rocambole Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er også litt synd på slike som åpenbart ikke har fått noe særlig til norskundervisning.

16. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Kommer an på hva du mener med "testet". Jeg har jobbet mest OB, og har derfor jobbet på reinspikka OB-kameraer. Har jobbet på SD-kamera på bussene til TV Visjon Norge og Pål Westby AS, i tillegg til min fars JVC KY-27 som ble ombygd fra å være en BetacamSP camcorder til studiobakstykke.

Ellers har jeg prøvd et Canon HD- kamera fra Digital Vision da jeg jobba på Tufte vs. VIF-kampen, noe som var helt villt med det stativhodet og zoom-kontrollen.

17. palantir

palantir Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Det er sjeldent ROFL faktisk menes bokstavelig, men dette er en av de situasjonene. Er det mulig å skrive mer feil enn det der uten at det utvikler seg til et nytt språk?

Der, måtte bare si det. Nå er jeg mer interressert i å høre hvordan du gikk fram for å få den støtten. Selv hadde jeg vært kjempefornøyd med 3-4000 til en kortfilm jeg arbeider på..

18. Lalo

Lalo Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jobbet du med Tufte vs. VIF? Jobbet du med episodene også, eller bare den kampen?

19. OlaHaldor

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Jeg ble kontaktet av Nordisk Film om jeg var interessert i å være kameraassistent, og møtte opp to dager senere i Valhall, hjalp til med opp-og-nedrigg, cableguy, monterte mikrofoner over hele banen og hjalp lydmannen med testing og den biten, etc, og hjalp til med å sluke unna maten i kantina der.

Forresten, Hais, hva søkte du om i utgangspunktet? Hvis du søkte om akkurat 40.000,- ville jeg søkt om utviklingsfond etter jeg hadde fullført en produksjon... Dvs, om du tenker å kjøpe inn skikkelig lydutstyr som en god Sennheizer med zeppeliner og pels, går fort 10.000,- bare der, og lys-utstyr, og aller helst en skikkelig redigeringsmaskin med masse lagringsplass.

Da fadern starta opp i 94 fikk han en god del penger, uten å fortelle hvor mye det var.. Men han fikk råd til å kjøpe et splitter nytt BetacamSP- kamera, recorder/player til tilsvarende system og trøndelags første digitale videoredigeringsmaskin. Det var heavy shit av en maskin; Pentium Pro 180 (ikke pentium 2 eller 3.. helt.. vanlig.. pentium..) og 18GB harddiskplass til video, samt et komplett system av FAST Video Machine. Denne maskina er oppe og går den dag i dag, klipper alt real-time, hvor f.eks. Premiere, Liquid, Avid og Final Cut må rendre ting - på kraftigere maskiner...

20. Hais

Hais Lt. Jr. Grade

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    20
    Jeg sendte den innen fristen, som i min kommune var 15. mars. Jeg fekk så vite det etter ca 1 mnd. :)

Ola: Jeg søkte om 200.000 kroner hos kommunen, og siden den ikke har så mye å rutte med, ble jeg overrasket at jeg fekk så mye, jeg hadde forventet å få 10.000 kroner. Jeg skal også sende inn søknader til Distriktsutbyggingsfondet og Innovasjon Norge. Så får vi se.

Må skrive en god forretningsplan først.

Del denne siden