HD film på Canon 550D, spørsmål angående innstillinger

En tråd i 'Video DSLR forum (digital single-lens reflex camer' startet av HaakonK, 8 Jul 2010.

1. HaakonK

HaakonK Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Hei alle sammen!

Jeg er en ivrig bruker av Canon EOS 550D. Hva jeg bruker mest er videofunksjonen, men jeg sitter fortsatt igjen med noen spm som jeg håper jeg kan få svar på her. Spm gjelder hvilke innstillinger som gir best kvalitet på opptaket en gjør. Jeg får ofte et veldig glorete opptak, men jeg ser film fra andre som bruker kameraet, og de får veldig skarpe og fine bilder.

Jeg har tenkt litt på dette og sitter igjen med at om man tar utgangspunkt i vanlig sollys bør man stille blenderåpningen på lavest (som gir 3.5 på mitt kamera) og justere lukkerhastigheten til lyset. Men hvilke sammenheng har blenderen til lukkerhastigheten?

Isoen holder jeg så lav som mulig.

Lønner det seg å la blenderen stilt så lavt som mulig og på å ta inn mest mulig lys, og heller da bruke lukkerhastigheten til å regulere hvor mørkt/lyst bildet skal bli?

Tusen takk for svar! Jeg tror jeg har kommet fram til noe, men setter utrolig pris på litt detaljerte svar ang dette. Håper det er noen her som har mere erfaring enn meg og som vil hjelpe en som er utrolig glad i å filme:)

Haakon

2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ut fra det du sier antar jeg du bruker kit-objektivet? Dette er et billig objektiv som er der bare for å "komme i gang" og er av kvalitet deretter.

Kjøper du optikk av bedre kvalitet (dette koster fort noen tusenlapper) vil du oppleve en forvandling som natt og dag. Det billigste objektivet er en 50mm f/1.8.. Ligger rett under tusenlappen, og gir knallbra bilder.

En annen faktor er det med lukker vs. blender. Begge deler "stjeler" lys. Jo mindre blender du bruker, jo mer dybdeskarphet får du, noe som kan hjelpe på et steg i riktig retning for å eliminere "glorete bilder".

Om mulig, blend heller ned et par trinn ekstra i stedet for å kjør lukkeren i taket. De fleste objektiv gir et generelt skarpere bilde om du blender ned et par trinn mer enn det som er største blenderåpning.

3. HaakonK

HaakonK Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Objektiv

Tusen takk for svar!

Jeg bruker ikke kit objektivet, men et Sigma 18-200mm F/3,5-6,3 objektiv..

Men det er nok noe i det at jeg har stilt blenderen på f. eks 13 når jeg har filmet og stått i litt dårlig lys. Vil du da si at det er lurest og alltid stille blenderen lavt (som 3.5) og heller regulere lyset på filmklippet med lukkeren?

Sist redigert: 8 Jul 2010
  4. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Zoom-objektiv er kjent for å være litt softere enn annen optikk med mindre spenn i brennvidden. Fast optikk blir til sammenligning sylskarpt. Det objektivet du har er en skikkelig all-round greie. Om du tar deg råd til det kan du se på f.eks. 24-70mm f/2.8 ?

f/13 vil si at du har veldig liten blenderåpning, og du gjør dermed dybdeskarpen stor slik at det meste, om ikke alt, er skarpt. Ved større blenderåpning (f.eks. i ditt tilfelle, minimum f/3.5) vil du få mindre dybdeskarphet, og ting du fokuserer på vil være veldig i fokus vs. andre ting foran og bak fokuspunktet vil være uskarpt.

Lek og lær. Test med forskjellige innstillinger av lukker og blender til du lærer det med dybdeskarphet.

5. HaakonK

HaakonK Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Takk!

Jeg skal prøve meg fram nå ja! Tusen takk for svar.. Mitt siste spm som jeg fremdeles føler er litt uklart er om lukkeren bør stå på høyt, 2000-4000, eller lavt, ca 125. Om vi sier at blenderen står på 4.5, kan jeg da styre lyset med lukkeren? Dette er selvfølgelig om jeg er fornøyd med hvordan blenderen står.

Det handler kort og godt om at man må stille blender og lukker opp mot hverandre, slik at bildet blir lyst nok og samtidig gir nok dybdeskarphet?

6. guitareirik

guitareirik Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Om du velger 1/2000 sek i lukker vil du få veldig lite "motionblur", og om det er noe særlig bevegelse i bildet vil det se veldig unaturlig ut. Selv bruker jeg nesten kun 1/50 sek i lukker. Noe særlig kortere enn det blir fort kaotisk ved bevegelse. Så justerer jeg blenderen etter det, og ofte bruker jeg gjerne et gråfilter (tenkt på det som solbriller), får å kunne holde en stor blender, ettersom jeg gjerne ønsker liten dybdeskarphet.

7. Hubener

Hubener Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Om man skal filme så er den gylne regelen å alltid kjøre konstant lukkertid på det dobbelte av fps. 25fps = 1/50 lukkertid. Ikke juster denne for å kompansere for lyset!
    Beste metoden her er å invistere i ND filtre (gjerne av typen Fader ND som er et variabelt filter).
    Som det blir nevnt ovenfor så kjøp en linse med så lav blender som mulig. F1.4-F1.8 er fint sted å ligge for et objektiv på 20, 30 eller 50mm

8. HaakonK

HaakonK Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    Jeg filmer i 720P og 60 fps. Da er det vel lurt å ha lukkeren på 125?

9. Hubener

Hubener Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    korrekt! :)

Del denne siden