HDV Importering, hvilket format/codec?

En tråd i 'Programvare' startet av Boblesaft, 17 Okt 2011.

1. Boblesaft

Boblesaft Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    HDV Import, hvilket format/codec?

Hei, filmfolk!

Denne uken skal jeg importere 13 stk. hdv-taper til mac.
    Når vi filmet (i sommer) leide vi kamera i 10 dager og fikk ikke importert. Da brukte vi en Sony HVR-Z5.
    Vi har nå leid inn en Canon XLH1 i 4 dager for å importere tapene.

Vi tenker å bruke adobe premiere cs5, og jeg lurer på om det har noe å si hvilken preset jeg velger når jeg lager ny sequence i det jeg skal importere fra tape? Er denne informasjonen lagret på tapen? Må vi ta utgangspunkt i hva slags codec/format (eller hva slags begrep man bruker) vi filmet i, eller kameraet vi skal importere med? Eller spiller det ingen rolle? Jeg er bare dum, kanskje? Eller?
    Vi ønsker selvfølgelig å oppnå optimal kvalitet og oppløsning på opptakene fra import til eksport :)

Håper på kloke svar, forslag og kanskje til og med tips til hele prossessen fra import til eksport.

- booblesfasdasft

Sist redigert: 17 Okt 2011
  2. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Sv: HDV Importering, hvilket format/codec?

Du kan i praksis bruke hvilken codec som helst. Nå kjenner jeg ikke til hvilke codecs du har tilgjengelig i Premiere. Men ta utgangspunkt i en HDV codec som absolutt minimum.

Det som ligger på tapen har ingen betydning eller begrensning på hva du skal bruke ved capturing, annet enn at det kan være kjekt å bruke en codec med minimum samme bitrate (antakeligvis 25mbps? Lenge siden jeg har holdt på med HDV nå) og oppløsning.

Tidslinjen må vel helst samsvare med det mediafilene blir, slik at du unngår unødvendig prosessering? Regner med dette kan justeres på senere.

Del denne siden