himmelen i fastmotion

En tråd i 'Visuelle effekter' startet av ollis, 22 Sep 2009.

1. ollis

ollis Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    hei!
    jeg er ganske ny på redigering å sånt, men lurte bare på hvordan du speeder opp himmelen så den går i fast motion?
    har prøvd med velocity og trykke ctrl og dra klippet mindre men det går litt sakte da også er det noen andre måter og gjør det på?
    og når du filmer himmelen hvor lenge bør du da filme?

2. SkeletonKey

SkeletonKey Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hvilket program bruker du?

I After Effects kan du legge to lag med samme video oppå hverandre, tegne en maske rundt himmelen med utgangspunkt i en av videoene, og sette dette laget i fortfilm. Ganske enkelt om kameraet står i ro. Ellers må du nok endre masken underveis.

3. pgnja

pgnja Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    For det første er det greit å vite hvilket program du bruker!

Er ingen fasit på hvor lenge du bør filme, det avhenger av hvor fort skyene beveger seg og hvor langt det endelige klippet ditt skal være. Noen ganger kan det holde med 5 min, andre ganger kan kamera stå i flere timer. Alt er avhening av hvilket resultat du vil ha.

4. ollis

ollis Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    glemte og si det bruker sony vegas pro 9,0 :D

5. IsakL

IsakL Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    det avhenger av hvor mye vind det er, men jeg føler alltid at det blir litt bedre om det er litt mindre vind, men da igjen litt mer tid. (my opinion)

har ikke hatt erfaring med 9.0 men jeg antar at det er så å si det samme som 8.0

velocity går ikke mer enn 200 så det er ikke så lurt.
    Det går ann å gå høreklikk på filen, så er det "clip properties" (eller noe i den duren), så er der advanced muligheter for hvor mange prosent klippet skal speede opp, eller hvor lenge det skal vare. Litt forskjellig på hvor mye det blåser, men jeg har ligget på rundt 1000% av vanlig fart, som da gir en fin og rask timelaps.

hvis du skal bare ha himmelen, og resten stille, så er jeg ganske sikker på at det SkeletonKey sier funker også i Vegas. Anbefaler å bruke stativ og ha det stille for å slippe mye key-arbeid.

6. ollis

ollis Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    takker for svar men skjønner ikke hvordan man speeder klippet opp så det går veldi fort :confused:

7. skrekkarkivet

skrekkarkivet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    gå til "insert ->video envelope -> og legg til velocity... Nå legger det seg en horisontal strek gjennom klippet ditt på tidslinjen. Drar du streken opp blir det raskere, drar du den ned blir den saktere... du kan også legge inn keyframes om det bare er enkelte deler av klippet ditt du vil ha raskere/saktere...

S.

8. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Hei, jeg slenger meg på med et videre-spørsmål jeg..

Jeg har filmet en scene med en skater, på toppen er det skyer, de skal gå fort, men skateren skal være normal.. Hvordan gjør jeg dette i Final Cut?? (bruker final cut studio)

- D

9. Krsk0

Krsk0 Citizen

Gjør det heller i After effects, klipp ut kun skyene og legg det i et nytt spor. Så speeder du opp kun det klippet.

10. ollis

ollis Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    skrekkarkivet -
    velocity gåt ikke mer enn 200 så det går ikke "fort nok" blir kjedeli å se på en himmel ett halvt minutt :D

11. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Ok. Kan jeg filme han skateren først, så filme enda et klipp, en god stund etterpå uten han der så kan jeg bare klippe til det og?? fordi himmelen skal gå fort..

12. Krsk0

Krsk0 Citizen

Ja, men ha kameraet på stativ, på samme sdet. Det vil gi best resultat:)

13. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Takk.. Skal filme dette på lørdag, så takk for huurtige svar..

14. skrekkarkivet

skrekkarkivet Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Om du tar velocity til 200 og rendrer det. Tar det nye klippet inn og gjør det samme osv- osv... Enkel mattematikk my friend ;)

S.

15. OlaHaldor

OlaHaldor Vice Admiral (Ambassador)

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    FOLKENS! Dere har ulike kamera hele gjengen antar jeg, men på en eller flere vil det være mulighet til å gjøre opptak i intervall. Vet i alle fall at de aller fleste Sony kamera har dette.

Der kan du stille inn hvor ofte intervallene er og hvor mye som skal tas opp. Det minste på vårt PD-150 er hvert 15. sek og 15 frames hver gang den går i opptak, som pleier å være helt suverent for å ta timelapse som det så fint heter.

Det du gjør er
    - stille inn kamera til å gjøre opptak i intervall
    - sette kamera på stativ eller noe annet dønn solid
    - stiller inn fast lukker og blender så du ikke får funky effekter av automatisk lukker o blender
    - lar det stå en time, to timer, hele dagen om du vil
    - i klippeprogrammet speeder du opp klippet, og vips ! Skyer som beveger seg fort.

Om du derimot IKKE har mulighet til dette er en nødløsning rett og slett å bare la kamera stå å rulle og gå gjennom en hel tape, så har du i alle fall en times progressjon.

@ dilorko: Siden du har Final Cut Pro burde du også ha Motion, om du ikke har After Effects til rådighet. Av de to foretrekker jeg After Effects, men du kan veldig lett gjøre det samme i Motion også. Det du må gjøre er å rotoscope skateren, dvs. lage en maske. Skateren vil da bli forgrunnselementet, mens klippet med himmel i rask hastighet vil bli bakgrunn. Om du eventuelt har mulighet til å gjøre det i Shake kan jeg glatt anbefale å gjøre det der. Rotoscoping er en lek og går mye raskere enn å rote med det i After Effects etter min erfaring.

Lykke til, alle sammen.

16. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    @olahaldor Takk.. Jeg har mocha og da, er det mulig og gjøre det her?? vet du om noen online guider for motion til det??

- D

17. Krsk0

Krsk0 Citizen

Bruk After Effects du, det blir det enkleste:)

18. dilorko

dilorko Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    ok.. takker for svar, fikk plutselig god tid på meg, de skulle egentlig ha alt ferdig til onsdag, men det ble utsatt en hel uke..
    Ha en fin høstferie..

19. Christian m

Christian m Lt. Commander

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    125
    Vet om flere kameraer som ikke har interval rec enn kameraer som har, merkelig nok.

Enda enklere er det å skyte sånn tålelig nøyaktig lengde med en gang...
    http://www.vortexmedia.com/TIME.html

20. ollis

ollis Ensign

Liker mottatt:
    0
    Poeng:
    0
    takker for alle svar :)
    fikk det endelig til :D

Del denne siden